Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

apple mac book pro te snel stuk geen service

Geplaatst door: strandjutter op: 11-08-2012 21:22
Ik heb een mac book pro. Gekocht in juli 2009. €1200,- 9 maanden later kreeg hij kuren en even na een jaar deed hij het niet meer. bleek het logic board stuk. Uit coulance is hij gerepareerd. Nu weer anderhalf jaar verder doet deze computer het weer niet. waarschijnlijk zelfde euvel. De garantie van Apple is slecht. Voor een van de duurdere computers. Wat opvalt is dat velen met mij ook deze problemen hebben. Hoe goed is uiteindelijk een computer van Apple. Of is dit alleen maar een hebbe ding. Een snelle verkoopmarkt veel inovantie's. Intensieve Marketing en markt/product beschermen. maar niet serviceen klant gericht gericht. Dit gaat opbreken. Wie heeft ook deze ervaringen met apple. Zowel mijn mac book pro als met mijn Iphone veel trammeland.
Reactie door ikbenik op 11-08-2012 22:07
Quote: strandjutter schreef op zaterdag 11 aug 2012, 21:22: De garantie van Apple is slecht. einde Quote Nee hoor. Meestal maar één jaar.
Reactie door zoekster op 11-08-2012 22:46
Beste strandjutter, Heeft u bij de verkoper de klacht over het apparaat gemeld? Doet u dat dan meteen! Een klacht moet u binnen 2 maanden bij de verkoper melden, anders krijgt u niets meer voor elkaar. Doe dit schriftelijk (aangetekend) en vraag om een reactie van de verkoper. U moet altijd bij de verkoper zijn en niet bij de fabrikant als u uw apparaat gerepareerd wilt zien. Bedenk, u heeft een overeenkomst met de verkoper en niet met de fabrikant. U heeft waarschijnlijk te maken met een ondeugdeliijk product en dan heeft u misschien recht op gratis reparatie, dat hangt af van de normaal te verwachte levensduur van uw product. Wil de verkoper niets voor u doen, ga dan naar het juridisch loket klik hier, of ga nu al heen om uw rechten te onderzoeken. Daar krijgt u gratis advies over uw mogelijkheden, er is grote kans dat u een beroep kunt doen op de wet over non-conformiteit. klik hier als u er meer over wilt lezen. U kunt gerust hier een discussie starten over apple, maar wat heeft u eraan? U wilt uw apparaat gerepareerd krijgen. Op dit forum kunt u alleen maar een hoop gezeur verwachten over de uitleg van non-conformiteit, daar is hier veel en eindeloze discussie over waar u niets mee opschiet. En er is ook nog iemand die dat in uw nadeel zal uitleggen. Kom voor uw belangen op, maar doe er dan meer voor dan klagen op een forum. Ga uw rechten onderzoeken, dan doet u uzelf een veel groter plezier! Veel succes! hierhier
Reactie door ikbenik op 11-08-2012 23:32
Quote: zoekster schreef op zaterdag 11 aug 2012, 22:46: U heeft waarschijnlijk te maken met een ondeugdeliijk producteinde Quote Ondeugdelijk of non-conform? Quote: zoekster schreef op zaterdag 11 aug 2012, 22:46: en dan heeft u misschien recht op gratis reparatie, dat hangt af van de normaal te verwachte levensduur van uw product.einde Quote Je weet donders goed dat voor een computer dat helemaal niet te bepalen is. En waarom toch steeds de informatie van consuwijzer geven? De wetgeving werkt niet met de te verwachte levensduur, maar met de overeenkomst. Het spijt me dat ik je daar weer op moet wijzen. Quote: zoekster schreef op zaterdag 11 aug 2012, 22:46: Daar krijgt u gratis advies over uw mogelijkheden, er is grote kans dat u een beroep kunt doen op de wet over non-conformiteit.einde Quote Die kans acht ik zeer klein. Quote: zoekster schreef op zaterdag 11 aug 2012, 22:46: U kunt gerust hier een discussie starten over apple, maar wat heeft u eraan? U wilt uw apparaat gerepareerd krijgen. Op dit forum kunt u alleen maar een hoop gezeur verwachten over de uitleg van non-conformiteit, daar is hier veel en eindeloze discussie over waar u niets mee opschiet. einde Quote Dus de waarheid moet maar verdraaid worden ten gunste van de TS? Of is het de bedoeling altijd voor de TS op te komen? Quote: zoekster schreef op zaterdag 11 aug 2012, 22:46: En er is ook nog iemand die dat in uw nadeel zal uitleggen. einde Quote Ga je op die toer? Het lijkt verdikkie Radar wel. Krijgen de juristen van mij geen gelijk, gaan ze met modder gooien, mij zwart maken en op de man af spelen. Quote: zoekster schreef op zaterdag 11 aug 2012, 22:46: Kom voor uw belangen op,einde Quote Als iemand ergens geen recht op heeft, ga ik de boel echt niet verdraaien en manipuleren om op die manier de uitkomst ten gunste van de TS zal komen. Aan dat gedraai doe ik niet mee.
Reactie door ikbenik op 11-08-2012 23:39
Apple is slechte kwaliteit voor een veel te hoge prijs. De Applelaars voelen zich zo superieur en de producten worden aanbeden. Veel problemen ontstaan doordat door het normaal gebruik stof ophoopt tussen de koelribben van het koelblok, waardoor de warmte niet meer afgevoerd kan worden. Het is ook raadzaam om regelmatig (minimaal één keer per jaar) de computer schoon te laten maken. Pas op als je het zelf doet met statische elektriciteit. De electronica kan daar zeer slecht tegen.
Reactie door ikbenik op 11-08-2012 23:52
Quote: strandjutter schreef op zaterdag 11 aug 2012, 21:22: 9 maanden later kreeg hij kuren en even na een jaar deed hij het niet meer. bleek het logic board stuk. Uit coulance is hij gerepareerd. Nu weer anderhalf jaar verder doet deze computer het weer niet. waarschijnlijk zelfde euvel.einde Quote De garantie is verstreken, dus daar kun je geen beroep meer op doen. Aangezien de notebook van normale doorsnee onderdelen opgebouwd is en Apple geen extreme reclame uitingen meer doet die ze niet na kunnen komen, is op de notebook maar één jaar garantie. Zou Apple op wat voor manier dan ook aangeven dat de macbook zonder problemen een x tijd mee zou moeten gaan (welke langer is dan de garantieperiode) dan overruled die de garantieperiode. Aangezien zij dat echter niet doen, is de garantieperiode de leidraad. Immers is de uitingen van de verkopende partij en Apple zelf (en de informatie die de koper voor de koop aan de verkopende partij heeft gegeven) bepalend wat de koper op grond van de koopovereenkomst van het product mag verwachten. Dus die zaken bepalen de verwachting. Het vervelende nu is dat de consumentenbond het daar niet mee eens is en aangeeft dat een notebook vijf jaar probleemloos mee dient te gaan. Waarna veel mensen daaraan rechten gaan claimen. Echter zijn de uitspraken en meningen van de consumentenbond niet relevant, omdat zij geen deel uitmaakt van de verkopende partij en zijn voorverkopers en maken die meningen en uitspraken geen deel uit van de koopovereenkomst.
Reactie door badaboem op 12-08-2012 09:25
Van een laptop moet je verwachten dat deze een aantal jaren mee gaat zonder gebreken. Wellicht heb je iets aan deze link die uitlegt wat een deugdelijk product is en hoe je moet handelen als je er problemen mee ondervindt: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Ontevredenheid_over_aankoop/Basisinformatie/Uw_rechten_bij_een_product_dat_niet_goed_ondeugdelijk_is Ik had ooit een Powerbook, 8 jaar geleden, waar 2x een nieuw logic board in moest geplaatst. De eerste vervanging was net binnen de garantieperiode, de tweede vervanging gebeurde bijna een jaar later. De winkel (die apple winkel bij Rotterdam Centraal) zei toen dat de garantie was verstreken. Hierop antwoordde ik dat je van een logic board mag verwachten dat die langer mee gaat dan een jaar en dat ik weigerde te betalen voor een nieuwe (kostte toen rond 760 euro). De reparateur moest toen even overleggen met zijn leidinggevende, en bood toen aan dat alleen de inbouwkosten voor mijn rekening zouden zijn. Daar kon ik mee leven. Apple belazert je waar je bij staat, dus je moet stevig in je schoenen staan en je goed informeren over je rechten.
Reactie door ikbenik op 12-08-2012 09:33
Quote: badaboem schreef op zondag 12 aug 2012, 09:25: Van een laptop moet je verwachten dat deze een aantal jaren mee gaat zonder gebreken.einde Quote Nee hoor. Quote: badaboem schreef op zondag 12 aug 2012, 09:25: Wellicht heb je iets aan deze link die uitlegt wat een deugdelijk product is en hoe je moet handelen als je er problemen mee ondervindt: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Ontevredenheid_over_aankoop/Basisinformatie/Uw_rechten_bij_een_product_dat_niet_goed_ondeugdelijk_iseinde Quote Is mooi dat je die informatie geeft, alleen is die niets waard. Wat op consuwijzer staat is niet de wetgeving. Er mogen geen rechten aan ontleent worden. In de praktijk betekent dat niemand aan die teksten hoeft te houden. Quote: badaboem schreef op zondag 12 aug 2012, 09:25: Apple belazert je waar je bij staat, einde Quote Met alle respect, maar als Apple niet houdt aan consuwijzer, belazeren ze dan de boel? Quote: badaboem schreef op zondag 12 aug 2012, 09:25: dus je moet stevig in je schoenen staan en je goed informeren over je rechten.einde Quote En je goed laten informeren is dus niet bij consuwijzer.
Reactie door jobiejoba op 12-08-2012 10:08
Weer het bekende Nvidia probleem? A few years back, Apple released an updated MacBook Pro with a more powerful graphics chip, the Nvidia 8600M GT. That proved to be a decision Cupertino would regret. The Nvidia GPU was defective, and as a result, the failure rate of the logic board in that generation’s MacBook was startlingly high. One Apple customer, who goes by the name of Seattle Rex, has spent the last few months trying to get Apple to pay for the repairs it promised for his defective computer, and that took him all the way to small claims court. The verdict is in, and the little guy won. Instead of replacing the defective machines, Apple agreed to repair the boards for free when they failed for up to 4 years. Rex’s machine was still in that window when it finally gave up the ghost due to the bad GPU. When he tried to get it repaired, Apple said that because the machine was un-bootable, they could not confirm the GPU was the problem, and he would have to pay for the repair. After months of back and forth, the issue came before a judge. [url=http://www.geek.com/articles/chips/apple-loses-court-case-on-defective-nvidia-gpus-in-macbooks-20120419/: Geek.com[/url:
Reactie door ikbenik op 12-08-2012 10:15
Quote: jobiejoba schreef op zondag 12 aug 2012, 10:08: Weer het bekende Nvidia probleem?einde Quote Kan, alleen denk ik het van niet. Toentertijd waren er inderdaad defecte GPU's uitgebracht en nVidia heeft toen een terugroepactie gehad.
Reactie door jobiejoba op 12-08-2012 10:49
Beste Strandjutter, Kijk naar de specificaties van de laptop, mocht daar ook die chip van Nvidia (meerdere types hadden dezelfde fout) wijs Apple dan op het artikel van geek.com of neem [url=http://kassa.vara.nl/secundair/contact/?vHash=c749c73j: contact op met de redactie. [/url: Talloze artikelen zijn hierover te vinden, de meeste in het Engels.
Reactie door badaboem op 13-08-2012 18:28
@ikenik: Apart dat je alleen maar ingaat op een luttele link. Wat vind je van de rest van mijn post, dat het mij wel is gelukt om buiten de garantie een nieuw logic board te krijgen en alleen de inbouwkosten hoefde te betalen? Waarom bestaan er dan Consuwijzer, Consumentenbond, Radar, Kassa, etc, als we volgens jou wettelijk gezien slechts recht hebben op wat er in de overeenkomst staat?
Reactie door ikbenik op 13-08-2012 19:12
Quote: badaboem schreef op maandag 13 aug 2012, 18:28: @ikenik: Apart dat je alleen maar ingaat op een luttele link. einde Quote Toch niet. Quote: badaboem schreef op zondag 12 aug 2012, 09:25: Van een laptop moet je verwachten dat deze een aantal jaren mee gaat zonder gebreken.einde Quote Toch niet. In de wetgeving staat: "De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden." Dus als de wetgeving zegt dat voor producten die normaal een langere levensduur hebben als twee jaar, de koper na twee jaar nog aanspraak kan maken op non-conformiteit, wilt dat dus niet zeggen dat gedurende die periode het product probleemloos mee dient te gaan. Diverse instanties zeggen: "Het product dient ook na het verstrijken van de garantieperiode deugdelijk te zijn."; zeggen later dus ook "Dat je van het product mag en kunt verwachten dat die ook na een x tijd probleemloos mee zal gaan." Het probleem is juist dat het niet klopt. De wetgeving spreekt over "Het product dient in overeenstemming te zijn met de overeenkomst.", en niet "Het product dient deugdelijk te zijn." Zo ontstaan de verwarringen en fabeltjes. Dus de regel "Van een laptop moet je verwachten dat deze een aantal jaren mee gaat zonder gebreken." is gewoon een leugen. Quote: badaboem schreef op maandag 13 aug 2012, 18:28: Wat vind je van de rest van mijn post, dat het mij wel is gelukt om buiten de garantie een nieuw logic board te krijgen en alleen de inbouwkosten hoefde te betalen?einde Quote Dan heb je puur geluk. Je had er geen recht op. Quote: badaboem schreef op maandag 13 aug 2012, 18:28: Waarom bestaan er dan Consuwijzer, Consumentenbond, Radar, Kassa, etc, als we volgens jou wettelijk gezien slechts recht hebben op wat er in de overeenkomst staat?einde Quote Als een fabrikant of winkelier iets belooft en niet nakomt, kan daar tegen worden opgetreden. Echter, Consuwijzer, Consumentenbond, Radar en Kassa bezitten niet het recht om zelf een uitspraak over een product te doen. De wetgeving is zeer duidelijk: alleen de fabrikant en winkelier kunnen die uitspraken doen, met daarbij de informatie die de koper voor de koop aan de verkopende partij heeft medegedeeld. De Consumentenbond bijvoorbeeld geeft aan dat zij van mening zijn dat een notebook zonder problemen minimaal vijf jaar mee dient te gaan. Is mooi dat zij dat aangeven, alleen hoeft de fabrikant en winkelier zich niet daaraan te houden. Dito voor Consuwijzer. Nogmaals: op de teksten van Consuwijzer mogen en kunnen geen rechten ontleent worden.
Reactie door jobiejoba op 13-08-2012 21:28
Volgens geek.com geeft Apple tot 4 jaar garantie als het om een laptop zou gaan met het Nvidia probleem, ik denk dat dat het belangrijkste is. Verder ben ik benieuwd naar de terugroepactie waar ikbenik naar verwijst? Was er een terugroepactie van Apple in Nederland? Graag een linkje.
Reactie door ikbenik op 13-08-2012 21:55
Quote: jobiejoba schreef op maandag 13 aug 2012, 21:28: Volgens geek.com geeft Apple tot 4 jaar garantie als het om een laptop zou gaan met het Nvidia probleem, ik denk dat dat het belangrijkste is.einde Quote De TS heeft het over het moederbord, niet specifiek over de grafische processor. geek.com Quote: jobiejoba schreef op maandag 13 aug 2012, 21:28: Verder ben ik benieuwd naar de terugroepactie waar ikbenik naar verwijst? Was er een terugroepactie van Apple in Nederland? Graag een linkje.einde Quote Of Apple die terugroepactie had weet ik niet. Ik weet het alleen van nVidia. Trouwens: De gehele discussie van nVidia is compleet overbodig. De problemen hadden betrekking op de Nvidia 8600M GT, terwijl de grafische processor van de TS de NVIDIA GeForce 9400M of de NVIDIA GeForce 9600M GT bezit.
Reactie door jobiejoba op 13-08-2012 22:33
Dat valt nog te bezien. Vooral als je [url=http://tweakers.net/nieuws/58856/nvidia-gpu-in-nieuwe-macbook-pro-heeft-ook-last-van-hitteprobleem.html: dit artikel leest.[/url: Wens TS veel succes en raad hem aan zelf te zoeken op internet ipv af te gaan op wat hier en daar gezegd wordt.
Reactie door ikbenik op 13-08-2012 22:54
Quote: jobiejoba schreef op maandag 13 aug 2012, 22:33: Dat valt nog te bezien. Vooral als je [url=http://tweakers.net/nieuws/58856/nvidia-gpu-in-nieuwe-macbook-pro-heeft-ook-last-van-hitteprobleem.html: dit artikel leest.[/url: Wens TS veel succes en raad hem aan zelf te zoeken op internet ipv af te gaan op wat hier en daar gezegd wordt.einde Quote Ik vind wel dat heel snel de schuld naar nVidia geschoven wordt. Apple moet in de Macbooks er wel voor zorgen dat de boel goed gekoeld wordt. En ook op tweakers zijn er mensen die er ook zo over denken. Stel voor: Apple heeft een brakke koeling in de Macbook gestopt (dus niet toereikend voor twee GPU's maar voor één GPU, dan is wel heel gemakkelijk het vingertje naar nVidia gestoken, maar ze moeten dan zelf wel eerst bij hunzelf nagaan of ze zelf wel een goede koeling gemaakt hebben. En Apple kennende..... In het kort: Bij oververhitting van de GPU moet niet alleen naar de eventuele problemen bij de GPU zelf gekeken worden, maar ook naar de koelcapaciteit van de koeling zelf. En daarom laat ik nog in het midden waar precies ligt. Uit ervaring kan ik ook zeggen dat sommige fabrikanten een nogal brakke warmtegeleidende pasta gebruiken, waardoor de warmte zeer slecht van de GPU (of CPU) naar het koelblok wordt overgebracht. En zou het inderdaad de GPU zijn, moeten alle andere merken daar ook last van hebben. Als ik de topic op tweakers lees, wordt toch meer de vinger naar Apple zelf gestoken dan naar nVidia.
Reactie door strandjutter op 14-08-2012 16:01
Heb al heel wat info gelezen met deze discussie. En kan hier mogelijk wel wat mee. En inderdaad mijn macbook wordt gloeiend heet aan de onderkant net als de oplader al hij wordt opgeladen. Dit was heel gewoon bij deze macbook zij de verkoper destijds. Ik ben dus beslist niet de enige dit tegen de niet goed werkende producten van Apple aanloopt en nul op het rekest krijgt. Als je een goed product op de markt brengt durf je hiervoor ook garanties af te leveren en is de service optimaal. Ik kan wel zeggen dat ik geen apple computer meer neem en geen iphone. alleen al om de slechte garantie en service. Voor hetzelfde geld heb ik 2 laptops van een ander goed werkend merk.
Reactie door ikbenik op 14-08-2012 16:15
Dat de notebook heet wordt, is gewoon een teken van een falende koeling. Zo simpel is het. En of dat te wijten is aan een brakke ontwerp van de koeling, kan alleen onderzoek uitwijzen. Wat ook heel vaak gebeurd is dat tijdens het gebruik stof tussen de koelribben van de koeling ophoopt, waardoor de werking van de koeling onvoldoende wordt. De warmte kan dan niet meer worden afgevoerd. In dat geval dient de notebook van binnen stofvrij te worden gemaakt en als de boel al zeer warm is geworden dient zelfs de warmtegeleidende pasta die tussen de GPU/CPU en het koelblok zit, te worden vervangen. Dat vergeten helaas veel mensen.
Reactie door andrethuis op 04-11-2012 17:28
Volgens de EU heb je recht op minimaal 2 jaar garantie en eigenlijk is dat nog een beperking v/d rechten voor jou... Meestal lukt het mij wel het op eren akkoordje te gooien, door het op redelijkheid te mikken. Mediamarkt geeft trouwens al tijden 2 jaar garantie op Apple spul en Mycom volgens mij ook.
Reactie door ikbenik op 04-11-2012 19:11
Quote: andrethuis schreef op zondag 4 nov 2012, 17:28: Volgens de EU heb je recht op minimaal 2 jaar garantie en eigenlijk is dat nog een beperking v/d rechten voor jou... einde Quote Nee, dat is een fabeltje. Die twee jaar die in de Europese richtlijn benoemd is, is de verjaringstermijn van de verkopende partij voor de non-conformiteit: dat het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten. Die twee jaar wordt ook wel eens "Wettelijke garantie" genoemd. "Wettelijke garantie" is een andere term voor conformiteit:"De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden." Echter is die twee jaar recht op conformiteit niet in alle gevallen van toepassing. Voor producten die normaal een langere levensduur bezitten dan twee jaar, kan de consument ook na twee jaar bij de verkopende partij aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten. De verkopende partij en fabrikant hoeven helemaal geen garantie te geven. Garantie is een gunst, geen recht.
Reactie door ikbenik op 04-11-2012 19:14
Quote: andrethuis schreef op zondag 4 nov 2012, 17:28: Meestal lukt het mij wel het op eren akkoordje te gooien, door het op redelijkheid te mikken. einde Quote Totaal niet relevant.
Reactie door jobiejoba op 04-11-2012 20:54
Blufpoker want in Amerika kregen de klanten compensatie.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!