Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Blokkeren van 1888 nummer

Geplaatst door: arendpauw op: 09-11-2009 19:41
Mijn sinds enige tijd flink demente oma heeft nog steeds beschikking over een telefoon. Ze belt het hele telefoonboek af en daarom hebben we besloten om zoveel mogelijk nummers te laten blokkeren (ze kan bijvoorbeeld geen mobiele nummers meer bellen). Wat gebeurd er nu: zodra ze een nummer belt, wordt die niet herkent en wordt ze doorverbonden naar 1888 nummerinformatie, a xx-aantal euro per gesprek/minuut. Dit gebeurd meerdere malen per dag en ze heeft hierdoor de afgelopen maanden duizenden euro's aan telefoonrekening gekregen, met bijna alleen maar belletjes naar 1888. We hebben contact gehad met 1888 en ze zeggen dat ze hun eigen nummer niet kunnen blokkeren en verdienen en zo bakken met geld aan. Wat voor stappen zou ik kunnen ondernemen om dit stop te laten zetten en te zorgen dat dit nummer geblokkeerd wordt. Tuurlijk we kunnen de telefoon weghalen, maar deze wordt soms nog gebruikt om juiste mensen te bellen/gebeld te worden. Ik hoop graag een advies te horen om dit stop te laten zetten. Bij voorbaat vriendelijk bedankt voor uw reactie.
Reactie door lelyonnais op 09-11-2009 20:25
Poe arendpauw!......u vraag wat! 1888 is een service nummer voor iedereen! En die kan men niet zomaar blokkeren! Maar de vraag is wat voor een telefoon uw oma heeft! Met een gsm kan men wel blokkeren op een automatische verbinding met die nummer. Ik heb ook een gewone telefoon en wordt nooit en te nimmer doorverwezen naar die nummer! Misschien de overweging waard om een prepay gsm aan te schaffen... Succes met uw oma, m.v.g. Robert
Reactie door arendpauw op 09-11-2009 20:54
Bedankt voor uw antwoord! Misschien begrijp ik het niet, maar ieder nummer kan toch geblokkeerd worden, waarom niet dit nummer? De telefoon wordt niet automatisch doorgeschakeld, maar zodra je een niet bestaand nummer intoets, meldt een computer stem dat je 1888 moet bellen. Dit doet mijn oma dan ook, zonder het te weten vele malen per dag. Een mobiel hebben we ook al eens geprobeerd, maar zonder succes. Ze begrijpt de werking ervan niet.
Reactie door lelyonnais op 09-11-2009 21:10
Dit is de informatie nummer van KPN, vroeger 118. Dit nummer MOET beschikbaar zijn voor IEDEREEN die graag een nummer wil weten! In u geval nogal vervelend natuurlijk, en het is zoeken naar oplossingen (deed ik ook voor mijn moeder) De mobiel is wel een alternatief! Een met grote nummer en met ingeprogrammeerde nummers, meer niet! (eventueel een met afbeeldingen/gezicht). Zoeken arendpauw, het is niet eenvoudig maar het moet op de een of andere manier lukken! M.v.g. Robert
Reactie door lelyonnais op 09-11-2009 21:51
http://www.innovatiekringdementie.nl/Artikel/ICT-voor-ouderen-met-dementie-Van-Alzheimer---TomTom-tot-robothond.aspx
Reactie door valerius op 10-11-2009 12:52
Ik begrijp niet dat als je een verkeerd nummer draait dat je dan automatisch 1888 krijgt ik heb dus geen kpn maar via de kabel en nog nooit last gehad van dit nummer als ik eens verkeerd hebt gekozen. Weet je zeker dat dir dus automatisch gebeurd?heb je het weleens geprobeerd om op die telefoon een verkeerd nummer te draaien? Groet Valerius
Reactie door birdies op 10-11-2009 20:28
Er zijn ook telefoons te koop waar je de (eerste) nrs. in kunt voeren om te blokkeren.
Reactie door arendpauw op 18-11-2009 15:44
Bedankt iedereen voor de reacties! @Valerius: Dit gaat niet automatisch. Zodra ze een verkeerd nummer intoetst, komt er een bandje die meldt dat het nummer verkeerd is en dat 1888 gebeld kan worden voor meer informatie. Ik heb het zelf ook geprobeerd en dat is inderdaad wat er gebeurd. Voor een dementerend persoon is dit een slechte vorm van voorlichting want die doen (in het geval van m'n oma) wat er gezegd wordt en niet denken aan de gevolgen. Nogmaals, een mobiel is niet haalbaar en de telefoon helemaal weghalen haalt helemaal haar contact met de buitenwereld weg. Als ik haar bijvoorbeeld bel, kan ik wel een gesprek hebben.
Reactie door geiten7land op 14-02-2013 19:49
Op mijn faktuur van KPN staat aangegeven dat ik 1888 zou hebben gebeld op 11 jan. 2013. Dit nummer heb ik echter nooit gebeld. Ik heb KPN 2 x gebeld en allebei de medewerkers zeggen dat het een informatienummer is, toen ik vroeg van welk bedrijf dit informatienummer is zeiden ze allebei dat ze dat niet wisten, het was van een bedrijf maar ze wisten niet welk bedrijf. Nu kom ik er achter dat het van de KPN zelf is. Wij hebben dit nummer nooit gebeld en toch moeten we € 3,22 betalen Schande. Ik heb een onbeperkt altijd bellen abonnement en dan wordt er maar zo extra geld van mijn rekening gehaald. Ik zag op internet dat er nog veel meer klachten zijn over 1888. Ik wist niet dat dit nummer bestond en er is me ook nooit gemeld hoeveel dit nummer per minuut kost. Kan dit niet worden tegengegaan. Met vriendelijke groet, Fam. Hendriks
Reactie door diumenge op 14-02-2013 21:46
Iemand anders in de familie die het nummer gebeld heeft wellicht?
Reactie door sjoppie op 15-02-2013 11:43
Deze vraag is van ruim 3 jaar geleden. Er zal wel wat veranderd zijn intussen. Vr. gr. sjoppie.
Reactie door inekel1953 op 15-02-2013 13:07
Beste Sjoppie, Het blijkt dat dit probleem nog steeds speelt, soms is het juist goed dat het dan wordt aagevuld met nieuwe klachten zodat het gebundeld blijft. M.vr.gr, Ineke L.
Reactie door sjoppie op 15-02-2013 16:08
Dat is zo inekel1953, er hoeft dan geen nieuwe discussie gestart te worden. Vr. gr. sjoppie
Reactie door jorisw op 16-02-2013 14:50
Misschien is dit iets: http://www.kidstel.nl/ Hiermee kan je alleen voorgeprogrammeerde nummers bellen.
Reactie door denice op 12-04-2013 10:53
Ik raad aan contact op te nemen met SNT Ede of SNT Zoetermeer. Zij zitten daar gevestigd. Het nummer kan wel degelijk geblokkeerd worden in uitzonderlijke gevallen namelijk. Ik kan me herinneren dat wij ook een oudere dame geblokkeerd hebben vanwege haar dementie. Je kunt ook 1888 bellen en zeggen dat je een klacht hebt. De betreffende telefoonist zal uw nummer en naam noteren en er voor zorgen dat u binnen 24 uur word terug gebeld door een teammanager. Samen kunnen jullie dan kijken naar een passende oplossing. Succes , groet Denice.
Reactie door prothnl op 20-06-2013 15:38
Ik heb min of meer dezelfde klacht als geiten7land. Ik koos voor het relatief dure onbeperkt altijd bellen abonnement om me niet druk te hoeven maken over de belbundel en elke maand gewoon een vast bedrag te moeten betalen. Sinds ik een nieuw mobieltje gebruik, komt het welleens voor dat ik de toetsen vergeten ben te blokkeren. Als de telefoon in mijn broekzak, zit bel ik daarom welleens per ongeluk. Ik heb KPN gevraagd alle nummers die extra kosten te blokkeren maar voor 1888 kon dat niet. Op de een of andere manier bel ik juist altijd per ongeluk 1888.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!