Blackberry Z10, gloednieuw maar nu al defect, wat te doen?
Geplaatst door: marjannevs op: 15-01-2014 11:40
Beste,
Afgelopen maandag heb ik mijn nog geen 1,5 maand oude BlackBerry Z10 ter reparatie aangeboden. Of ja, reparatie.....
Het volgende is aan de hand: zondagmorgen wordt ik wakker en kijk op mijn telefoon, niets aan de hand. Leg hem terug op het nachtkastje, nog geen 5 minuten later pak ik hem weer op en tot mijn grote verbazing zit er een grote barst in het scherm! Heb de telefoon nog maar net, draag altijd een hoesje (origineel BB hoesje, dus hij past!) en er zit verder ook helemaal geen zichtbare schade op. Alleen die barst dus. Helaas doet ook het bovenste deel van mijn touchscreen het niet meer.
Maandagmiddag (eerder is de Hi winkel hier niet open) naar de Hi winkel, mijn verhaal gedaan. Men vond het inderdaad raar dat zoiets spontaan gebeurde, of ik mijn telefoon echt niet eens had laten vallen of zo. Nee! Als ik het zelf zou hebben veroorzaakt dan zou ik hier niet staan om te vragen of het binnen de garantie valt. Verkoopmedewerker gaf aan dat hij de telefoon op kon sturen. Als er verder helemaal geen schade aan zat dan zou het waarschijnlijk gaan om een verkeerd geplaatst scherm en dat het scherm daardoor gebarsten kan zijn. Het zou zo'n 2 weken duren, als de telefoon niet gerepareerd kon worden dan zou deze KOSTENLOOS terug naar de winkel komen en kon ik hem weer ophalen. Omdat ik geen verzekering heb kreeg ik helaas ook geen leentoestel. Zo gezegd, zo gedaan. Telefoon ingeleverd zodat hij kon worden opgestuurd.
Nu krijg ik vanmorgen een e-mail van Teleplan (reparatiebedrijf), helaas viel de schade niet binnen de garantie. Het gaat namelijk om drukschade, punt. Ik kan kiezen uit de volgende opties: 1. telefoon laten repareren à €216,xx , 2. telefoon terug naar de winkel maar onderzoekskosten betalen à € 35 of 3. telefooon bij Teleplan laten.
Na wat bellen kom ik tot de conclusie dat ze eigenlijk niet eens hebben bekeken of het misschien ook een verkeerd geplaatst scherm kan zijn. De persoon die ik aan de telefoon had zei "Als het scherm verkeerd geplaatst zou zijn dan zou dat betekenen dat ik alle Z10's hier terug zou moeten krijgen". Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht: scherm dat niet goed geplaatst is door een fabricagefout hoeft niet per sé bij ALLE toestellen voor te komen.
Maar nu, wat te doen!? Ik heb bij het verlengen van mijn abbonnement €50 betaald voor mijn toestel. Ik heb nu dus de keuze: telefoon bij Teleplan laten (NIET MIJN VOORKEUR, waarschijnlijk maken ze daar voor 'n prikkie het scherm en verkopen hem alsof hij nieuw is), terugsturen naar de Hi winkel en €35 betalen (waarover eerst gezegd werd dat het gratis zou zijn) en vervolgens OF doorlopen met een half werkend scherm OF zelf (laten) maken, of als laatste telefoon laten repareren voor € 216 (terwijl je een gloednieuwe kunt kopen voor €261).
Ik heb ook wat gelezen over omgekeerde bewijslast binnen 6 maanden na aankoop, kan iemand me daar wat meer over vertellen? En hoe ik de verkoper overhaal dit te doen?
Ik hoor graag wat jullie vinden dat ik moet doen!
Groetjes,
Marjanne
Reactie door zoekster op 15-01-2014 14:11
Ja, die is er inderdaad.
Dat is gebaseerd op het volgende wetsartikel art. 7:18 lid 2 BW
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Dat betekent dat binnen de 6 maanden na koop (= hier aflevering) de zaak ( =jouw toestel) bij een defect (afwijking) er wordt vermoedt dat bij aankoop je toestel al een defect had.
Dit bewijsvermoeden dwingt de verkoper te bewijzen dat de schuld bij jou ligt. Het zomaar zeggen is niet voldoende.
Maar wat nu? Het is erg leuk, die wetsartikelen, als de verkoper niet meewerkt zit je toch mooi met de gebakken peren. Je zou Hi nog een brief/mail kunnen sturen, waarbij je gebruik maakt van de volgende voorbeeldbrief klik HIER
(aanpassen aan je situatie)
Een andere optie is een second opinion aanvragen. Het beste is dan Hi te vragen van welk onafhankelijk repaircentrum ze een second opinion willen accepteren. Geef dan ook aan dat als jij in het gelijk wordt gesteld de kosten van die second opinion voor de rekening van Hi komen.
Je zou al een stuk sterker staan als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan kun je die er op zetten.
Ik hoop voor je dat het lukt, maar anders is denk ik de beste optie het bij een ander laten repareren, vraag dan wel vooraf naar de kosten, anders ben je alsnog in de aap gelogeerd :-(HIER
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!