Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Apotheker weigert prijs te vermelden

Geplaatst door: akino op: 27-04-2012 13:00
Sinds een goede maand heeft een apotheek in Noord-Brabant er de gewoonte van gemaakt, om prijzen van het medicijn, niet meer te vermelden op het etiket van uw medicijndoosje. Wanneer u dan uw declaratie thuis gestuurd krijgt en niet terug kunt zien, van welk of wat er van uw bankrekening wordt afgehouden, lijkt dit de apotheker niet te interesseren. Hij voert deze regel maar gewoon in en ziet wel wat zijn klanten er mee doen, blijkt nu. Wanneer ik er naar vraag, waarom hij dit heeft gedaan krijg ik als antwoord: Dit doen we vanwege de privacy van de klant, terwijl eigenlijk het antwoord had moeten zijn: We hebben onderlinge prijsafspraken met de leverancier, waardoor wij dit hadden moeten doen, wat ik later hoorde van één van de verzekeraars. Ik vind dit geen manier naar de klanten toe, om zó met klanten om te gaan. Immers: prijsafspraken hadden ze eerder volgens mij ook al en hoeft de klant niet onder te leiden is mijn mening. Stichting de consumentenbond heeft zich óók er mee bemoeit, omdat dit geen goede zaak is. Hopelijk bedenkt de apotheker zich nog eens, maar ik zal zorgdragen dat ik wél weet wat ik moet betalen per hoeveelheid. Akino
Reactie door tot15karakters op 27-04-2012 13:17
Ja, helaas krijg ik nu totaal dus weet niet of welk product wat kost. De enige manier is om per product dit apart op te halen en dan is die datum dat bedrag om er achter te komen wat het koste. Een hard patiënt was ruim €800 per jaar kwijt en dat was te berekenen maar nu is het maanden wachten tot ik eindelijk die rekening krijg. Ik ben er ook voor dat het er weer op komt. Zie je gelijk of de vervanger wegens leveringsprobleem of inkoopprijs is aangepast.
Reactie door stacey op 27-04-2012 15:03
Andere Apotheek zoeken dan zou ik zeggen. Als je de eigen bijdrage betaald voor de medicatie mag je weten wat het kost ook, zodat je het kunt bijhouden/controleren, jij bent gewoon Betalende Klant.
Reactie door yepyep op 27-04-2012 17:24
Dat de prijs niet meer wordt vermeld op het etiketje is al ruim een jaar bij mijn apotheek. Toen ik er naar vroeg is mij inderdaad verteld dat dat nu niet meer kon omdat er een update was geweest van de software. Maar je kunt ten aller tijde een uitdraai opvragen (dus bij elke levering) waarop netjes de prijs staat vermeld. Maar omdat nu de corrupte verzekeraars (en niet de apotheek) allemaal prijsafspraakjes heeft gemaakt kan het inderdaad zijn dat de prijs die vermeld staat op de lijst van de apotheek niet het werkelijke bedrag is dat is gedeclareerd (en ik denk om vragen te voorkomen dat daarom de prijs er niet meer opstaat) is en dus voor een goed en juist overzicht van de kosten van uw medicijnen moet u bij uw eigen zorgverzekeraar zijn. Maar dat zou u apotheker toch moeten weten en het niet afdoen ivm de privacy, want dan zou er niets op het etiket mogen staan lijkt mij, alleen het gebruik en geen naam en geboorte datum e.d.
Reactie door akino op 27-04-2012 19:07
yepyep: Als mijn apotheker eens met u ging praten, had de Stichting ombudsman niét hoeven op te komen draven. Misschien dat zij wél naar u willen luisteren, want u geef preciés aan, waar het om draait. U heeft schijnbaar méér met dit soortige zweepjes moeten slaan. Hoop dat u ook mee wilt helpen, om de apothekers niét zó de klanten te behandelen, want dat hebben zij niét verdient. Akino
Reactie door valerius-2 op 27-04-2012 23:19
Verborgen kosten heten niet voor niks zo, dus worden ze zoveel mogelijk verborgen gehouden.
Reactie door yepyep op 30-04-2012 20:10
Akino, Ja weet er inderdaad wel wat meer van omdat ik zelf werkzaam ben in een apotheek. En bij ons telt nog steeds eerlijkheid duurt het langst. Door steeds meer en meer regeltjes en eisen die de zorgverzekeraars opstellen. Wordt het werk er eerlijk gezegd niet leuker en makkelijker op..... Succes
Reactie door akino op 30-04-2012 21:22
yepyep: Dat jullie werk er niét leuker op wordt, is niét alléén bij de apotheek, denk ik zo. Dat betreft de hele zorgsector, als ze het mij vragen, maar daarom kunnen ze ook niet meer aan mensen komen, zoals dat vroeger het geval. Ik ben wél blij, dat jij als medewerkster van een apotheek je zó opstelt, om het met mij eens te zijn. Meestal houden mensen "die in de zorg werken" de hand boven het hoofd van hún zorgsector, waar ze voor werken. Jij lijkt daarin een uitzondering, waar ik je voor prijzen wil. Hopelijk dat we mét de Stichting de ombudsman iets kunnen bereiken. Akino
Reactie door donnadodo op 31-05-2012 19:08
De apothekers zetten geen prijzen meer op het doosje omdat elke apotheker een toeslag mag rekenen voor hun "werkloon". Bij navraag bleek dat deze toeslagen vrij zijn, dus met andere woorden, ze mogen rekenen wat ze willen per recept. Mijn apotheker rekent 11,05 ex btw. per recept. En maar blijven roepen dat de zorg te duur wordt, logisch met dit soort regels. Donna

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!