Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bekeuring in strijd met Europees recht?

Geplaatst door: vanderwyk op: 08-12-2011 16:59
In juni 2007 heb ik Nederland verlaten met mijn oude auto. Enkele weken later gaf de auto het in Zuid-Frankrijk op en verkocht ik 'm onderhands aan iemand die de auto nodig had voor onderdelen en 'm daarna zou slopen. Er kon niet meer met de auto worden gereden. Frankrijk kent geen "vrijwaringsbewijs". In 2009, 2 jaar nadat de auto was gesloopt, kreeg ik in Frankrijk een aantal bekeuringen omdat in 2009 was "geconstateerd" dat de APK van de auto was verlopen. Ik wist de RWV ervan te overtuigen dat de auto al twee jaar niet meer bestond, maar ik moest desalniettemin de bekeuringen betalen. Ik ging in beroep, maar moest dan wel eerst het hele bedrag betalen, en omdat ik daartoe niet bij machte was, verklaarde de rechter mijn beroepschrift niet ontvankelijk. In juli 2011 keerde ik terug naar Nederland en deed ik een beroep op de schuldhulpverlening. Ik kreeg direct het CJIB op mijn dak die de bekeuringen uit 2009 (plus aanzienlijke verhogingen) te innen. Ik legde mijn situatie uit, schreef zelfs een brief aan minister Opstelten, maar het mocht niet baten. De wet zegt dat je bij definitief vertrek uit Nederland een auto moet exporteren. Maar ik verliet Nederland in overspannen toestand en wist niet of en hoe lang ik in Frankrijk wilde blijven. De wet zegt ook dat je een auto kunt importeren in het land waarin je woonachtig bent. Maar dan moet de auto eerst worden gekeurd. Mijn auto reed niet meer en had allerlei gebreken ten gevolge van diefstal van onderdelen, dus dat was geen optie. Ook officieële overschrijving op naam van de nieuwe eigenaar was geen optie, want volgens de Franse wet moest de auto dan eveneens eerst worden gekeurd. Dus vond de verkoop onderhands plaats - legaal in Frankrijk wanneer de auto niet meer op de weg komt - en liet ik de nieuwe eigenaar een door mij opgesteld vrijwaringsbewijs tekenen. De Nederlandse wet zei destijds echter dat een vrijwaringsbewijs uitsluitend geldig is wanneer het op een Nederlands postkantoor is verstrekt. Ik had niet de mogelijkheid om 1000 kilometer te reizen voor een vrijwaringsbewijs. De RWV accepteerde het zelf opgemaakte vrijwaringsbewijs niet. Bovenomschreven gang van zaken lijkt mij in strijd te zijn met het Europees recht. Hoe kan ik in 2009 in Frankrijk een "overtreding" begaan volgens het Nederlands recht, met een auto die dan al twee jaar niet meer bestaat? Meer algemeen: kan de Nederlandse overheid bekeuringen geven voor overtredingen die niet daadwerkelijk zijn geconstateerd? Wanneer de auto in 2009 nog zou hebben bestaan en ik in 2009 met de auto in Nederland zou zijn geweest, waarbij de auto geflitst was en de overtreding dus daadwerkelijk zou zijn vastgesteld, had ik me volledig bij de sanctie neergelegd. Nu dat niet het geval is vind ik dat er sprake is van een grove onrechtmatigheid, waartegen ik mij verzet. Het CJIB gaat echter onverbiddelijk door met zijn pogingen tot invordering. Vóór 19 december 2011 moet ik mijn rijbewijs inleveren en ik loop kans op gevangenisstraf, terwijl de vordering onverminderd blijft bestaan. In wat voor land leven we hier eigenlijk? Jaap van der Wijk
Reactie door vladja op 08-12-2011 17:24
Je hoeft niet met een auto op de openbare weg te rijden om bekeurd te worden voor een verlopen APK-keuring. Al staat de auto al die tijd opgeslagen op eigen terrein in Nederland of waar ook ter wereld, dan dient ie elk jaar APK gekeurd te worden, tenzij je de auto gevrijwaard hebt. En dat kon op elk postkantoor (en nu nog op elk postagentschap) in Nederland onder overlegging van het Nederlandse kentekenbewijs zonder dat je de auto hoeft te tonen. Je had ook de kentekenbewijzen met de zelf opgestelde Franse verklaring naar de RDW kunnen opsturen met de mededeling dat de auto gesloopt is in Frankrijk wegens niet meer te repareren mechanische pech. Het enige wat je niet had moeten doen, is zelf een regeling / oplossing bedenken, zonder na te gaan of dat wel klopt en volgens de geldende regels geaccepteerd wordt. Vladja
Reactie door vanderwyk op 08-12-2011 17:31
Quote: vladja schreef op donderdag 8 dec 2011, 17:24: Je hoeft niet met een auto op de openbare weg te rijden om bekeurd te worden voor een verlopen APK-keuring. Al staat de auto al die tijd opgeslagen op eigen terrein in Nederland of waar ook ter wereld, dan dient ie elk jaar APK gekeurd te worden, tenzij je de auto gevrijwaard hebt.einde Quote Hoi Vladja, Het is met name dit deel van het Nederlands recht waar ik moeite mee heb en waardoor ik mij afvraag of dit in overeenstemming is met het Europese recht. Groetjes, Jaap
Reactie door vladja op 08-12-2011 18:05
Welk Nederlands recht? Het is Nederlandse wetgeving en niet alleen Nederlands. Ook in andere Europese landen zijn een soort APK-keuringen verplicht. En als je je niet houdt aan de Nederlandse wetgeving dan loop je het risico beboet / bestraft te worden. Heeft niets met Europees recht te maken. Er zijn twee mogelijkheden om legaal van de APK-keuring "af te komen". Dus de wetgeving biedt daarvoor de mogelijkheden. Je hebt geen poot om op te staan. Vladja
Reactie door valerius-2 op 08-12-2011 22:44
Informatie van te voren opvragen kan een heleboel ellende en kosten besparen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!