Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Automatische Incasso -> Herinnering -> 2e Herinnering

Geplaatst door: greb op: 22-08-2009 13:23
Goedendag dames en heren.Situatie:Ik heb met een sportschool de volgende betalingsovereenkomst:Per maand word er automatisch 39,90 euro van mijn rekening afgeboekt naar de sportschool.Ik heb een keer problemen met hun gehad en die zijn opgelost.Nergens werd gerept over vervalling automatische incasso opdracht!Nu heb ik zat geld in mijn portefeuille om deze afschrijving mogelijk te maken.Echter ik krijg zonder enige aanleiding een 1e herinnering toegestuurd waarin mij gesommeerd word om de 39,90 cash te betalen binnen bepaalde termijn.Kan dit zomaar of kan ik ze nu genadeloos aftroeven?
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 15:14
Bij betalingen geldt altijd dat je als afnemer verantwoordelijk bent voor de betaling.Dus het geven van een incassomachtiging ontheft je niet van die verantwoordelijkheid.Als de incasso niet gelukt is, om wat voor reden dan ook, moet je nog altijd op een andere wijze betalen.Je kunt dus nooit claimen "dan hadden jullie het maar moeten incasseren".
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 15:20
"Dus het geven van een incassomachtiging ontheft je niet van die verantwoordelijkheid."Dan moet je als bedrijf niet met incasso's werken en al helemaal niet met slogans als "dan heeft u geen rompslomp meer". Laat mensen zelf met internetbankieren het geld overmaken (kan met één handeling automatisch) en zeur verder niet. Autmoatische incasso is: "We vertrouwen u niet, maar we willen wel, dat u verantwoordelijk blijft."
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 15:25
Er is een verschil tussen hoe de bedrijven en de banken het graag zien, en hoe het in de wet staat.Dat het incassosysteem onveilig en niet waterdicht is dat staat als een paal boven water.Maar de banken vinden het wel makkelijk zo.Dit is niet de eerste keer hoor.  Als je wat ouder bent herrinner je je wel dat er vroeger cheques waren.Dan schreef je in de winkel het bedrag op zo'n cheque en je tekende, en dan accepteerde de winkelier dat.Maar dat was geen wettig betaalmiddel dus daarmee had je niet betaald.  Als de winkelier die cheque kwijt raakte en jouw naam wist dan kon ie altijd weer bij je aankloppen om nogmaals een betaling te vragen.Dat was eigenlijk net zo'n soort probleem.  Je dacht dat je alles goed geregeld had maar dat was niet zo.
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 17:00
Dan moet je als bedrijf niet met incasso's werken en al helemaal niet met slogans als "dan heeft u geen rompslomp meer". Laat mensen zelf met internetbankieren het geld overmaken (kan met één handeling automatisch) en zeur verder niet. Autmoatische incasso is: "We vertrouwen u niet, maar we willen wel, dat u verantwoordelijk blijft."WEER ZO'N CONSUMENT DIE HET BEDRIJFSLEVEN DE SCHULD WIL GEVEN, automatische incasso's scheelt veel administratie en veel herinneringen de eis is wel dat er geld op uw rekening staat zo niet mislukt de incasso.En nee dit doet de ondernemer niet maar de bank zelf.U bent als consument verantwoordelijk voor voldoende saldo, hebt u dat niet moet u ook niet zeuren als de incasso word ingetrokken.
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 17:29
Met automatische incasso's neem je mensen zoveel uit handen, dat ze stoppen met nadenken en geen idee meer hebben, wat er op hun rekening staat. Ze houden er geen schaduwbestand van bij, in tegenstelling tot veel bewuste betalers. Zolang de pinautomaat het doet, is het voor eerstgenoemde mensen goed. Een bewuste betaler heeft evenveel "rompslomp", zoals de bank minachtend haar eigen administratieve vak noemt, als wanneer hij het geld zelf zou overmaken. En waarom kleinschalige organisaties als fitnesscentra automatisch moeten werken ontgaat me ten enenmale.
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 18:28
Als het een prettige sportschool is zou ik er geen drama van maken. Om herhaling te voorkomen is het handig om na te gaan waar de fout ligt. Als U voldoende saldo had dan zou ik de bank en de sportschool vragen waarom de incasso mislukt is. Het is vervelend als U ten onrechte een slechte naam krijgt. Mocht het mogelijk zijn om maandelijks contant te betalen bij de sportschool dan lijkt mij dat een goede oplossing.
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 22:00
als een incasso mislukt is dat gewoonweg GEEN SALDO niks anders.Dat is toch echt de consument zijn probleem.En waarom doet de grote van een zaak er toe voor auto incasso, wij bieden het zelf ook aan en de ene maand heb ik er 10 de andere bv 0 dat hangt van de klanten af die het willen het is gewoonweg een service niks meer niks minder
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 22:17
Saldo is geen probleem ik heb genoeg pegels erop staan om het te voldoen.Dus de enige reden kan zijn dat ze de incasso opdracht hebben laten vervallenWat mij dan aan het denken zet..Wat als ik nu 2 maanden van huis was had ik wel even lekker een incasso bureau op me hielen gehad!(Waar ze geen billijke/wettelijke referenties nergens naartoe hebben geplaatst in hun papier molen mbt verval van incasso na X aantal keer)(Bedankt voor de reacties!)
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 23:18
Ja, dat kan vervelende gevolgen hebben. Daarom betaal ik niet alles automatisch, als je weinig afschriften krijgt dan loop je ook nog eens de kans dat je te laat bent om het terug te laten boeken als er fouten zijn gemaakt. Als het niet te lang geleden is zou ik nog eens bellen naar de bank. Groetjes en graag gedaan.
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 23:21
Ja, dat kan vervelende gevolgen hebben. Daarom betaal ik niet alles automatisch, als je weinig afschriften krijgt dan loop je ook nog eens de kans dat je te laat bent om het terug te laten boeken als er fouten zijn gemaakt. Als het niet te lang geleden is zou ik nog eens bellen naar de bank. Groetjes en graag gedaan.
Reactie door onbekende gebruiker op 22-08-2009 23:52
zwets niet de enige reden dat een incasso mislukt is wel degelijk geen of niet voldoende saldo.je geeft nu weer de ondernemer de schuld die wil alleen zijn geld zien dus ga geen verhaal verzinnen dat de ondernemer het annuleert.als een incasso ingediend is kan alleen de bank hem annuleren en niet de indiener.en ja dat weet ik uit ervaring werk nl zelf bij een bank.Die andere gast heeft wel degelijk gelijk je had gewoon te weinig saldo punt uit.
Reactie door onbekende gebruiker op 23-08-2009 07:37
Werk je nou bij een bank of heb je een computerzaak? Ik kan wel zien dat het trosforum plat ligt.....
Reactie door onbekende gebruiker op 23-08-2009 09:52
"Wat als ik nu 2 maanden van huis was had ik wel even lekker een incasso bureau op me hielen gehad!" postamble();Een incassobureau kan evenveel als een normaal burger: verzoeken, meer niet.
Reactie door onbekende gebruiker op 23-08-2009 10:08
Dat jij van huis bent is niet het probleem van de ondernemer dan je weet dat je moet betalen en als je dat niet kunt moet je geen lid worden ergens.Dat je incasso mislukt als jij wegbent is toch echt je eigen probleem en niet van een ander

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor