Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Auto verzekering bij botsing stoplicht oranje

Geplaatst door: wienl op: 16-08-2012 19:01
Beste Kassa discussie lezers, Ik heb een vraag over het stoppen bij het naderen van een stoplicht als het licht op oranje springt. Van mijn rij-instructeur heb ik als vuistregels meegekregen, dat als je het stoplicht nadert en je kan nog 2 pijlen op het weg dek zien, dan moet je remmen. Nu is mij het volgende vandaag overkomen. Ik nader het stoplicht met ongeveer 70 km per uur en ik zie nog het stoplicht op oranje springen. Dus ik begon met remmen. En kwam voor de streep tot stilstand. Een vrachtwagen die 7 a 10 meter achter mij reed zag ik in de binnenspiegel en mijn hart stond werkelijk waar stil. De vrachtwagen zag ik nog steeds met volle vaart op me afrijden. Hij had verwacht dat ik door zou rijden en begon te toeteren en maakte met volle vaart een slinger beweging om me heen. Ik kon gelukkig nog op tijd naar rechts rijden, zodat ie mij niet kon raken. Toen het licht op rood stond reed ie in volle vaart door, zonder iets af te remmen. Nu is het met een sisser afgelopen... maar de schrik zat er goed in. Wat als het raak was, hoe zit het dan met de auto verzekering? (heb alles in 1) Als ik vol werd geraakt van achteren. Het lijkt mij dat het niet mijn schuld zal zijn... maar dan nog... Kan iemand mij misschien hierover meer vertellen? Wat doen jullie bij oranje licht.. het is en blijft lastig. Alvast bedankt voor jullie feedback :)
Reactie door abarth op 16-08-2012 19:44
Je moet stoppen (alleen doorijden als het niet anders kan) Degene die vervolgens achterop rijdt is fout. Hij/zij dient namelijk voldoende afstand te houden om nog tijdig te kunnen remmen. Daarom is spiegelen zo belangrijk. In dit geval had u door kunnen rijden (afwenden gevaarlijke situatie) of links voorsorteren. Daar kies ik meestal voor met vrachtwagen achter mee en ikrij richtingverkeerslicht.
Reactie door laaglander op 16-08-2012 22:05
hij had niet verwacht dat je door zou rijden.. hij zat gewoon niet op te letten... top van je reactie vermogen trouwens.. bij oranje moet je het kruispunt vrij maken, dus niet meer doorrijden alleen als je al te dicht bij bent en bijna een noodstop moet maken.
Reactie door valerius-2 op 17-08-2012 00:25
Quote: abarth schreef op donderdag 16 aug 2012, 19:44: Je moet stoppen (alleen doorijden als het niet anders kan) Degene die vervolgens achterop rijdt is fout. Hij/zij dient namelijk voldoende afstand te houden om nog tijdig te kunnen remmen. Daarom is spiegelen zo belangrijk. In dit geval had u door kunnen rijden (afwenden gevaarlijke situatie) of links voorsorteren. Daar kies ik meestal voor met vrachtwagen achter mee en ikrij richtingverkeerslicht.einde Quote Hij kan fout zijn maar daar schiet u niets mee op. Met alle ellende van dien die u ermee krijgt. Dus u heeft een goede reactie gedaan , ik zou op dat moment toch echt als er geen uitweg was toch door dat oranje licht gereden zijn.Ik kijk ook n.l. altijd in de achteruitrijspiegel net als u.
Reactie door dcz op 17-08-2012 00:30
De vraag is dus: wie is er schuldig bij een aanrijding "van achter'. Het antwoord : De auto die op u inrijdt.
Reactie door grootvader op 17-08-2012 11:24
En altijd die achteruitkijkspiegel gebruiken. Zeker als er 1 of meerdere vrachtwagens achter u aankomen. Als professioneel (ex-taxi)chauffeur heb ik zelfs daarvoor door rood weggereden of naar de vluchtstrook weggevlucht. Want.................in mijn tijd waren ook vrachtwagenchauffeurs professioneel maar nu zijn het voor het merendeel rondrossende amateurs! Kijk maar eens naar hun afstand houden! Geen wonder dat er daardoor doden vallen De Vrije Vogel
Reactie door hagaman op 17-08-2012 11:47
Hier word ik dus zo pissig over, mijn rijs instructeur dit, mijn overheid, dat mijn boekje zo, en mijn brein heb ik niet, ben een kippetje en het regent. Sorry hoor, maar ik maak dit echt dagelijks mee dat mensen hier in Nederland als robot's leven en gedragen. Je mag sowieso wettelijk tot 2-3 seconden na geel door rijden in gevallen van nood. Behalve dat als jij met 70 aankomt en het springt net op geel dan moet je niet plotseling gaan remmen, want een normale persoon ook met grote afstand achter je verwacht niet dat je met 70 plotseling gaat remmen, het is normaal om op geel bij hogere snelheden door te rijden. Behalve als je een malloot bent of 90 jarige opa oma, in zo een uit elkaar vallende oma autootje rijdt. Dan weet iedereen wel dat ze je moeten ontwijken :))) Mensen hou het verkeer niet op, en als je domme instructeur je heeft geleerd om met 70 km per uur 2 streepjes voor het stoplicht op geel te remmen :) dan is hij echt een waardeloze instructeur, geloof me je kan hem ervoor naar de rechter slepen. Ik heb ook lessen gevolgd, en heb all jaren rijbewijs, rij elke dag auto naar mijn klanten, echt minimaal 2 uur per dag binnenstad in de auto, en mijn instructeur heeft me aangeleerd om vlot te rijden en geen verstoppingen veroorzaken, dus bij hogere snelheden op geel gewoon door rijden als het te laat is, dus 2 streepjes zoals jij zegt. Wat betreft de theoretische wettelijke regel, klopt bovenstaande reactie, dat de auto / bestuurder achter je hoort genoeg afstand te houden en in geval van aanrijding zal hij aansprakelijk zijn, alleen hier moet je weer je brein gebruiken, want ik kan me voorstellen dat je over aanspraak denk, maar ik zou eerst over verplettering denken, door een vrachtwagen die met 70km pu achter je aankomt rijden met all zijn 5-10 ton gewicht, dan is er niets van je meer over. Dus theorie ? ja zeker, leuk, maar werkelijkheid is anders, vlot netjes rijden niet voor opstoppingen en irritaties zorgen ? beter ! en als je het allemaal te veel en te zwaar vind ? oo arme jij, verhuis naar een boerderij en gebruik een fiets om naar de bakker te fietsen.
Reactie door abarth op 17-08-2012 12:13
Quote: hagaman schreef op vrijdag 17 aug 2012, 11:47: Je mag sowieso wettelijk tot 2-3 seconden na geel door rijden in gevallen van nood. Behalve dat als jij met 70 aankomt en het springt net op geel dan moet je niet plotseling gaan remmen, want een normale persoon ook met grote afstand achter je verwacht niet dat je met 70 plotseling gaat remmen, het is normaal om op geel bij hogere snelheden door te rijden. Behalve als je een malloot bent of 90 jarige opa oma, in zo een uit elkaar vallende oma autootje rijdt.einde Quote zie hier het wetsartikel. Kun je me de 2-3 seconden regel tonen of het feit als je 70 rijdt je niet mag stoppen? Artikel 68 1.Bij driekleurige verkeerslichten betekent: a. groen licht: doorgaan; b. geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan; c. rood licht: stop. Je verdere verhaal is vrij duidelijk. Ik ken dit soort types. Die noemen het inderdaad vlot rijden. Misschien moet jij je hier eens melden: DACN Verder is het wel duidelijk dat in deze individuele situatie goed gehandeld is door TS.DACN
Reactie door tot15karakters op 17-08-2012 13:27
Als iemand achter je niet remde of tekort of te laat remt mag je door rood rijden om een ernstig ongeval te voorkomen. Je gaat in dit soort gevallen vaak vrijuit, ook als deze persoon nog wel stopte maar erg laat. De instructeur leerde jou de regels maar de praktijk is helaas anders. Ik hoef geen gratis nieuwe auto van de persoon die achter me reed want meestal word mijn persoonlijke schade van verwondingen en ziektekosten nauwelijks vergoed.
Reactie door emcede op 17-08-2012 20:45
De vraag was hoe het in deze situatie zit met de autoverzekering. Voor de Wettelijke Aansprakelijkheid kijkt de verzekeraar naar de Wegenverkeerswet en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Hierin staat in artikel 68: Bij driekleurige verkeerslichten betekent: a.groen licht: doorgaan; b.geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan; c. rood licht: stop. In de situatie die jij omschrijft heb je te maken gehad met b. dus zal jou autoverzekering geen aansprakelijkheid voor de schade van de vrachtwagen erkennen en jou autoschade verhalen (als je tenminste casco verzekerd bent). Oftewel: de vrachtwagenchauffeur is de aansprakelijke partij. Dat je daar niet zoveel aan hebt als je in de kreukels ligt, mag duidelijk zijn.
Reactie door kamphuysen op 18-08-2012 13:13
De gene die op de kont van zijn voorganger zit, is altijd de pineut.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!