Bel-me-niet-register, effectief of niet ?!
Geplaatst door: only-me op: 02-03-2010 02:04
Eind vorig jaar kreeg ik de optie om me te laten registreren in het bel-me-niet-register. Ik werd tot op dat moment niet vaak gebeld, maar die enkele keer dat het mijn avondeten verstoorde, vond ik genoeg reden om mij hierbij te laten registreren.
Wat schetst mijn verbazing....ik ben nog nooit zo vaak telefonisch benaderd als in de afgelopen weken/maanden. Ik begin bijna te denken dat die lijst circuleert onder de bedrijven die consumenten willen benaderen. Ik vraag me dan ook af welk 'nut' dit register eigenlijk heeft en of er meer mensen zijn met deze ervaring.
Reactie door tdehond op 02-03-2010 08:47
Als u gebeld wordt door een bedrijf waar u geen klant bent, dan kunt u aangeven dat dit bedrijf de wet overtreedt, nadat u naam v.d. overtreder ( degene die belt) en bedrijf genoteerd heeft.
U kunt dan meteen aangeven dat u nogmaals gebruik maakt van uw Recht van Verzet en op de lijst van mensen die niet meer door dit bedrijf benaderd mogen worden, gezet wilt worden.
Geeft ook aan dat u een klacht m.b.t. de overtreding indient.
klik op hier
Als u door bedrijven gebeld wordt waar u klant bent hoeft u alleen gebruik te maken van uw Recht van Verzet.
Zij mogen u bellen, maar u mag aangeven daar niet van gediend te zijn. hier
Reactie door read op 02-03-2010 14:07
only-me
Soms denk je dat je niet gebeld mag worden, maar.........................................dan is er van ontdubbeling sprake en dan mag het wel:
In onderstaande situaties bent u niet wettelijk verplicht om te ontdubbelen
met het Bel-Me-Niet register en mag je dus wél gebeld worden:
Indien er sprake is van een klantrelatie én het aanbod in het verlengde ligt
Voor marktonderzoek
Bij B2B telemarketing (eenmanszaken en VOF's vormen hierop een uitzondering).
[url: http://www.ez.nl/dsresource?objectid=165221&type=PDF[/url:
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door read op 02-03-2010 14:18
only-me,
Je kunt als je wél ten onrechte gebeld wordt, de zaak ook omdraaien en het initiaties aan jouw kant houden. Collega expert tdehond heeft hier een klein scriptje voor geschreven:
1. Vraag om de naam van de beller en de naam van het callcenter
Laat de namen spellen en schrijf het op.
2. Vraag namens welk bedrijf er wordt gebeld?
Laat naam spellen en schrijf het op
3. Stel de vraag: hoe komt u aan mijn telefoonnummer?
4 Stel de vraag: heeft u het bel-me-niet-register geraadpleegd?
5. Deel mee: (indien van toepassing) U heeft de wet overtreden door mij te bellen, ik ben namelijk wél in-het-bel-me niet-register ingeschreven.
Ik maak nogmaals gebruik van mijn recht van verzet en eis, dat u mij nooit meer benadert.
6. Beëindig het gesprek met de woorden: verder heb ik geen belangstelling.
7. Dien vervolgens een klacht in bij consuwijzer.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door read op 02-03-2010 14:38
@tdehond,
Bovenstaand script (dat ik enigszins heb aangepast) zou je natuurlijk ook in de rubriek TIPS kunnen plaatsen.
Met collegiale groet, TreadAC.
Reactie door tdehond op 02-03-2010 14:46
Quote: read schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 14:38: @tdehond,
Bovenstaand script (dat ik enigszins heb aangepast) zou je natuurlijk ook in de rubriek TIPS kunnen plaatsen.
Met collegiale groet, TreadAC.einde Quote
Heb ik al gedaan. ( anti script telemarketing)
Reactie door bachanaal op 19-03-2010 12:13
dat register stelt geen reet voor. ik wordt ook veel vaker dan ooit lastig gevallen. ze verzinnen steeds meer truukjes om dat register te omzeilen, bijv. via een verkapte prijsvraag op een 0900 nummer. als je dat belt hebben ze je nummer en bellen ze terug. of bijv. een zg onderzoek panel op internet, als je daarop ingaat kunnen ze je traceren en lastig vallen.
Reactie door tdehond op 19-03-2010 12:24
Quote: bachanaal schreef op vrijdag 19 mrt 2010, 12:13: dat register stelt geen reet voor. ik wordt ook veel vaker dan ooit lastig gevallen. ze verzinnen steeds meer truukjes om dat register te omzeilen, bijv. via een verkapte prijsvraag op een 0900 nummer. als je dat belt hebben ze je nummer en bellen ze terug. of bijv. een zg onderzoek panel op internet, als je daarop ingaat kunnen ze je traceren en lastig vallen.einde Quote
Als u ze bestrijdt met mijn anti script telemarketing en melding maakt van deze overtreding van de wet bij Consuwijzer, dan kunnen deze bedrijven hopelijk een boete tegemoet zien.
Klik op hier[url=http://kassa.vara.nl/tips/tips-detail/tipdetail/anti-script-telemarketing/?vHash=c749c73j&cHash=31004672f1: Je tekst hier...[/url:
Reactie door pa0wgk op 19-03-2010 13:56
Ik sta ook bij bel-me-niet ingeschreven ,heb daarna geen telefoontjes meer gehad
TOT DAT ik bij KIESKEURIG een reactie over iets geschreven had.Ik moest daarvoor het een en ander invullen,daar staat dan ook bij dat je voor advertenties open staat.Dat heb ik dus geweten ,heel de wereld belt van Hypotheken tot verzekeraars en noem maar op.Ik heb toen aan iemand die belde gevraagd hoe dat kwam.Het antwoord was dat ik bij een enquete aangegeven had reclame te willen ontvangen.Ik was dus in eens uitgeschreven uit het bel-me-niet register.
Hebben daar meer mensen last van?
Reactie door bachanaal op 19-03-2010 14:07
Quote: pa0wgk schreef op vrijdag 19 mrt 2010, 13:56: Ik sta ook bij bel-me-niet ingeschreven ,heb daarna geen telefoontjes meer gehad
TOT DAT ik bij KIESKEURIG een reactie over iets geschreven had.Ik moest daarvoor het een en ander invullen,daar staat dan ook bij dat je voor advertenties open staat.Dat heb ik dus geweten ,heel de wereld belt van Hypotheken tot verzekeraars en noem maar op.Ik heb toen aan iemand die belde gevraagd hoe dat kwam.Het antwoord was dat ik bij een enquete aangegeven had reclame te willen ontvangen.Ik was dus in eens uitgeschreven uit het bel-me-niet register.
Hebben daar meer mensen last van?einde Quote
meestal moet je in deze situaties aan of uit vinken of je lastig gevallen wil worden; bij online panel onderzoeken komt dit veel voor. ik let daar altijd goed op.
Reactie door tdehond op 19-03-2010 15:14
Quote: pa0wgk schreef op vrijdag 19 mrt 2010, 13:56: Ik sta ook bij bel-me-niet ingeschreven ,heb daarna geen telefoontjes meer gehad
TOT DAT ik bij KIESKEURIG een reactie over iets geschreven had.Ik moest daarvoor het een en ander invullen,daar staat dan ook bij dat je voor advertenties open staat.Dat heb ik dus geweten ,heel de wereld belt van Hypotheken tot verzekeraars en noem maar op.Ik heb toen aan iemand die belde gevraagd hoe dat kwam.Het antwoord was dat ik bij een enquete aangegeven had reclame te willen ontvangen.Ik was dus in eens uitgeschreven uit het bel-me-niet register.
Hebben daar meer mensen last van?einde Quote
Dan is dit euvel weer te bestrijden door gebruik te maken van uw Recht van Verzet en per bedrijf verbieden dat u nogmaals benaderd wordt. Dat is ook de gang van zaken als u benaderd wordt door een bedrijf waar u klant van bent ( en u niet gediend bent van aanbiedingen)
Reactie door erik008 op 19-03-2010 15:57
Ik sta niet ingeschreven in het "bel me niet register"
Ik sta ook niet in het telefoonboek.
De telefoon gaat hier zelden over, voor verkopers en zo.
Sinds enkele maanden heb ik ook mijn Fritz!Box, waarmee ik bel, zo ingesteld dat alle afgeschermde nummer in een speciaal antwoordapparaat komen.
De telefoon gaat in dat geval dan ook niet over.
De beller krijgt te horen dat het nummer niet herkent is en ze alleen een bericht achter kunnen laten.
Reactie door pa0wgk op 19-03-2010 17:33
erik008
Nog niet eens zo'n gek idee.Ik heb mij weer bij het bel-me-niet register aangegeven en heb geen last meer.
En ik kijk tegenwoordig wel uit met aanvinken van vragen.
Groetjes Willem.
Reactie door tdehond op 19-03-2010 17:39
Quote: erik008 schreef op vrijdag 19 mrt 2010, 15:57: Ik sta niet ingeschreven in het "bel me niet register"
Ik sta ook niet in het telefoonboek.
De telefoon gaat hier zelden over, voor verkopers en zo.
Sinds enkele maanden heb ik ook mijn Fritz!Box, waarmee ik bel, zo ingesteld dat alle afgeschermde nummer in een speciaal antwoordapparaat komen.
De telefoon gaat in dat geval dan ook niet over.
De beller krijgt te horen dat het nummer niet herkent is en ze alleen een bericht achter kunnen laten.
einde Quote
Handig.
Reactie door herrdroetker op 19-03-2010 19:59
Lieber Erik008,
Sehr gut! Een oplossing naar mijn hart. Er is geen betere oplossing tegen telefoonterreur dan een technische oplossing in eigen beheer zonder afhankelijk te zijn van de Regering, de telefoonmaatschappij of wie dan ook. Ik kan niet nalaten om te vermelden dat Fritz!box uit Duitsland komt ;-)
Als u zo goed wilt zijn om het type van uw antwoordapparaat en zo mogelijk een hyperlink naar de webpagina met informatie daarover te plaatsen, zullen velen u dankbaar zijn en mijn goede vriend HerrDoktorFritz! verblijden met de aanschaf van zo'n vernünftiges Gerät!
Gesundheit!
HerrDoktorOetker
Reactie door erik008 op 19-03-2010 20:13
@HerrDoktorOetker
LINK
LINK
Reactie door herrdroetker op 20-03-2010 01:28
Fidonc!
Ich bin stumm erstaunt. Den 7170 hab ich selbst! Maar dan alleen voor de internetverbinding bij Bird & Bird Advocaten en niet voor telefonie. Ik zal de gebruiksaanwijzing nog eens goed nalezen. Ik mis nu toch wel even de aansluiting bij de moderniteit, maar ja, ik loop al een paar jaar mee ;-)
Vielen Dank.
HerrDoktorOetker
Reactie door tdehond op 20-03-2010 10:14
Jammer dat deze box niet samenwerkt met kabel.
Reactie door erik008 op 20-03-2010 15:06
De 7170 kan ook wel achter de kabel als router.
Er zit ook een gewone ingang voor telefoon op.
Je kunt de gewone telefoonlijn combineren met 10 voip accounts.
Reactie door tdehond op 20-03-2010 15:26
Quote: erik008 schreef op zaterdag 20 mrt 2010, 15:06: De 7170 kan ook wel achter de kabel als router.
Er zit ook een gewone ingang voor telefoon op.
Je kunt de gewone telefoonlijn combineren met 10 voip accounts.
einde Quote
Thanks Eric. Als ik lastig gevallen ga worden, heeft u de oplossing al gegeven.
Reactie door tdehond op 21-03-2010 18:19
Er is vandaag gemeld dat bij Dixons door verkoper geprobeerd wordt om een energiecontract af te sluiten. :(
Op deze manier wordt effect van belmenietregister onderuit gehaald.
Reactie door mamavanhiba op 29-03-2010 15:33
Wat ik opmerk, is dat mensen vaak niet weten dat als je ergens lid van bent of iets meedoet, waarbij je telefoonnummer moet invullen, dat die gevens kunnen worden doorverkocht door het bedrijf of organisatie aan derden. En zo beschikken andere bedrijven dus je telnr en word je gebeld voor verkooppraatjes. Bijv. een postorderbedrijf die je gegevens " doorverkoopt" aan een energiebedrijf en dan wordt je gebeld met de smoes dat je als klant kunt profiteren.....
Reactie door tdehond op 29-03-2010 16:30
Quote: mamavanhiba schreef op maandag 29 mrt 2010, 15:33: Wat ik opmerk, is dat mensen vaak niet weten dat als je ergens lid van bent of iets meedoet, waarbij je telefoonnummer moet invullen, dat die gevens kunnen worden doorverkocht door het bedrijf of organisatie aan derden. En zo beschikken andere bedrijven dus je telnr en word je gebeld voor verkooppraatjes. Bijv. een postorderbedrijf die je gegevens " doorverkoopt" aan een energiebedrijf en dan wordt je gebeld met de smoes dat je als klant kunt profiteren..... einde Quote
Het energie bedrijf mag u niet bellen als u er nooit klant geweest bent als u ingeschreven staat bij Bel me niet register.
Reactie door read op 29-03-2010 16:52
mamavanhiba
Als je ingeschreven staat en toch ten onrechte gebeld wordt, dan kun je dat melden bij Consuwijzer. Zij geven dan die melding door aan de OPTA die vervolgens een zondaar eerst waarschuwt en bij herhaling een boete uitdeelt
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door read op 29-03-2010 16:56
@service
linkconsuwijzer
ReadAC.linkconsuwijzer
Reactie door read op 29-03-2010 16:58
@service2
Gebruik: [url: http://forms.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=11256[/url:
Groetjes, ReadAC.
Reactie door only-me op 30-03-2010 00:49
@mamavanhiba
Ik wist het al, het is deels mijn werk, maar voor iedereen die het nog niet wist, bedankt voor de tip.
@read;
Bedankt voor de link, hij is opgeslagen. De eerste beste keer dat ze me weer onnodig lastig vallen, meld ik ze aan :-)
Laura
Reactie door birdies op 30-03-2010 14:00
Callcenters overtreden regels Bel-Me-Niet-register'
Door Dimitri Reijerman, zondag 28 maart 2010 16:27, views: 38.272
Callcenters overtreden de spelregels van het Bel-Me-Niet-register, zo stelt het consumentenprogramma Kassa die verborgen opnamen maakte. Ook zouden zij bankrekeningnummers losweken om zo telefonisch contracten af te kunnen sluiten.
Kassa liet zaterdag beelden zien die in het geheim waren geschoten op een niet nader genoemd callcenter. Uit de beelden bleek dat medewerkers zogenaamde 'warme contacten' - consumenten die klant zijn of zijn geweest van een bedrijf - niet wezen op de mogelijkheid om zich na het gesprek in te schrijven in het register via een geautomatiseerd systeem, terwijl dit wel verplicht is. Ook consumenten die niet in het register staan ingeschreven zouden slechts zelden worden ingelicht over hun rechten. Dit zou mede gebeuren omdat de callcenter medewerkers de aan hen gestelde targets zouden willen halen. Daarnaast was te zien hoe telemarketeers via smoesjes rekeningnummers ontfutselden, zodat er telefonische contracten afgesloten konden worden.
In een reactie op de beelden liet OPTA-woordvoerder Cynthia Heijne in Kassa weten dat de huidige situatie ook omschreven kan worden als een 'bel-me-niet, tenzij-je-klant-bent-geweest-register'.
CDA-kamerlid Ine Aasted-Madsen liet weten dat ze een motie wil gaan indienen waarin bedrijven de 'warme contacten' nog maximaal een half jaar lang mogen bellen. Ook bepleitte ze dat contracten ter ondertekening alleen nog per post naar consumenten gestuurd mogen worden.
Bron: tweakers.net
Reactie door only-me op 30-03-2010 14:32
Dit zou mede gebeuren omdat de callcenter medewerkers de aan hen gestelde targets zouden willen halen. Daarnaast was te zien hoe telemarketeers via smoesjes rekeningnummers ontfutselden, zodat er telefonische contracten afgesloten konden worden.
Volgens mij moet de hele bonus- en targetcultuur eens op de schop !
Laura
Reactie door herrdroetker op 30-03-2010 22:25
Kiebe Freunde und Freundinnen,
Das kan alles zo viel einfacher! We hebben al een hele Pretium telemarketing geschiedenis achter de rug. Zonder daarvan op de details in te gaan, is de oplossing als volgt:
1. Voor telemarketing moet een "Bel-me-wel register" (Opt-In) komen. Consumenten, die willen worden gebeld voor verkoopdoeleinden kunnen zich aanmelden en hun gegevens verstrekken aan bedrijven met voor hen interessante producten en diensten. Het aardige daarvan is ook dat alleen van die consumenten de gegevens bekend zijn. Van consumenten, die niet gebeld willen worden zijn de gegevens niet bekend. Telemarketing onder niet aangemelde consumenten moet verboden worden.
2. Een telefonische overeenkomst over een dienst of levering welke leidt tot een langdurige verplichting met betaling d.m.v. automatische incasso, enzovoort, mag niet rechtsgeldig zijn zolang deze niet is bevestigd door de consument door middel van een aan de dienstverlener/leverancier teruggezonden ondertekend contract waarin alle voorwaarden en beschrijving van de dienst of de levering zijn gespecificeerd (tot en met de machtiging tot automatische incasso aan toe).
Dit heet nu deregulering, welke in dit geval door de Politiek niet zo'n warm hart wordt toegedragen. Het hele Telepiraterijprobleem in Nederland wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de zeer ondernemersvriendelijke wet en regelgeving. Wie het neusje van de zalm wil weten: De Telefoongids
Gesundheit!
HerrDoktorOetkerDe Telefoongids
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!