Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

BRANDSTOFPRIJZEN

Geplaatst door: börgemeister op: 01-04-2011 19:03
De brandstofprijzen aan de pomp gaan weer omhoog. Terwijl de olieprijs (wereldwijd) daalt, of heb ik het bij het verkeerde eind? De oliebaronnen geven mij niet het gevoel om direct de brandstofprijs aan de pomp te verlagen, maar wel de prijs direct verhogen. Van de week stond - met de korting - super 95 op € 1,589 en vandaag op € 1,609 met tussendoor een maximum van € 1,619. De US dollar: 'u koopt $ 1,3150 voor € 1,00'. Wat vinden jullie van huidige ontwikkeling van de brandstofprijzen en wat kunnen wij als consument daar aan doen?
Reactie door commonsence op 01-04-2011 19:39
Gaan fietsen of gewoon blijven schokken en ronken.
Reactie door rjw op 01-04-2011 20:54
De benzineprijs is slechts deels gekoppeld aan de ruwe olieprijs. Als de olieprijs daalt, maar de vraag naa benzine harder stijgt kan de benzineprijs stijgen terwijl andere olieprodructen goedkoper worden. Vergeet niet dat de groei van het aantal auto's (en dus de vraag naar benzine) in de BRIC landen gigantisch groeit.
Reactie door nbw op 02-04-2011 01:52
Loop hier al een tijdje mee en telkens weer komt dezelfde discussie weer te boven. En telkens weer krijg je dezelfde antwoorden .Van de macht van olie/geld tot het teruggeven van Kok. Wat kan een consument doen is je vraag. Eigenlijk niets is mijn antwoord.De prijs die wij aan de pomp betalen is zo complex en afhankelijk van economische factoren wereldwijd die zelfs onze overheid niet eens kan overzien.Laat staan Europa en de echte grootmachten. We zijn als consumenten compleet afhankelijk van deze olie-economie. Gelukkig zijn we over 30 jaar verlost van olie. Hoop maar dat je dan stroom of waterstof kunt tanken a waarschijnlijkl 70 euro de liter.
Reactie door gijsvogel op 02-04-2011 02:17
Antwoord op vraag TS: Niets. Er liggen bijvoorbeeld op dit moment (misschien nu niet meer) olietankers al weken/maanden voor anker in de noordzee, omdat tijdens het vervoer de prijs fluctueert. Men wacht gewoon af tot de prijs is gestegen voor de ruwe olie om aan land te gaan, en in dat geval kan het gewoon gebeuren dat schepen maanden liggen te wachten op een gunstig aankomstmoment. Dit alles beïnvloedt de prijs van de benzine aan de pomp, omdat er zoveel factoren zijn die de prijs beïnvloeden. Het beste is om gewoon te gaan fietsen, heb je nergens last van, behalve de regen dan...
Reactie door rjw op 02-04-2011 08:29
Quote: gijsvogel schreef op zaterdag 2 apr 2011, 02:17: Het beste is om gewoon te gaan fietsen, heb je nergens last van, behalve de regen dan...einde Quote De kans dat je in Nederland getroffen wordt door regen terwijl je fietst is heel erg klein. In mijn vorige baan kon ik op de fiets naar mijn werk (en deed dat dus iedere dag) en slechts een paar dagen per jaar had ik een regenpak nodig.
Reactie door jennie48 op 05-04-2011 13:20
We kunnen een prijzenoorlog ontketenen door het hele jaar niet meer te tanken bij Shell en Totall.Deze maken de prijs en als ze merken dat ze minder verkopen dan zakken ze vanzelf met de prijs.Als iedereen dat nou eens deed heeft het kans van slagen want de prijs zal in de zomer al 1,80 euro zijn. Fietsen kan altijd nog en je zal idd maar afhankelijk zijn van je eigen vervoer.
Reactie door mjklugt op 05-04-2011 13:43
Niets kan je hier aan doen, het enige gemene komt van de regering het tijdelijke kwartje van Kok en niet te vergeten het tijdelijke dubbeltje van den Uil. WAT IS TIJDELIJK!!!!
Reactie door patrick555 op 05-04-2011 13:53
Hallo, De prijzen zijn tegenwoordig erg handig vindbaar d.m.v. apps(toepassingen voor mobiele telefoons). Zo kan de goedkoopte pomp gezocht worden. Zoek op tank, tankhulp of benzine in je appstore/market
Reactie door c.kramer67 op 05-04-2011 14:02
Aan commonsence: Dat betekent toch vrij vertaald: "gezond verstand" dacht ik? Dat toon je nou niet direct met jouw oubollige antwoord op de normale en goed gestelde vraag van börgermeister.
Reactie door blackjes op 05-04-2011 14:43
Börgemeister heeft gelijk, al is het niet zo eenvoudig uit te leggen waarom de benzineprijs niet altijd naar beneden kan als de olieprijs omlaag gaat. Maar Nederland hoort tot één van de duurste landen wat benzineprijzen betreft. Nederland loopt ook altijd met alles voorop als er geld uitgegeven moet worden. Maar als het om de belastingbetaler gaat zijn ze niet thuis. Duitsland en Frankrijk hebben nu de z.g. E10 benzine. Dit is Euro95 benzine met 10% Ethanol. Veel en veel goedkoper. Maar Nederland hoor je hier nog niet over. In Duitsland scheelt dit maar liefst 7 eurocent met Euro95 benzine en is voor de meeste auto's geschikt. Voor E10 betaal ik in Duitsland € 1,429. Tel uit je winst. De schreeuwers van "neem de fiets" zoals commonsence (domme gedachte) schijnen een vreselijke jalouzie te hebben op mensen met een auto. Laten zij dan maar gaan lopen!!!
Reactie door fmc op 05-04-2011 14:51
We worden belazerd en bedonderd, zoals het lied van Wim Zonneveld. Zelf woon ik kort bij Maasmechelen (B), en wat konstateer ik bij een AVIA pomp in deze plaats sttat een tankwagen van ESSO Geelen uit Nederland de tanks van dit pompstation te vullen met ja het is zo Nederlandse benzine en diesel. Let op de pompprijzen voor benzine Euro95in Belgie zijn rond € 0,15 per liter goedkoper. Een beter bewijs dat we hier belazerd worden waar we bijstaan is er niet!!!!!
Reactie door keessie1 op 05-04-2011 14:56
De overheid maakt de brandstof duur door er zo veel belasting op te zetten. Wat zeker zou werken , maar helaas niet haalbaar is, als iedereen een paar weken niet meer zou tanken , dan lopen ze in den haag zoveel accijnsen mis dat ze op nieuw in een crissis geraken. Geld tevens voor tabak, is slecht enz...... , maar het blijft belachelijk dat het alleen maar duur is door de accijnsen die er op zitten. Die simpele zielen in Den Haag moeten geld halen waar het zit en niet alles maar over de kop belasten. 1. Schaf bij voorbeeld de kinder bij slag af voor mensen die niet eens merken dat ze die krijgen. 2. Schaf Hypotheek rente aftrek af voor mensen die 52% terug krijgen omdat ze b.v. meer als 100.000 euro verdienen. 3. Ondernemers kopen ook Prive 90% belasting vrij (Zet maar OP de ZAAK) Kunnen wij ook niet, dus betere controles 4. Overheids diensten en Semi-overheden MOETEN elk jaar de GELD-potjes Verplicht op maken, dit leidt tot gedwongen GELD OVER DE BALK, Miljoenen 5. Kan zo nog wel wat misstanden op noemen.... Laten ze daar bezuinigen en niet tientallen consumenten producten extreem belasten zoals benzine. Groetjes Keessie
Reactie door keessie1 op 05-04-2011 15:06
Tevens een belachelijke zaak is dat de Aardgas prijs gekoppelt is aan de Olie prijs. De prijs van Aardgas uit Nederlandse bodem wordt gekoppelt aan de Olie prijzen uit het midden Oosten , Belachelijk toch. Dit is 100 jaar geleden ontstaan omdat men niet wist wat Aardgas mocht kosten en omdat de mensen Kolen en stook olie hadden en men liever Aardgas ging stoken bedacht men toen om de prijs van Aardgas te koppelen aan de prijs van Stook-olie, Is wel reeds 100 jaar geleden maar wordt nu nog elke winter opnieuw toe gepast. Kom op Den Haag WORDT WAKKER EN DENK EENS NA.......
Reactie door ibicam op 05-04-2011 15:13
Als de brandstofprijzen stijgen dan moeten wij toch zuiniger autorijden zodat de prijzen weer zakken. Gewoon kwestie van vraag en aanbod. Ik snap niet dat mensen op de snelweg zelfs bij een prijs van 1,40 Euro Diesel nog steeds met 120 scheuren. Ga gewoon 20 minuten eerder weg en rij 80 km/h en zie op uw boordcomputer hoeveel het scheelt. Mijn broer had een Opel Astra diesel met boordcomputer en ik vroeg hem de snelheid met cruisecontrol op 80 km/h vast te zetten, plotseling gaf de computer 1:40 aan. Als je tegenwoordig gelukkige bezitter bent van een 3 liter VW Lupo of Audi A2 dan kun je ook met snelheidsvermindering zelfs 1:50 halen. Dus waar zeuren wij over? Op vakantie in Turkije was de diesel zelfs 30 cent per liter duurder dan hier dus ik heb op de rijksweg 70 km/h gereden zodat ik niet onnodig teveel belasting betaalde ... Dit werkt, probeer het maar.
Reactie door pier46 op 05-04-2011 16:29
80km/u dat is een prachtig wapen maar het merendeel van de automobilisten staat helaas stijf van de stress en haaaast om achter aan te sluiten bij de file.
Reactie door frits op 05-04-2011 16:57
Ik tank in Duitsland ( woon 5km van de grens ) en rij zuinig.
Reactie door read op 05-04-2011 17:19
börgemeister Je stelt de vraag: wat kun je als consument doen? Ik vrees dat we als consument helemaal niks kunnen doen. In dit kikkerland heerst immers het adagium: als één schaap over de dam is, blijft de rest staan. Pedro.
Reactie door peterus op 05-04-2011 18:09
Zie de website van;www.tango.nl Scheelt 12 cent per liter op de grote oliemaatschappijen. En deze onbemande tankstations zitten door heel Nederland.
Reactie door andrevvl op 05-04-2011 19:09
Het enige wat helpt om geen dure benzine te hoeven tanken is de auto laten staan en te gaan fietsen. Als we nu allemaal net als ik gewoon binnen een straal van 10 km rond het werk gaan wonen dan kunnen we heerlijk met de fiets. Geen last van files en geen last van vervuilde lucht als iedereen het doet. Dan zijn we ook niet zo afhankelijk van de (dure) olie. In het weekend op bezoek bij familie met de auto kost maar een fractie van de brandstof die nu wordt gebruikt om in de file te staan en op het werk te komen iedere dag. Beroerde is alleen dat de gasprijs aan de olieprijs gekoppeld is. Dat is pas oplichting. Iedereen heeft gas nodig om het huis te verwarmen of voor warm water. Electra wordt ook duurder als de gasprijs omhoog gaat.
Reactie door lindie_187 op 05-04-2011 21:57
…..Ik vraag mij af, of ze ons voor echte idioten houden? Dit zijn de brandstofprijzen, omgerekend in Euro, in andere (niet Europese) landen. Azerbaijan Diesel EUR 0,31 Egypte Diesel EUR 0,14 Ethiopië Super EUR 0,24 Bahamas Diesel EUR 0,25 Bolivia Super EUR 0,25 Brasil Diesel EUR 0,54 China Normal EUR 0,45 Ecuador Normal EUR 0,24 Ghana Normal EUR 0,09 !!!!!!! Groenland Super EUR 0,50 Guyana Normal EUR 0,67 Hong Kong Diesel EUR 0,84 Inde Diesel EUR 0,62 Indonesië Diesel EUR 0,32 Irak Super EUR 0,60 Kazachstan Diesel EUR 0,44 Qatar Super EUR 0,15 Kuwait Super EUR 0,18 Cuba Normal EUR 0,62 Libya Diesel EUR 0,08 !!!!!!! Malaysia Super EUR 0,55 Mexico Diesel EUR 0,41 Moldavia Normal EUR 0,25 Oman Super plus EUR 0,20 Peru Diesel EUR 0,22 Philippines Diesel EUR 0,69 Russia Super EUR 0,64 Saudi Arabia Diesel EUR 0,07 !!!!!! Afrique du Sud Diesel EUR 0,66 Swaziland Super EUR 0,10 !!!!!! Syria Diesel EUR 0,10 !!!!! Trinidad Super EUR 0,33 Thailand Super EUR 0,65 Tunesië Diesel EUR 0,49 USA Diesel EUR 0,61 Venezuela Diesel EUR 0,07 !!!!! Etats Arabes Unies Diesel EUR 0,18 Vietnam Diesel EUR 0,55 Ukraine Diesel EUR 0,51 Dit is niet te geloven, toch????? De landen van de Europese Unie en hun Ministers van Financiën nemen echt de bevolking voor onnozel. En dat zijn we ook! Wie protesteert ?? Niemand toch?! (BTW,Accijnzen,Taks op Benzine, Diesel, Gasoil, enz..) zodat de mensen echt weten hoe we worden gefopt door de mensen op wie we stemmen.!!!!! Gefopt???? Dit lijkt meer op bedonderd of bestolen zelfs ! ! !
Reactie door tenormin op 05-04-2011 22:11
Wij kunnen er allen natuurlijk wel wat aan doen, maar.....juist; niemand wil die auto laten staan voor een tijdje. Of kan niet. Of heeft hem nodig voor werk. Noemt u het allemaal maar op. Iedereen heeft zijn eigen excuus om toch te MOETEN rijden. Maar de heilige koe echt een tijdje niet te berijden is toch een heel groot teken naar en de tankstations en de firma Staat der Nederlanden. We kunnen allemaal een beetje rekenen, dus een paar dagen niet rijden kost de staat onmiddellijk miljoenen aan accijns om van de tankstations maar te zwijgen. Maar ja, dit is een utopie; daar doet niemand aan mee.
Reactie door read op 06-04-2011 10:28
@ …..Ik vraag mij af, of ze ons voor echte idioten houden? Dat hoef je je niet af te vragen. Deze vraag kan zonder nadenken affirmatief worden beantwoord. Pedro
Reactie door tenormin op 06-04-2011 10:56
Lindie_187 De landen de je zo keurig op je lijstje hebt mag dan wel zeer goedkoop overkomen qua benzineprijzen, maar ik dank onze lieve heer dat ik DAAR dan niet hoef te wonen of zelfs maar te fietsen. Om met variatie te schrijven: voor een cent kunt je niet op de eerste rang zitten, nee ik vind dit niet echt een representatieve lijst. Kom dan eerst dichter bij huis waar ook veel Nederlanders moeten wonen en werken en maak een nieuwe! Dit is appels met peren vergelijken.
Reactie door lindie_187 op 06-04-2011 14:18
Quote: brigden schreef op woensdag 6 apr 2011, 10:56: Lindie_187 De landen de je zo keurig op je lijstje hebt mag dan wel zeer goedkoop overkomen qua benzineprijzen, maar ik dank onze lieve heer dat ik DAAR dan niet hoef te wonen of zelfs maar te fietsen. Om met variatie te schrijven: voor een cent kunt je niet op de eerste rang zitten, nee ik vind dit niet echt een representatieve lijst. Kom dan eerst dichter bij huis waar ook veel Nederlanders moeten wonen en werken en maak een nieuwe! Dit is appels met peren vergelijken.einde Quote Dat is dus precies wat ik bedoel, ik zeg niet dat het in die landen prettig wonen is... Het gaat erom dat onze benzine prijzen niet deugen!!! Er zitten teveel mensen tussen die er dik geld aan verdienen. Blijf jij maar net als alle anderen je hoofd in het zand steken en niet verder kijken dan je neus lang is. Nederland is het land wat aan de EU het meeste geld afdraagt, dat is ook mijn geld en dat van jou.!! Heb jij je wel eens afgevraagt waarom??
Reactie door tenormin op 06-04-2011 14:34
Quote: lindie_187 schreef op woensdag 6 apr 2011, 14:18: Quote: brigden schreef op woensdag 6 apr 2011, 10:56: Het gaat erom dat onze benzine prijzen niet deugen!!! Er zitten teveel mensen tussen die er dik geld aan verdienen. Blijf jij maar net als alle anderen je hoofd in het zand steken en niet verder kijken dan je neus lang is. Nederland is het land wat aan de EU het meeste geld afdraagt, dat is ook mijn geld en dat van jou.!! Heb jij je wel eens afgevraagt waarom?? einde Quote Ben dan blij dat ik niet met foto op forum staat want ik heb een lange neus. Ik steek heus mijn kop niet in het zand en weet wat een woekerprijzen er worden gerekend, maar nogmaals: DAAR wonen en werken de meeste Nederlanders niet. En het ging toch om de benzineprijzen in de EU of Nederland?
Reactie door börgemeister op 06-04-2011 18:59
Quote: lindie_187 schreef op dinsdag 5 apr 2011, 21:57: …..Ik vraag mij af, of ze ons voor echte idioten houden? Dit zijn de brandstofprijzen, omgerekend in Euro, in andere (niet Europese) landen. Azerbaijan Diesel EUR 0,31 Egypte Diesel EUR 0,14 Ethiopië Super EUR 0,24 Bahamas Diesel EUR 0,25 Bolivia Super EUR 0,25 Brasil Diesel EUR 0,54 China Normal EUR 0,45 Ecuador Normal EUR 0,24 Ghana Normal EUR 0,09 !!!!!!! Groenland Super EUR 0,50 Guyana Normal EUR 0,67 Hong Kong Diesel EUR 0,84 Inde Diesel EUR 0,62 Indonesië Diesel EUR 0,32 Irak Super EUR 0,60 Kazachstan Diesel EUR 0,44 Qatar Super EUR 0,15 Kuwait Super EUR 0,18 Cuba Normal EUR 0,62 Libya Diesel EUR 0,08 !!!!!!! Malaysia Super EUR 0,55 Mexico Diesel EUR 0,41 Moldavia Normal EUR 0,25 Oman Super plus EUR 0,20 Peru Diesel EUR 0,22 Philippines Diesel EUR 0,69 Russia Super EUR 0,64 Saudi Arabia Diesel EUR 0,07 !!!!!! Afrique du Sud Diesel EUR 0,66 Swaziland Super EUR 0,10 !!!!!! Syria Diesel EUR 0,10 !!!!! Trinidad Super EUR 0,33 Thailand Super EUR 0,65 Tunesië Diesel EUR 0,49 USA Diesel EUR 0,61 Venezuela Diesel EUR 0,07 !!!!! Etats Arabes Unies Diesel EUR 0,18 Vietnam Diesel EUR 0,55 Ukraine Diesel EUR 0,51 Dit is niet te geloven, toch????? De landen van de Europese Unie en hun Ministers van Financiën nemen echt de bevolking voor onnozel. En dat zijn we ook! Wie protesteert ?? Niemand toch?! (BTW,Accijnzen,Taks op Benzine, Diesel, Gasoil, enz..) zodat de mensen echt weten hoe we worden gefopt door de mensen op wie we stemmen.!!!!! Gefopt???? Dit lijkt meer op bedonderd of bestolen zelfs ! ! ! einde Quote Vandaag al 'met 9 cent korting' aan de pomp € 1,659 per liter super 95 ron!! Waar gaat dat heen de prijs van een liter?
Reactie door gerassen2 op 07-04-2011 02:51
Tanken bij TANGO mensen de hele maand april 0,13 cent korting de liter..!!!!! Iedere donderdag van de maand.... Scheelt toch weer,zeker op een volle tank... Groet GER
Reactie door read op 07-04-2011 12:40
lindie_187 Leuk staatje publiceer je hier. Daaruit blijkt onweerlegbaar, dat we gewoon geflest worden door de graaiers in Den Haag. Pedro.
Reactie door pino123 op 07-04-2011 14:58
@read, Heb je ook bekeken wat het gemiddelde inkomen is van deze mensen? E n hoe duur het is, om iemand betaald bij de pomp te zetten. Verder ben ik het er wel mee eens dat we geflest worden, maar benzine prijs omlaag is een sigaar uit eigen doos, inkomsten voor regering moeten toch ergens binnen komen? Dan doen ze het wel op een andere manier.... Zit ook dus een gedeelte marktwerking in. En inderdaad is de goedkoopste manier op de fiets, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.
Reactie door read op 08-04-2011 14:02
pino123 Het bruto inkomen "van die mensen" ligt zo rond de 120.000 euro op jaarbasis en daar komt dan ook nog een riante onkostenvergoeding bij. Terecht dat ik "dat soort mensen" graaiers noem. Pedro.
Reactie door gerassen2 op 08-04-2011 16:34
@ read KASSA...... :-))
Reactie door beyerland op 04-05-2011 10:41
Hallo mensen, De benzine ging als een speer omhoog toen de ellende in Libië begon, nu stond gisteren op teletekst dat de dood van ene Bin.l. de olie goedkoper werd. Dat moet ik nog zien. De verhalen van extra zuinig rijden 100 i.p.v. 120 km/u goedkoper tanken bij Tango het tanken over de grens met zoals België en Duitsland dat kan niet iedereen zomaar. De E 10 is in Duitsland even duur als zonder E 10. Men moet deze ellende bij de bron aanpassen en niet door allerlei tips en trucs die hebben wij toch al genoeg. Ik zou graag de gemaakte grafiek erbij doen maar ik weet hoe dat moet of kan. Ik zelf hou al sinds 5 januari 2011 de G.L.A.prijzen in grafiek vorm op deze http://www.nu.nl/brandstof/index.html site bij. Een voorbeeld hiervan: 5-jan 1,639 € 2-mei 1,755 € 3-mei 1,753 € 4-mei 1,755 € Als je dit helemaal zie dan denk ik, vandaag 0,02 € erbij en morgen 0,02 € weer eraf en dan weer 0,02 € erbij. Als iemand mij kan vertellen bij welk ander product in Nederland zo een vreemde schommeling heeft als de benzine, dan hoor ik dat graag. Nodig de benzine maatschappijen maar eens uit in het programma Kassa om dit eens uit te leggen. Gr….
Reactie door rjw op 04-05-2011 13:46
@beyerland: daar hoeft men echt niets voor uit te leggen. De branche heeft er gewoon voor gekozen om dagprijzen te hanteren. Andere branches hebben er voor gekozen om dag niet te doen en pas prijsverhogingen door te voeren als het niet anders kan. Zal ook te maken hebben met de hoge prijsvolatiliteit van olie in vergelijking met andere grondstoffen.
Reactie door börgemeister op 07-05-2011 00:26
De prijs van een vat ruwe olie is flink gedaald, onder de 100 US $, gisteren zelfs met 10%, maar aan de pomp verandert er weinig van prijsdaling. De US $ is wat steviger geworden ten opzichte van de € (Euro) edoch rechtvaardigt m.i. niet om geen prijsverlaging aan de pomp door te voeren.
Reactie door nbw op 07-05-2011 02:31
Hier iedereen de waarheid vertellen helpt helemaal niets anders dan je ei ff kwijt kunnen. Ons land is te klein op vele gebieden en dus onmachtig. En wij profiteren allemaal van deze oliegestuurde economie. 2 jaar na de krediet crisis boekt de ING al weer per kwartaal!!! meer winst namelijk 1,6 miljard. Een bank in nood van staatssteun afhankelijk en heeft niets geleerd. Met 1 % van 1,6 per kwartaal hebben we in beschaafd Nederland geen voedselbanken meer nodig. En tot slot de benzine prijzen.Gewoon massaal voor zo lang het nodig is niet meer tanken. Zie het niet zo snel gebeuren met alle persoonlijke keuzes maar wil je echt iets bereiken zul je het gezamelijk moeten doen.
Reactie door rjw op 07-05-2011 09:34
Quote: börgemeister schreef op zaterdag 7 mei 2011, 00:26: De prijs van een vat ruwe olie is flink gedaald, onder de 100 US $, gisteren zelfs met 10%, maar aan de pomp verandert er weinig van prijsdaling. De US $ is wat steviger geworden ten opzichte van de € (Euro) edoch rechtvaardigt m.i. niet om geen prijsverlaging aan de pomp door te voeren.einde Quote De prijs gaat wel dalen, maar zal nooit zoveel dalen als de ruwe olieprijs domweg omdat het grootste deel wat we betalen aan de pomp een vast bedrag aan belasting is. Daarnaast is er nog een vaste marge voor de pomphouder, dus van een 10% daling van de ruwe olieprijs blijft hoogstens een paar procent prijsverlaging van de benzineprijs over. Andersom gebeurt overigens precies hetzelfde: procentueel waren de stijgingen in NL veel minder dan in bijvoorbeeld de VS.
Reactie door börgemeister op 12-05-2011 03:15
De olieprijzen zijn de afgelopen week spectaculair sterk gedaald, alleen de pomphouder weet dat blijkbaar nog niet. Afgelopen zaterdag werd de prijs van (superbezine 95 RON) met 2 cent verlaagd. Gisterochtend was de prijs met 1 cent gestegen om vervolgens in de middag weer de prijs met 1 cent te verlagen.
Reactie door börgemeister op 14-05-2011 05:45
Gistermiddag was de prijs van super 95 RON met 2 cent gestegen t.o.v. de ochtend. Vat ruwe olie kost nu $ xx?
Reactie door rjw op 14-05-2011 16:18
Quote: börgemeister schreef op zaterdag 14 mei 2011, 05:45: Gistermiddag was de prijs van super 95 RON met 2 cent gestegen t.o.v. de ochtend. Vat ruwe olie kost nu $ xx? einde Quote De prijs van ruwe olie is slechts 1 van de componenten in de prijs aan de pomp. Variaties daarin zal je dus nooit volledig terug zien in de benzineprijs. De pompprijs wordt opgebouwd uit: - accijns - onafhankelijk van de olieprijs - raffinagekosten - onafhankelijk van de olieprijs - kosten voor personeel - onafhankelijk van de olieprijs - transportkosten - onafhankelijk van de olieprijs - kosten voor het pompstation - onafhankelijk van de olieprijs - ruwe olieprijs - variabel - BTW - alleen het deel over de olieprijs is variabel, de rest ligt ook redelijk vast. Kortom, begin met klagen over de benzineprijs bij de overheid. Die heeft immers de meeste invloed op de pompprijs (accijns, personeelskosten, grondkosten, etc).
Reactie door börgemeister op 15-05-2011 00:12
Quote: rjw schreef op zaterdag 14 mei 2011, 16:18: Quote: börgemeister schreef op zaterdag 14 mei 2011, 05:45: Gistermiddag was de prijs van super 95 RON met 2 cent gestegen t.o.v. de ochtend. Vat ruwe olie kost nu $ xx? einde Quote De prijs van ruwe olie is slechts 1 van de componenten in de prijs aan de pomp. Variaties daarin zal je dus nooit volledig terug zien in de benzineprijs. De pompprijs wordt opgebouwd uit: - accijns - onafhankelijk van de olieprijs - raffinagekosten - onafhankelijk van de olieprijs - kosten voor personeel - onafhankelijk van de olieprijs - transportkosten - onafhankelijk van de olieprijs - kosten voor het pompstation - onafhankelijk van de olieprijs - ruwe olieprijs - variabel - BTW - alleen het deel over de olieprijs is variabel, de rest ligt ook redelijk vast. Kortom, begin met klagen over de benzineprijs bij de overheid. Die heeft immers de meeste invloed op de pompprijs (accijns, personeelskosten, grondkosten, etc). einde Quote Best een goed overzicht en weet ook dat de overheid het grootst opslokt. Desondanks is de afgelopen tijd de prijs van ruwe olie sterk gedaald, alleen de prijs aan de pomp daalt niet mee met de ontwikkeling.
Reactie door alfatrion op 15-05-2011 21:12
De prijs van olie houd zich aan de wet van vraag en aanbod. Wat je hier als consument dus aan kunt doen is minder gebruik maken van de auto. Ik fiets iedere dag ander-half uur en hoef zo niet de auto of de bus te pakken om bij mijn werk te komen.
Reactie door börgemeister op 17-05-2011 02:09
Quote: alfatrion schreef op zondag 15 mei 2011, 21:12: De prijs van olie houd zich aan de wet van vraag en aanbod. Wat je hier als consument dus aan kunt doen is minder gebruik maken van de auto. Ik fiets iedere dag ander-half uur en hoef zo niet de auto of de bus te pakken om bij mijn werk te komen.einde Quote Ik kan mij toch niet aan de indruk ontrekken dat de pompprijs te hoog wordt gehouden, terwijl de prijs van een vat ruwe olie flink in prijs is gedaald.
Reactie door börgemeister op 31-05-2011 19:18
Gisteren nog € 1,639, vanochtend € 1,649 en vanmiddag € 1,659 per liter 95 RON. Is de olieprijs weer gestegen? Word de prijs aan de pomp kunstamtig hoog gehouden? In Duitsland is 'Kartellamt' (Karteldienst) een onderzoek begonnen naar het kunstmatig hoog houden van de prijs aan de pomp. Bij onze zuiderburen, € 1,495 per liter Superbenzine 95RON. Ich bin doch nich Blöd!
Reactie door börgemeister op 06-08-2011 02:15
Vernomen dat de brandstofprijzen ca. 12 % zijn gezakt, alleen de pomphouders weten dat blijkbaar nog niet. Wat als de brandstofprijzen met 12% omhoog zou gaan, dan zijn de pomphouders het actiefst: de prijs verhogen. Zijn de brandstofprijzen daadwerkelijk 12 % gezakt/gedaald?
Reactie door rjw op 06-08-2011 10:53
Quote: börgemeister schreef op zaterdag 6 aug 2011, 02:15: Vernomen dat de brandstofprijzen ca. 12 % zijn gezakt, alleen de pomphouders weten dat blijkbaar nog niet. Wat als de brandstofprijzen met 12% omhoog zou gaan, dan zijn de pomphouders het actiefst: de prijs verhogen. Zijn de brandstofprijzen daadwerkelijk 12 % gezakt/gedaald?einde Quote Als de ruwe olieprijs met 12% daalt dan heeft dit bijna geen merkbare verschillen aan de pomp. Benzine is immers geen ruwe olie. De vaste kosten van een liter benzine veranderen niet als de ruwe olieprijs verandert. Daarnaast kan het natuurlijk best nog zo zijn dat als de vraag naar ruwe olie daalt, maar de vraag naar benzine stijgt de netto benzineprijs stijgt terwijl de olieprijs daalt.
Reactie door birdies op 06-08-2011 11:08
AMSTERDAM - Autorijden wordt binnenkort goedkoper dankzij de onrust op de beurzen en vrees voor een nieuwe recessie. De dalende olieprijs maakt tanken voordeliger. Binnen nu en een paar weken zou de benzineprijs moeten dalen met zeker 5 eurocent per liter. Dat stelt Paul van Selms van United Consumers. Olieprijs „De prijs aan de pomp is afhankelijk van de olieprijs. Die is in een week tijd met tien dollar gedaald. Dat moet je gaan merken bij het tanken.” In de VS gaat het economisch slecht en dat heeft effect op de olieprijs. „Vanwege de crisis is er minder vraag naar olie en dat drukt de prijs. Als er een dubbele dip aankomt, kan het nog weleens verder dalen.” De benzineprijs hier aan de pomp schommelt tussen 1,60 en 1,70. Volgens Van Selms is dat aan de hoge kant. „Gezien de huidige prijs van ruwe olie is benzine eigenlijk te duur. Daar kan best wel wat af.” Geïrriteerd Prijsstijgingen komen sneller dan prijsdalingen, weet hij. „Veel mensen zijn geïrriteerd hierover. Dat begrijp ik wel. Als olie duurder wordt, merk je dat gelijk bij het benzinestation. Prijsverlagingen voeren de maatschappijen altijd trager door.” „Maatschappijen zoals Shell kopen driekwart van de olie die ze gebruiken voor een vaste prijs, die een langere tijd vastligt”, legt hij uit. „Maar hier kunnen ze zich niet achter blijven verschuilen. Er zit hooguit drie, vier weken tussen het moment van verschepen vanuit bijvoorbeeld Saoedi-Arabië of Venezuela tot het uit de pomp komt.”Een flink deel van de benzineprijs bestaat echter uit brandstofaccijns. „Per liter gaat er een euro naar de staat”, aldus Van Selms. Bron: telegraaf
Reactie door tenormin op 06-08-2011 14:04
börgemeister, U zult nog enkele weken geduld moeten hebben en dan gaat er 5 cent af, staat vanmorgen in de krant. Eerst zien en dan geloven! Die enkele weken betekend ordinair nog even miljarden binnenhalen, want ze kunnen het nu al doen.
Reactie door rjw op 06-08-2011 17:12
Quote: birdies schreef op zaterdag 6 aug 2011, 11:08: AMSTERDAM - Autorijden wordt binnenkort goedkoper dankzij de onrust op de beurzen en vrees voor een nieuwe recessie. De dalende olieprijs maakt tanken voordeliger. einde Quote Ik betaal toch liever meer voor benzine in ruil voor een goed draaiende economie, dan goedkopere benzine en een recessie....
Reactie door tenormin op 06-08-2011 17:15
rjw helemaal mee eens.
Reactie door rjw op 06-08-2011 17:18
Quote: engelandvaarder schreef op zaterdag 6 aug 2011, 14:04: börgemeister, U zult nog enkele weken geduld moeten hebben en dan gaat er 5 cent af, staat vanmorgen in de krant. Eerst zien en dan geloven! Die enkele weken betekend ordinair nog even miljarden binnenhalen, want ze kunnen het nu al doen.einde Quote Miljarden nog wel? Laten we zeggen dat er dan nog 2 miljard extra wordt opgehaald door die 5 cent, dan betekent dat dat er 40 miljard liter benzine wordt getankt (eigenlijk nog meer, want in die 5 cent zit ook nog belasting). Er zijn 8.000.000 auto's in Nederland, dus gemiddeld zou er in een paar weken 5000 liter brandstof moeten worden gegooid. Ik weet niet hoeveel jouw auto verbruikt, maar ik rijd daar 100.000 km op....
Reactie door tenormin op 06-08-2011 17:58
rjw, ol sprak over europa, sorry dat ik dat was vergeten te schrijven.
Reactie door haarp op 06-08-2011 23:54
Om een lang verhaal kort te maken: De brandstofprijzen zullen max. 6 cent kelderen. De olie zal idd. nog goedkoper worden door de huidige globale financiele crisis, doch heeft dit maar een heel klein beetje effect op wat betreft de prijzen aan de pomp. Grootste oorzaak is de trage reactie tussen de verlagende olie prijs per vat en die naar de pomp.
Reactie door nbw op 07-08-2011 02:56
Wat een wijsheden hier. Mooi hoor lees ze graag en hoop dat sommige wijsheden ook daadwerkelijk waar zijn. Maar ik ben ook maar een eenvoudig mens met een auto en ja die literprijs is diefstal egodenkend. Echter dat is totaal te verwaarlozen leed als ik bedenk wat ons nog te wachten staat. De schuldenlast is zo groot dat als iemand ergens in China de stekker er uit trekt is er geen tankstation meer is. Tja de bankencrisis is vervelend en de huizencrisis kost geld.Echter de schuldencrisis kan niet meer gestuurd worden door overheden. Boven stand leven gaat uiteindelijk tenkoste van de welvaart van de massa. En met gedrukte briefjes als geld kunnen we kopen en betalen. Heeft u ooit ook maar bedacht dat deze briefjes niets meer waard zijn en geweigerd kunnen worden.
Reactie door börgemeister op 10-08-2011 18:36
Het zal de komende week de prijs bij de pomp met zo'n 5 tot 7 Eurocent dalen.
Reactie door haarp op 10-08-2011 20:15
Goed voor hen die kort bij de grens wonen die extra korting doch niet in Amsterdam.
Reactie door rjw op 17-08-2011 08:48
Vanochtend zag ik dat een liter Euro nog maar 1,58 kost bij Shell. Grappig dat mensen alleen maar klagen dat de prijs niet omlaag gaat, maar als die wel omlaag gaat het oorverdovend stil blijft....
Reactie door tenormin op 17-08-2011 12:45
Quote: rjw schreef op woensdag 17 aug 2011, 08:48: Vanochtend zag ik dat een liter Euro nog maar 1,58 kost bij Shell. Grappig dat mensen alleen maar klagen dat de prijs niet omlaag gaat, maar als die wel omlaag gaat het oorverdovend stil blijft....einde Quote Ik ga gelijk schuld bekennen. Ik wilde u quoten en drukte per ongeluk op rode duim, stom, stom want ik ben het volledig wel met u eens. Maar staan wij Nederlanders niet bekend als klagers? En inderdaad, als er weinig te klagen valt, heeft men weinig om tegenaan te schoppen, zie alle vragen en antwoorden maar op KASSA over WELKE vraag dan ook. Zodra men iets of iemand de grond in kan boren (hoe toepasselijk met de olieprijs) dan is er geen hesitatie; wel grote radiostilte zoals nu, als de benzineprijs is gedaald. Nogmaals sorry voor mijn duim, ik probeer nog een groene!!
Reactie door guidogordijn op 11-09-2011 18:06
sinds de start van de economische crisis in 2008 is de benzineprijs nauwelijks gestegen. mocht de economie weer gaan draaien dan zal de prijs skyhigh gaan.
Reactie door pl120 op 03-02-2013 21:20
En hoe denk je dat het is voor een rijschoolhouder? Lesprijzen vliegen de pan uit!rijschoolhouder
Reactie door sweeterlake op 03-02-2013 23:53
Quote: pl120 schreef op zondag 3 feb 2013, 21:20: En hoe denk je dat het is voor een rijschoolhouder? Lesprijzen vliegen de pan uit!einde Quote Zo weer een ouwe koe uit de sloot opgevist. Zag de laatste tijd dat het weer de laatste week dat € 0,03 per liter was gestegen. Het vliegen bij de Vliegclub 010 rijzen ook de pan uit en toch zijn er piloten die verder gaan met hun passie vliegen! Ik hoor(de) mijn buurvrouw, zzp rijschoolhouder & instructrice, (nog) niet klagen. Er valt altijd wel wat te klagen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor