Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Banken zonder kasfunctie

Geplaatst door: jscholtes op: 29-06-2010 13:24
Ik wilde zojuist de door onze minderjarige dochter meegebrachte Engelse Ponden terugbrengen bij onze huisbankier. Tot mijn stomme verbazing gaf de bank aan dat ik naar het GWK (op 35km) of een money exchange service (in grotere steden) toe moest. De bank vervult geen kasfunctie meer. Als je vreemde valuta nodig hebt kun je die wel nog bij de bank bestellen (minimum van € 1000,-). De bankfunctie/-service wordt wederom verder uitgekleed?? Ik las brieven van diverse andere banken die dezelfde service invoeren/hebben ingevoerd. Waar hebben we als consument nog inspraak in welke service we van banken verwachten? Wellicht tot maar net over de grens gaan bankieren?
Reactie door stacey op 29-06-2010 13:52
--De bank vervult geen kasfunctie meer -- Dat geldt voor vrijwel alle banken, hebben allemaal stortingsautomaten, ze doen niets meer aan de balie behalve praten............ Blijkbaar kan het bij ING nog wel, maar ook enkel via automaat voor zover ik begrijp: --Storten Buitenlands Geld Storten van Buitenlands Geld kan op een ING-kantoor naar keuze. Daarvoor moet u wel een ING Betaalrekening hebben. Buitenlands Geld dat u bij de ING afstort wordt na 4 werkdagen (geen zaterdag) op uw rekening bijgeschreven-- ING ING
Reactie door jscholtes op 29-06-2010 14:11
Helaas geen rekening bij ING. Je moet wel een betaalrekening hebben dan mag je geld storten wat ze vervolgens bijschrijven. Bedankt voor de tip Stacey. Blijft de vraag waar kunnen we als consumenten aangeven wat we van banken verwachten?
Reactie door stacey op 29-06-2010 16:54
Quote: jscholtes schreef op dinsdag 29 jun 2010, 14:11: Blijft de vraag waar kunnen we als consumenten aangeven wat we van banken verwachten?einde Quote Klacht indienen bij je bank, als alle klanten dat zouden doen veranderd er wellicht wat. Of anders andere bank nemen en duidelijk de reden vermelden waarom, als je nog een bank die wel goede/persoonlijke service biedt kunt vinden althans............. Alleen als iedereen opstapt (of klaagt) om zulke redenen bestaat kleine kans dat ze de service weer invoeren........ Probleem is alleen dat je niet zonder bank kunt en als banken `samenspannen` door allemaal dit soort beleid door te voeren je nergens anders beter af bent.......dus feitelijk weinig keus, slikken of stikken ;-(
Reactie door erik008 op 29-06-2010 17:14
Hier een daar zie je ook wisselkantoren verdwijnen en er hangt ineens een pin automaat met buitenlands geld er in.
Reactie door jscholtes op 29-06-2010 18:10
Quote: stacey schreef op dinsdag 29 jun 2010, 16:54: Quote: jscholtes schreef op dinsdag 29 jun 2010, 14:11: Blijft de vraag waar kunnen we als consumenten aangeven wat we van banken verwachten?einde Quote Klacht indienen bij je bank, als alle klanten dat zouden doen veranderd er wellicht wat. Of anders andere bank nemen en duidelijk de reden vermelden waarom, als je nog een bank die wel goede/persoonlijke service biedt kunt vinden althans............. Alleen als iedereen opstapt (of klaagt) om zulke redenen bestaat kleine kans dat ze de service weer invoeren........ Probleem is alleen dat je niet zonder bank kunt en als banken `samenspannen` door allemaal dit soort beleid door te voeren je nergens anders beter af bent.......dus feitelijk weinig keus, slikken of stikken ;-(einde Quote Wellicht dat de mededingingsautoriteit (vh Neelie Smit-Kroes) eens zou moeten kijken hoe het kan dat banken op een zelfde wijze betaalde diensten aanbieden. Lijkt me duidelijk dat er uitgebreid overleg is tussen die partijen.....
Reactie door grindweg op 03-07-2010 17:46
het zijn legale diefjes
Reactie door seeker op 07-07-2010 11:21
Dat komt door de Euro, vanwege de Euro zijn de meeste wisselkantoren verdwenen dus ook bij de bank, er zijn maar weinig plaatsen waar je buitenlandse valuta kunt inwisselen zonder dat je extra kosten moet betalen.
Reactie door wjbvo op 07-07-2010 11:58
Dit is absoluut absurd! Banken verhogen hun tarieven maar en je krijgt er steeds minder voor terug. Wel, ik kan alleen maar spreken over de ABN AMRO bank in Nederland, heb geen ervaring met andere NL banken. Ik dacht trouwens dat "normaal" bankieren voor partikulieren gratis was volgens de EU regels.
Reactie door opabertje op 07-07-2010 13:35
Er is maar 1 optie, dat is massaal de bank afzweren. Zodra mijn geld gestort is, neem ik een bedrag op en stop het in mijn eigen bank ( alleen bedrag voor vaste lasten blijft staan ). Boodschappen en aankopen doe ik contant. Als andere starten om dit ook te doen, dan is het een signaal. Immers, zonder geld is er geen bank. Maarja, zolang we willen pinnen moet er geld op de rekening staan. U als consument bepaald zelf het bestaansrecht van een bank.
Reactie door edrick3 op 07-07-2010 15:07
Tja, banken ..... Die zijn er alleen maar om zelf rijker te worden. Helaas kunnen we hier weinig tegen uitrichten. De suggestie van opabertje lijkt me niet reëel. Alleen wellicht massaal klagen bij je bank, maar dat zie ik ook niet gebeuren. Om het probleem van vraagsteller te vermijden wissel ik buitenlands geld altijd terug vóór de terugreis.
Reactie door jscholtes op 07-07-2010 15:31
Quote: edrick3 schreef op woensdag 7 jul 2010, 15:07: Tja, banken ..... Die zijn er alleen maar om zelf rijker te worden. Helaas kunnen we hier weinig tegen uitrichten. De suggestie van opabertje lijkt me niet reëel. Alleen wellicht massaal klagen bij je bank, maar dat zie ik ook niet gebeuren. Om het probleem van vraagsteller te vermijden wissel ik buitenlands geld altijd terug vóór de terugreis. einde Quote Wellicht dat de Kassa Redactie hier iets in zou willen betekenen?
Reactie door opabertje op 07-07-2010 17:00
Quote: jscholtes schreef op woensdag 7 jul 2010, 15:31: [ Wellicht dat de Kassa Redactie hier iets in zou willen betekenen?einde Quote Helaas weer een ander de kooltjes uit het vuur laten halen, is beetje makkelijk. Nee, Wij het volk, de klant moet de bank laten weten dat ze te ver gaan. Dat kan alleen, als je de zwakke plek van dit systeem onderuit haald. Het zwakke punt is uw geld bij de bank op de rekening laten staan. Het contante geld, heeft vanaf ook 1950 gewerkt, de periode van het loon zakje. ( voor de meeste onder u onbekend ). Het gel..... is begonnen met invoer van plastic geld.
Reactie door jscholtes op 07-07-2010 20:25
Quote: opabertje schreef op woensdag 7 jul 2010, 17:00: Quote: jscholtes schreef op woensdag 7 jul 2010, 15:31: [ Wellicht dat de Kassa Redactie hier iets in zou willen betekenen?einde Quote Helaas weer een ander de kooltjes uit het vuur laten halen, is beetje makkelijk. Nee, Wij het volk, de klant moet de bank laten weten dat ze te ver gaan. Dat kan alleen, als je de zwakke plek van dit systeem onderuit haald. Het zwakke punt is uw geld bij de bank op de rekening laten staan. Het contante geld, heeft vanaf ook 1950 gewerkt, de periode van het loon zakje. ( voor de meeste onder u onbekend ). Het gel..... is begonnen met invoer van plastic geld.einde Quote Enige hulp/ondersteuning vanuit Kassa is best handig.... Ik neem aan als je je wilt verplaatsen dat je niet opnieuw een vervoermiddel gaat uitvinden. Kassa is een gewaardeerd programma waar menig leverancier van weet dat deze consumentenbelangen kunnen vertegenwoordigen. Als zij die rol op zich willen nemen en wij hen daarin proberen te ondersteunen lijkt me dat een faire rolverdeling! TEAM (Together Everybody Achieves More).
Reactie door jscholtes op 26-07-2010 15:32
Was zojuist bij de bank i.v.m. onbekende afschrijving. Blijkt dat de ABN/Amro voor een opnamen in het buitenland via je pinpas vervolgens nog eens € 2,25 afschrijft. Leuker kunnen ze het niet maken........ ;-(. Het omzetten via het GWK van het restant kostte € 4,50. Even narekenen; Je neemt 30 pond op, je levert 10 pond in. Heb je ongeveer 20 pond besteedt. Dat is omgerekend zo'n € 24,-. De banken tellen voor de geleverde 'service' € 6,75. Dat is ruim 25%! Je zou zowaar gaan geloven dat banken zich zelf buitenspel willen zetten.
Reactie door opabertje op 26-07-2010 19:13
De enigste oplossing, bank afzweren en je geld weer in de oude sok. Zolang het volk niet begrijpt hoe of het geld systeem werkt, veranderd er helemaal niets en ook niet met hulp van kassa of wie dan ook. De bank trekt al jaren zijn eigen plan. Heeft u nou helemaal niets geleerd van de bank crisis in 2008 ? Niet dus. Gelukkig zijn er steeds meer mensen, zoals willem middelkoop, die het spel wel begrijpen.
Reactie door invalide op 27-07-2010 15:56
Pinnen in winkels is voor zover ik weet altijd gratis. Als je in een winkel extra contant vraag krijg je dit meestal ook, soms betaal je €0,50 extra zoals hier in Nederland ook vele supermarkten aanbieden. Contant geld kost geld en dus haal ik nooit meer iets uit pin automaten. Vooral Duitsland is bekend, van gratis tot extra kosten die wel vermeld werden in Duits op automaat maar ze noemde niet het bedrag, dat zag ik thuis pas! Vlak voor vertrek nog even winkelen en alles opmaken en ik betaalde deze eeuw niets meer voor banken en wisselkosten.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor