Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Be aware of Nederlandse Energie Maatschappij

Geplaatst door: brg op: 02-06-2012 23:12
Nederlandse Energie Maatschappij (NEM, NLE), NLEnergie, or whatever names they are known by, this company has no sense of how to deal with customers. In fact it doesn’t give a damn about anyone, once it is able to lure people by way of dubious commercials, which are, sadly enough, also supported by the Dutch celebrities. NLEnergie staffs call you everyday until they can trap you, but after that the charges and bills start coming in like crazy, that too already from the first month. In my case, I was paying just under 60 Euro per month for both gas and electricity for two years (with WoonEnergie/Centrica). As I was free to change my energy provider with just a month’s notice, I stupidly fell prey to this dodgy NLEnergie. They promised that they would be the cheapest let alone cheaper than my previous provider, but when I saw the first month’s bill it was already 78 Euro for my 34 sq. meters flat (where most of the time there is no one home to use excessive gas/electricity). So, I naturally became furious, and I told them it is pure cheating, and I don’t want to honour the contract. First, they just don’t answer at all, but when I sent several letters and emails, they had absolutely no sense of customer care. What was bizarre enough was that they even said my previous energy provider charging 60 euro a month couldn’t be true, while I had sent them the actual bill. So ridiculous they are, the NLEnergie staffs! In January 2012, I was moving to another bigger flat, and I told them that the supply has to stop for good, which they did from 20 January. I had paid all the months even when I was arguing with them for their cheating. To my shock, I got ‘incasso’ (collection) letters from Flanderijn & van Eck, asking me to pay nearly 500 euro within 3 days (though the letter arrived 10 days after they had put the date on it). As I don’t even know what the charges are for, I demanded to know that details, but so far the only thing I have got is a copy of the email that I was sent to me as an explanation of their charges, which was purely bullsh**, and that’s it. In this letter of Flanderijn & van Eck, one line of text was added: If you fail to pay urgently, we will file a court case against you (AND I am desparetely wondering what I can do!!!!!!). It seems businesses, especially the dodgy ones like NLEnergie in this country can play God (and of course the 'incasso' agencies like Flanderijn & van Eck are the actual Gods). There is no rights for an ordinary customer at all, I mean, as I noted, even basic rights to information can be denied. What can be more shocking than this? BUT I am wondering since so may people are complaining about this NLEngergie, is there no way to boycott this company completely. Is there no government agency or newspapers looking into such a anger spreading across Internet like wildfire?
Reactie door valerius-2 op 02-06-2012 23:25
Als u Nederlands wil gebruiken, dan hebben meer mensen de gelegenheid om te lezen wat u nu schrijft.Verstaan kan ik het wel iets om dat te weten te komen. Maar lezen is wat moeilijker.
Reactie door festinger op 03-06-2012 02:46
Zal het vertalen. Komt erop neer dat deze klant zo stom is geweest bij deze maatschappij een energiecontract af te sluiten en achteraf tot de conclusie komt dat het niet alleen duurder is maar ook de klantenservice disfunctioneert. En dat nederlandse bekendheden zich laten betalen en dat de overheid en de instanties die controle moeten uitvoeren dit allemaal maar laten gebeuren. Kan maar 1 conclusie trekken en dat is dat @brg helemaal gelijk heeft. Er is maar 1 politieke partij in Nederland die dit bedrog en oplichting van zogenaamde vrije energiemarkt drastisch wil aanpakken. Raad maar welke u zult verrast zijn.
Reactie door tdehond op 03-06-2012 08:52
Het is niet de bedoeling om een topic vet weer te geven. Ik vind het jammer dat mensen zich niet eerst verdiepen in hoe een bedrijf werkt. Simpel bij vraag en beantwoord invoegen: Nederlandse Energie Maatschappij had m.i. u kunnen behoeden voor energie bij deze maatschappij afnemen. klik hier U kunt klachten indienen: Hoe en waar: klik klik hierklik
Reactie door tdehond op 03-06-2012 09:16
Toevoeging De Nederlandse regering heeft het m.i. veel te druk met uitpersen van Nederlanders door de belastingdruk zo hoog mogelijk op te voeren. M.n. de bejaarden en chronisch zieken zijn m.i. hier de dupe van. Ook zijn de partijen druk bezig met de verkiezingsstrijd. M.i. kunt u niet verwachten dat er nu belangstelling is voor de handel en wandel bij de NEM. Ook komt de zomerstop er aan, dus neem ik aan dat het geen onderwerp is voor Kassa op korte termijn. U kunt daar echter wel melding maken van uw probleem. contact kassa: klik hier klik hier
Reactie door tdehond op 03-06-2012 09:19
Oops link mislukt. http://kassa.vara.nl/secundair/contact/?vHash=c749c73j copy and paste
Reactie door zoekster op 03-06-2012 09:29
Denk niet dat TS zich ook maar enigszins bezig hield met de vraag en antwoord site van Kassa voordat hij in de problemen kwam met de NEM. En dan is het ook maar weer de vraag in hoeverre hij het Nederlands beheerst, aangezien we hier een verhaal in het engels krijgen gepresenteerd.
Reactie door tdehond op 03-06-2012 09:59
O.T. Vraagsteller woont in Nederland en kan dus op een site als deze verwachten dat hij in het Nederlands antwoord krijgt. Hij kan een vertaalprogramma gebruiken als hij de antwoorden niet kan volgen. Het komt regelmatig voor dat vragen gesteld worden nadat een probleem ontstaat. Hierna weet je dat je je eerst moet informeren voordat je met een bedrijf in zee gaat. En dan nog kan er een probleem ontstaan. Quote: zoekster schreef op zondag 3 jun 2012, 09:29: Denk niet dat TS zich ook maar enigszins bezig hield met de vraag en antwoord site van Kassa voordat hij in de problemen kwam met de NEM. En dan is het ook maar weer de vraag in hoeverre hij het Nederlands beheerst, aangezien we hier een verhaal in het engels krijgen gepresenteerd.einde Quote
Reactie door zoekster op 03-06-2012 10:36
Ja, meestal klopt men hier aan nadat het probleem is ontstaan, dat ontken ik toch niet? Maar je opmerking: 'simpel bij vraag en antwoord NEM invullen had je kunnen behoeden', gaat er wel vanuit dat mensen de kassa site al kennen voordat ze zich aanmelden bij de NEM. Was het maar zo, dan waren er heel wat minder problemen. Wat het vertalen betreft, ik bedoelde niet dat wij nu in het engels antwoord moeten geven, hij zal inderdaad overgeleverd zijn aan de vertaalmachines, Die vertaalmachines zijn meestal verschrikkeliijk bij 'handel en wandel' krijg je bijvoorbeeld 'trade and hiking". De post van TS zou met een vertaling van een vertaalmachine uiterst vermakelijk zijn geweest.
Reactie door tdehond op 03-06-2012 11:14
Ik ga er vanuit dat - zeker als men zich aanmeldt bij een andere energie maatschappij - men kijkt of er klachten zijn, hoe deze opgelost zijn en wat de ervaringen zijn. Dat kan ook op een andere consumenten site waar ik de naam niet van zal noemen. Er had ook in het algemeen naar NEM + klachten gegoogeld kunnen worden voordat klager zich aangemeld had. Dit lijkt niet gebeurd te zijn. Ik neem aan dat klager dit voortaan doet voordat hij met een energiemaatschappij in zee gaat. Zoals hier Twitteren over dit probleem is ook een optie. Jammer genoeg is NEM niet actief als webcare op dit medium. Maar ik zou twitter berichtjes gaan plaatsen, dan komen mede gedupeerden vanzelf. Quote: zoekster schreef op zondag 3 jun 2012, 10:36: Ja, meestal klopt men hier aan nadat het probleem is ontstaan, dat ontken ik toch niet? Maar je opmerking: 'simpel bij vraag en antwoord NEM invullen had je kunnen behoeden', gaat er wel vanuit dat mensen de kassa site al kennen voordat ze zich aanmelden bij de NEM. Was het maar zo, dan waren er heel wat minder problemen. Wat het vertalen betreft, ik bedoelde niet dat wij nu in het engels antwoord moeten geven, hij zal inderdaad overgeleverd zijn aan de vertaalmachines, Die vertaalmachines zijn meestal verschrikkeliijk bij 'handel en wandel' krijg je bijvoorbeeld 'trade and hiking". De post van TS zou met een vertaling van een vertaalmachine uiterst vermakelijk zijn geweest. einde Quote hier
Reactie door haarp op 03-06-2012 11:35
If they "NEM" not charge the price as seen in your contract, you have a few options: Use this link for more answers complaintscomplaints
Reactie door zoekster op 03-06-2012 12:02
@haarp, goede tip, kun je ook gebruik maken van de klachtencompas als je geen lid bent van de consumentenbond?
Reactie door haarp op 03-06-2012 12:54
Quote: zoekster schreef op zondag 3 jun 2012, 12:02: @haarp, goede tip, kun je ook gebruik maken van de klachtencompas als je geen lid bent van de consumentenbond?einde Quote Idd. je kunt gratis gebruik maken v/d Klachtencompas.nl. Je hoeft geen lid te zijn vande consumentenbond. Klik hierKlik hier
Reactie door brg op 05-06-2012 11:12
Nice to see all the comments... I can read Dutch, sure, but I wrote in the language in which I can express my issues clearly.. tranlsation online doesn't seem to be clear enough so I put it just in English.... I can see there are some clients who have positive views about Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), which is not a surprise..... I also think since this company can pay celebrities, even when it had once already paid huge fine for lying, who knows what it is capable of doing... But overall what i see on the internet the majority are unhappy with this company... I strongly believe that this company is purely based on tricking customers, and not winning hearts and minds through care... and it may well be the demise path for NLE... Kassa had handeled once case with NLE, I saw the video cilp, and as for Klachtencompas.nl apparently they need to talk to NLE first, so I am wondering whether it's worth writing to them....
Reactie door tdehond op 05-06-2012 13:05
U zou uw probleem aan Kassa kunnen voorleggen. Als het op tv behandeld wordt, zal dat m.i. na de zomerstop gebeuren. Dankzij het feit dat Kassa de directeur klantencontact van KPN uitnodigde om te praten over langdurige problemen bij KPN en dochterondernemingen heeft directeur klantencontact destijds aangeboden te bemiddelen bij langlopende problematiek. Dit had tot gevolg dat uiteindelijk na 9 maanden het probleem in mijn voordeel opgelost werd. ( er hoefde alleen een foutje in de administratie rechtgezet te worden als gevolg waarvan ik maanden gestalkt werd met onterechte aanmaningen. Het lijkt mij dus een goed idee om aan Kassa uw probleem voor te leggen, naast het zenden van een brief aan incassobureau als deze onterecht probeert zoveel te incasseren + een aangetekende brief aan energie bedrijf als het te incasseren bedrag niet klopt.
Reactie door haarp op 05-06-2012 16:39
Quote: brg schreef op dinsdag 5 jun 2012, 11:12: Nice to see all the comments... I can read Dutch, sure, but I wrote in the language in which I can express my issues clearly.. tranlsation online doesn't seem to be clear enough so I put it just in English.... I can see there are some clients who have positive views about Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), which is not a surprise..... I also think since this company can pay celebrities, even when it had once already paid huge fine for lying, who knows what it is capable of doing... But overall what i see on the internet the majority are unhappy with this company... I strongly believe that this company is purely based on tricking customers, and not winning hearts and minds through care... and it may well be the demise path for NLE... Kassa had handeled once case with NLE, I saw the video cilp, and as for Klachtencompas.nl apparently they need to talk to NLE first, so I am wondering whether it's worth writing to them....einde Quote Als je Nederlands zo goed kan lezen waarom heb je dit dan niet eerder vermeld?
Reactie door tdehond op 05-06-2012 17:36
Een klacht over energiebedrijven kan m.i. ook neergelegd worden bij stichting Consuwijzer. Op de site kunt u nuttige info vinden m.b.t. klacht indienen bij energiebedrijf en gang naar de geschillencommissie klik hier Er staan ook voorbeeldbrieven op deze site.klik hier
Reactie door valerius-2 op 05-06-2012 20:49
@festinger Bedankt voor de vertaling. Maar commentaar is nu niet meer nodig. Daar is al voldoende aan gedaan.
Reactie door brg op 25-06-2012 22:03
After weeks of email exchanges between incasso Flanderijn & van Eck and of course Nederlandse Energie Maatschappij, I did get the 'eind nota' from NLEngergie, and that too via email!! In fact, I have always demanded since November 2011 (from the first month that I noticed that NLEnergie was lying!) - as company build on cheating unsuspecting customers, its accounting obviously is just unbelievable, 2 whole pages to this and that, which adds of to nearly €400. Although this 'eind nota' makes calculations of until 22 January 2012 (thus 4 months) but there is NO indication of my payments (of monthly 78 Euro = 312 Euro) from October 2011 to January 2012. Who can imagine having to pay more than €800 for 4 months gas/electricy (and of course the hefty sum of incassco bureau 'fee')? People can judge how fair it is (while I was paying less than €60 per month for both gas and electricity with WoonEnergie/Centrica for my 34 sq. m flat, and now I pay €36 euro for 54 sq. m. flat with Electrabel!). But I firmly believe that NLEnergie is a pure 'oplichter' because it conducts business by way of deceiving, harassing, and, worst of all, it does not feel ashamed to collect money through the power of incasso agencies (as it does find it important to answer customers). Thus, NLEnergie must (and it will) be further exposed so that other people don't become victims like me (and many others, as I have noticed from online discussions!)
Reactie door arine op 25-06-2012 22:57
Ik weet dat de meeste mensen bij de NLE gewoon prima tevreden zijn over de service en de tarieven. Natuurlijk, als je gaat googlen kom je alleen klachten tegen, maar bij welk bedrijf is dat niet? De meeste mensen gaan niet op internet posten dat hun energieleverancier zo geweldig is, ik heb het in ieder geval nog nooit gedaan. Het klinkt gewoon alsof de TS geen goed onderzoek heeft gedaan alvorens een contract te tekenen en is daar nu de dupe van en wil het afschuiven op de NLE. Als je weinig verbruikt moet je niet naar de NLE gaan, ze hebben een relatief hoog vastrecht, maar de tarieven zijn lager dan de concurrenten. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Een contract is een contract en voordat je dat contract afsluit zorg je dat je dit zorgvuldig doorgelezen hebt. Als je dat niet doet en pas bij het eerste voorschotbedrag(!) er achter komt dat het toch niet echt is wat je verwacht is dat natuurlijk niet het probleem van de energieleverancier. Als je dan ook nog weigert te betalen is het het goed recht om gewoon een incassobureau in te schakelen en het geld te komen halen. TS gebruikt, dus behoort gewoon te betalen. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe TS in aanraking is gekomen met incassobureau, maar dat zal niet zomaar geweest zijn.
Reactie door bett##weter op 26-06-2012 15:30
NEM wordt toch in stand gehouden door de Vereniging van Huis Eigenaren? Of te wel de ""Vereniging Eigen Huis..""
Reactie door brg op 06-07-2012 13:27
Today I just hear on a NL Radio station that Energy provider, GreenChoice, has been fined with millions of Euros for its fraudulent practices. Only time will tell how soon Nederlandse Energie Maatschappij will also face its yet another penalty for its malpractices! I hope it won't go that far!
Reactie door brg op 06-07-2012 13:39
@Arine, it sure seems that you are satisfied with NLE... Good for you.... However, not all people have time and energy to do all research, and in a country that is supposed to run under the rule of law, it is hard to think that fraud exists (though, sadly just comes out today, it is prevalent!). Sure, contract is contract, but fraudulent contract can never be accepted as normal, for which the civil society and the government must arm up to clean up...

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor