automatisch incasso
Geplaatst door: 7samurai op: 08-02-2009 01:27
Zonder schriftelijk toestemming, m.a.w. zonder echte handtekening op echte papier, incasseren bedrijven automatisch. Zulke bedrijven zijn b.v. van sport/fitnessonderneming en ook van beruchte internet datingsites. Hun reden om stiekem geld te innen baseert op eigenzinnig voorwaarden geschreven door zogenaamd kleine letter. Zo’n voorwaarden ligt vaak achter reclame en misleidende “mooie aantrekkelijk” teksten.
Zeker denkt iedereen dat zij/hij een bericht zal krijgen na eerste Ja-gezegd periode om nog te verlengen of te stoppen. Want zij/hij gaf geen toestemming aan betreffende bedrijf voor automatisch afschrijving. Werkelijkheid is het anders. Al jaren hoor ik overal dezelfde onbegrijpelijk verhalen.
Een bank kan blijkbaar de geldsom uit bedrijven terughalen. Andere bank wil graag zo’n actie niet ondernemen. Waarom ene bank WEL en andere NIET?
Hoe denken jullie hierover?
Ik wil graag ervaringen, adviezen en ideeën kortom bruisende discussie horen over concrete maatregelen en wetten of dergelijk…. En ook over juridische straffen tegen zulke alleen Geld Geld nog eens Geld wolven (zoals berucht up2date).
De bank kan geld terughalen? Je kunt dit zelf als je het niet eens bent met een onterechte automatische incasso. Een telefoontje naar de bank; of even internetbankieren is voldoende. Mocht het niet ophouden; kun je altijd nog bij de bank regelen dat een bepaald rekeningnummer nooit meer geld van je rekening mag en kan schrijven. Ik heb dit al eens bij de hand gehad bij energiebedrijven, Zester, Avro, sportschool (en geen louche; maar omdat de vaste persoon op vakantie was, had de vaste persoon voor haar vakantie nog geld afgschreven; en de vervanger eveneens) e.d.
Een bank (bariwerknemer) zegt; Nee, kunnen wij dat niet. ook via telefoon dezelfde antwoord!
Totdat
vorige week donderdag een afschrift in de bus viel, gericht aan J., waarop een negatief bedrag staat van 59,60 euro. De overledene
zou zogenaamd een leren tas hebben besteld. De familie in rep
en roer, hoe kon dit? Ze belde de klantenservice van de Postbank, maar
kreeg daar te horen dat de bank er niets aan kon doen en dat ze maar
via internet op zoek moest naar Sanoma Uitgevers BV.
Het blijft ellende met die automatische incasso's. Ik heb het een paar maanden geleden gehad met een incasso van de ANWB. Dat heb ik laten storneren maar dat kan niet altijd (loterijen bijv.). Ik vind het ronduit diefstal, wanneer er zonder toestemming geld van je rekening wordt gehaald. Ik ben in discussie gegaan via de mail met de Klantenservice van de Postbank. Uiteindelijk kwam het hoge woord er uit. De Postbank heeft met diverse bedrijven contracten afgesloten, zodat zij zonder tussenkomst en onder strenge voorwaarden geld van rekeninghouders kunnen incasseren. Wij als rekeninghouders zijn daar niet in gekend en dus niet bij betrokken, ondanks dat het uw geld is.
Is bij iemand van u bekend of alle banken dit systeem hanteren? Zo niet, welk want dan stap ik meteen over.
> Fout Sanoma 10-02-2009; de Postbank, maar kreeg daar te horen dat de bank er niets aan kon doen ….
Ja, hoorde ik hetzelfde van een medewerkster van de Postbank (nu ING). Hoe is het moegelijk!!
> 15-02-2009 ; De Postbank heeft met diverse bedrijven contracten afgesloten, zodat zij zonder tussenkomst en onder strenge voorwaarden geld van rekeninghouders kunnen incasseren. Wij als rekeninghouders zijn daar niet in gekend en dus niet bij betrokken, ondanks dat het uw geld is.
Bedoelt de “onder strenge voorwaarden van rekeninghouders” van omstreden bedrijven? Ik vind dat voorwaarden van bedrijven vaak onwettelijk of onjuist inhoud zou bevatten. Het is schande dat de Postbank zonder een getekende machtiging van eigen rekeninghouders door bedrijven laat afschrijven
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!