ANWB lidmaatschap met gewijzigde voorwaarden
Geplaatst door: daniellevanuden op: 14-10-2010 18:00
Goedemiddag,
In 2006 ben ik lid geworden van de ANWB met het duurste pakket en heb daarbij de algemene voorwaarden 2006 ontvangen.
Tot mijn verbazing ontving ik vandaag de volgende brief ( kort samengevat):
Op 5-10-2010 heeft u voor de vierde keer van de Wegenwacht-service gebruik gemaakt. Wij willen u erop wijzen dat er vanaf de vijfde hulpverlening een eigen bijdrage geldt.
Eigen bijdrage vanaf 5x hulpverlening:
5e hulpverlening: € 50
6e hulpverlening € 75
7e hulpverlening € 100
Daarna verwijzen zij me door naar de website van de ANWB voor de algemene voorwaarden.
Tot mijn grote verbazing en onwetendheid tref ik daar het volgende aan:
Wijziging voorwaarden Wegenwacht Services 2010
Wegenwacht Nederland Service en Wegenwacht Woonplaats Service:
Vanaf de vijfde pechhulpverlening binnen één kalenderjaar in Nederland geldt een eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage is € 50,- bij de vijfde hulpverlening tot € 100,- bij de zevende hulpverlening binnen één kalenderjaar. Na de vierde hulpverlening binnen één kalenderjaar wordt deze toeslag aangekondigd door middel van een brief. Het maximaal aantal hulpverleningen in één kalenderjaar blijft ongewijzigd op zeven hulpverleningen en op maximaal twee kentekens.
Bij pech die is ontstaan in de periode vanaf de eerste tot de negende dag na tenaamstelling van het voertuig op naam van de rechthebbende, is er in Nederland uitsluitend recht op sleutelhulp en kan er geen beroep worden gedaan op transporthulp of vervangend vervoer.
Ik ben totaal niet geïnformeerd over deze absurde wijziging en volgens mij zijn ze dit zeker verplicht te melden gezien ook het lidmaatschap ieder jaar stilzwijgend word verlengd en je dus (omdat je het niet weet) totaal niet in de gelegenheid word gebracht om het op te zeggen omdat je niet akkoord gaat met de wijziging in de algemene voorwaarden.
Ik vraag me af hoeveel mensen die lid zijn van de ANWB dit weten? Ik ga ervan uit, net als ik, dat iedereen denkt dat de ANWB ten alle tijden gratis service komt verlenen, en dit is dus niet zo.
Sterker nog, als je voor de 8e keer met pech staat in 1 jaar dan komen ze helemaal niet meer want de max. is 7 keer per kalenderjaar.
Daarnaast verbaast het me ook dat mensen (zoals mijn vader) al meer dan 30 jaar lid zijn en nog nooit gebruik hebben hoeven maken van de service nog niet eens een korting krijgen en de mensen die er door noodzaak wel gebruik van maken worden "beboet" na 4x hulpverlening in 1 jaar tijd.
Eigenlijk is het gewoon belachelijk, iets waar je het hele jaar contributie voor betaald je ook nog extra moet gaan betalen, en ze de leden van deze zeer belangrijke wijziging niet informeren.
Wat vinden jullie hiervan als je dit zo leest?
Groeten,
Daniëlle
Graag zie ik nog een reactie tegemoet!
Groetjes,
's-Hertogenbosch
Reactie door vladja op 14-10-2010 18:25
Na 4 keer hulpverlening bijbetalen. Nou, dat vind ik helemaal niet zo gek. Het is tenslotte geen garagedienst.
Ga eens kijken bij gelijksoortige dienstverleningen hoeveel keer gratis hulp je per jaar mag gebruiken en de eventuele eisen die gesteld worden aan de leeftijd van de auto. Of koop een dubbel lidmaatschap.
Vladja
Reactie door stacey op 14-10-2010 18:39
---Daarnaast verbaast het me ook dat mensen (zoals mijn vader) al meer dan 30 jaar lid zijn en nog nooit gebruik hebben hoeven maken van de service nog niet eens een korting krijgen --
Die betalen simpelweg voor het Veelvuldig gebruik van anderen .........
en als ze daar geen grens aan zouden stellen wordt een abo onbetaalbaar.
Als ze korting aan `niet` gebruikers moeten geven moet de prijs voor de veelgebruikers dus omhoog......
Hele jaar onbeperkt gratis hulp als je, als jij, wekelijks met pech staat zou wel erg veel gevraagd zijn voor die paar tientjes die je voor dat jaar betaald.
Of denk je dat ze geen kosten aan personeel en auto`s ed hebben.
Snap overigens niet dat uitgerekend jij klachten hebt...........
jij hebt je abo geld al ruimschoots terug verdiend.
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 18:46
Quote: stacey schreef op donderdag 14 okt 2010, 18:39:
overigens niet dat uitgerekend jij klachten hebt...........
jij hebt je abo geld al ruimschoots terug verdiend.einde Quote
Als ze me weer op weg hadden geholpen had ik het wel terug verdiend, maar geen één keer hadden ze het onderdeel bij of op voorraad wat mijn auto nodig had.
Daarnaast vind ik het gewoon belangrijk, en dat wil ik ook onder de aandacht brengen, dat dit soort wijzigingen bekend moet worden gemaakt aan de leden! Dit is immers niet het lidmaatschap waar ik in 2006 voor getekend heb, toch?!
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 18:48
Plus dat ze na 7 keer ( in 1 jaar ) helemaal niet meer komen, en dan? Waar betaal ik dan de rest van het jaar voor?
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 18:56
Quote: vladja schreef op donderdag 14 okt 2010, 18:25: Of koop een dubbel lidmaatschap.einde Quote
Je kunt maar 1 lidmaatschap per kenteken afsluiten ..... !
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 18:57
Quote: stacey schreef op donderdag 14 okt 2010, 18:39: -
Hele jaar onbeperkt gratis hulp als je, als jij, wekelijks met pech staat zou wel erg veel gevraagd zijn voor die paar tientjes die je voor dat jaar betaald.
einde Quote
Ik betaal geen paar tientjes per jaar, op dit moment betaal ik 177,95!
Reactie door vladja op 14-10-2010 19:22
Nou misschien eens een auto kopen, die niet zoveel pech heeft of een garage abonnement nemen.
Vladja
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 20:00
Quote: vladja schreef op donderdag 14 okt 2010, 19:22: Nou misschien eens een auto kopen, die niet zoveel pech heefteinde Quote
Ik geloof toch niet dat ik om onzin commentaar gevraagd heb, of wel? Hoe kun je nou van te voren weten of je pech gaat hebben met een auto?
Als je niet weet waarover je het hebt, reageer dan aub niet, je fietst zeker veel?
Dom dom dom commentaat, kan niet anders zeggen!
Reactie door vladja op 14-10-2010 20:37
Ik vind het onzinnig dat iemand verwacht/eist dat hij onbeperkt pechhulp krijgt voor een bepaald bedrag.
Ik vind het onzinnig dat iemand z'n pech-aankoop wil afwentelen op de rest van de leden van de vereniging door onbeperkte pechhulp te verwachten/eisen.
Ik vind het onzinnig dat één lid vindt dat de rest van de leden dit dan maar voor hun rekening moeten nemen (verhoogde premie) en dan iemand, die dat niet accepteert, voor dom uit te maken.
Ik vind het onzinnig om dan te roepen, dat die persoon niet weet waar hij/zij het over heeft en wel veel zal fietsen, het getuigt wel van een levendige fantasie of ontkenning van het probleem.
Ik vind het onzinnig dat één lid niet zijn verantwoording wil nemen voor z'n eigen miskoop/gammele auto.
Vladja
Reactie door stacey op 14-10-2010 20:38
Quote: daniellevanuden schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:00: [Dom dom dom commentaat, kan niet anders zeggen! einde Quote
Dat wilde ik nog net niet over jouw post zeggen, maar als je zo begint...........
Je sluit iets af en gaat er domweg van uit dat alles blijft zoals het is......bij je verlenging staat ergens een verwijzing naar de geldende voorwaarden en er zal in 2007 gestaan hebben voorwaarden 2007 en in 2010 voorwaarden 2010 .....
Je moet dan wel even de moeite nemen ze Zelf te lezen natuurlijk.............
En waar betaal je dan voor ?
Geen idee, ik betaal er niet voor, enkel als het nodig is ;-)
En dat is in 25 jaar precies 1x geweest en heb ik ze gebeld met pech en moest ik lid worden en dat heb ik gedaan en na het jaar weer opgezegd ;-)
Was een goede koop zal ik maar zeggen,
heb ik me gezien jouw prijs 24x E 177,- = E 4248,- uitgespaard ;-)
Succes ermee !
Reactie door vladja op 14-10-2010 20:52
Ik betaal geen paar tientjes per jaar, op dit moment betaal ik 177,95!
Wat heb je dan allemaal in je pakket zitten? Ik betaal veel minder met WW-service aan huis.
Vladja
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 20:57
Quote: vladja schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:37:
Ik vind het onzinnig dat één lid niet zijn verantwoording wil nemen voor z'n eigen miskoop/gammele auto.einde Quote
Nogmaals... om onzin heb ik niet gevraagd, je weet totaal niet waarover je het hebt...
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 21:05
Quote: stacey schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:38: Quote: daniellevanuden schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:00: [Dom dom dom commentaat, kan niet anders zeggen! einde Quote
Je sluit iets af en gaat er domweg van uit dat alles blijft zoals het is......bij je verlenging staat ergens een verwijzing naar de geldende voorwaarden en er zal in 2007 gestaan hebben voorwaarden 2007 en in 2010 voorwaarden 2010 .....
Je moet dan wel even de moeite nemen ze Zelf te lezen natuurlijk.............
Was een goede koop zal ik maar zeggen,
heb ik me gezien jouw prijs 24x E 177,- = E 4248,- uitgespaard ;-)
einde Quote
Ik heb zojuist mijn brief erbij gepakt van de "verlenging" (die stilzwijgend word gedaan) en daar staat helemaal niets vermeld over nieuwe voorwaarden etc. Ze eindigen deze brief met: Ik nodig u graag uit om in 2006 volop gebruik te maken van alles wat de ANWB u biedt
En dat is nu juist het punt waar ik op doel; ze wijzigen de algemene voorwaarden en stellen de mensen niet in kennis daarvan.
Ze zouden dan ook ineens het lidmaatschap met 100 euro per jaar kunnen verhogen zonder dat iemand het weet, ik vind dit gewoon een beetje raar.
Dat je moet betalen voor de extra service ala, maar een wijziging zonder kennisgeving vind ik niet kunnen.
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 21:09
Quote: stacey schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:38: Quote: daniellevanuden schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:00: [Dom dom dom commentaat, kan niet anders zeggen! einde Quote
Heb ik me gezien jouw prijs 24x E 177,- = E 4248,- uitgespaard ;-)
einde Quote
Ja sorry maar vind dit ook niet erg relevant wat jij wel of niet hebt uitgespaard omdat je niet bij de ANWB bent aangesloten. Zo kan ik ook nog wel wat rekensommen maken over diensten waar jij wel en ik niet ben bij aangesloten.
Reactie door vladja op 14-10-2010 21:40
Quote: daniellevanuden schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:57: Quote: vladja schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:37:
Ik vind het onzinnig dat één lid niet zijn verantwoording wil nemen voor z'n eigen miskoop/gammele auto.einde Quote
Nogmaals... om onzin heb ik niet gevraagd, je weet totaal niet waarover je het hebt... einde Quote
Ik heb het over de eigen verantwoordelijkheid van mensen en niet afwentelen op de maatschappij. En als o.a. voormalig hoofd expertisedienst motorvoertuigen weet ik de voor en achterkant van een auto niet uit elkaar te houden. En als winkelend mens, weet ik dat je voor een bepaald bedrag een bepaalde hoeveelheid geleverd kan krijgen en niet meer. Wil je meer dan moet je bijbetalen. Zo simpel is het leven.
Trouwens in De Kampioen, die je er gratis bijkrijgt, staan alle wijzigingen en prijsstijgingen altijd vooraf aangekondigd, zodat je op tijd kan opzeggen als je het er niet mee eens bent. Maar als het "clubblad" niet doorbladert/leest, is dat jouw probleem en niet het probleem van de ANWB. Ook deze wijziging heeft erin gestaan.
Vladja
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 22:00
Quote: vladja schreef op donderdag 14 okt 2010, 21:40: Quote: daniellevanuden schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:57: Quote: vladja schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:37:
Ik vind het onzinnig dat één lid niet zijn verantwoording wil nemen voor z'n eigen miskoop/gammele auto.einde Quote
Nogmaals... om onzin heb ik niet gevraagd, je weet totaal niet waarover je het hebt... einde Quote
Ook deze wijziging heeft erin gestaan.einde Quote
Ach waarom zei je dat dan niet meteen? Had je een hoop getyp bespaard.
Ik ga morgen even bellen en vragen in welk blad het gestaan heeft.
Reactie door read op 14-10-2010 22:24
daniellevanuden
Als dit fraaie bedrijf de voorwaarden in de beschreven zin wijzigt, dan horen ze dat juridisch gezien, expliciet te communiceren met de deelnemer. Dat doen ze dan in dit geval schriftelijk en met een expliciete verwijzing naar de site. Op deze procedure is naar mijn mening niets aan te merken. Wel kun je het wél of niet eens zijn met de wijziging. Het is dan je goed recht, om de overeenkomst op te zeggen.
Pedro.
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 22:28
Quote: read schreef op donderdag 14 okt 2010, 22:24: daniellevanuden
Als dit fraaie bedrijf de voorwaarden in de beschreven zin wijzigt, dan horen ze dat juridisch gezien, expliciet te communiceren met de deelnemer. Dat doen ze dan in dit geval schriftelijk en met een expliciete verwijzing naar de site. Op deze procedure is naar mijn mening niets aan te merken. Wel kun je het wél of niet eens zijn met de wijziging. Het is dan je goed recht, om de overeenkomst op te zeggen.
Pedro.einde Quote
Maar er word in mijn brief helemaal niet verwezen naar een wijziging die heeft plaatsgevonden...
Reactie door steviebrown op 19-10-2010 23:00
uhm .. 4 keer pech.
stel de wegenwacht is gemiddeld een klein uur per pechgeval onderweg...
in de garage betaal je minimaal 50 euro per uur
maakt 200 euro
uitkomst= behoorlijk gematst lijkt mij
Reactie door nbw op 20-10-2010 02:13
De Anwb is een commerciele club. En als je ze te vaak lastig valt en ze moeten betalen opdat je lid bent kunnen ze je er gewoonweg uitgooien. En ik geef toe dat ik ook niets weet van de algemene voorwaarden. Heb de ANWB ook wel eens nodig gehad en hun sleepdienst met de mededeling dat je als lid maar 1x per jaar gratis kan zie voorwaarden. Zonder nadere uitleg kan ik je vertellen dat de ANWB een andere kijk heeft op jaartelling dan elk normaal mens. 10 november en 11 november en schrikkeljaar met diverse jaartalen en ineens moet ik als anwb-lid 2078 euro ophoesten voor afslepen 2 wagens binnen 1 jaar.
Reactie door f.weele op 22-10-2010 11:01
beste danielle, ik kan me je verontwaardiging en frustratie wel voorstellen. De wijzigingen die de anwb heeft doorgevoerd zijn natuurlijk niet van de een op de andere dag ontstaan. Eén van de redenen is dat een aantal leden veelvuldig en binnen een korte periode gebruik heeft gemaakt van de pechhulp met meestal een wat verouderde auto waarmee, door slijtage of slecht onderhoud, problemen zijn ontstaan. Er zitten heel goede rekenmeesters bij de anwb, die aan de hand van de statistieken, concluderen dat dit veel geld kost. Dat moet ergens vandaan komen.
Het niet doorgeven van de wijzigingen verdient niet de schoonheidsprijs, temeer je daarmee in de gelegenheid gesteld dient te worden om je abonnement te royeren.
Informeer eens bij je verzekeringsmaatschappij of de dealer van je automerk voor pechhulp. Vaak zijn mensen dubbel verzekerd van pechhulp en is een lidmaatschap van de anwb/wegenwacht niet nodig. Een alternatief is misschien Route Mobiel.
veel succes en sterkte, m.vr.gr.
Reactie door denny1970 op 09-11-2010 16:19
Ik werd niet eens voor de 1e geholpen hoewel ik al jaren lid ben.
zie opgestarte discussie
Reactie door keess op 08-12-2010 12:23
Hoi Danielle, hier ook al weer dezelfde ongenuanceerde reacties zie wel. Gelukkig voor je zitter er ook een paar goede bij
Reactie door vladja op 08-12-2010 12:47
Keess,
Zoals in andere discussies over de ANWB door jou aangegeven:
Er liggen nog volop mogelijkheden ook buiten de kassasite om.
Goed idee!
Vladja
Reactie door pino123 op 08-12-2010 13:10
Quote: keess schreef op woensdag 8 dec 2010, 12:23: Hoi Danielle, hier ook al weer dezelfde ongenuanceerde reacties zie wel. Gelukkig voor je zitter er ook een paar goede bij einde Quote
Waar zie je ongenuanceerde reacties?
Na 7 keer lijkt het mij tijd voor een garage of een nieuwe auto!
Dat de bijdrage omhoog gaat aangezien er mensen zijn die 7 keer per jaar de ANWB voor laten komen, dat kan ik niet verkroppen. Het is inderdaad geen garage op wielen!
Reactie door pieter gijbels op 05-03-2011 17:56
ik vind dat je gelijkheeft. en ik vind waarom moet ik een maand van te voren op zeggen en hoeft de anwb ons niet een maand van te voren te melden dat ons abonement met een jaar word verlengd
dan is het een eerlijke zaak dan had ik de mogelijkheid gehad om het dan op te zeggen ik voel me nu echt bedrogen
ik heb in begin december 2010 aan gegeven aan de anwb dat ik een nieuwe toyota auris 1,8 full hibrid dynamic heeft gekocht en dat ik daar bij dus met een paket aan verzekering en daar bij voor drie jaar pech hulp bij kreeg dus ik dan de anwb dus wou opzeggen maar dat kon dus niet meer en nu gaan ze dreigen met een deur waarder
Reactie door vladja op 05-03-2011 18:43
Het is niet de schuld van de ANWB als je begin december (na opzegtermijn) uit vrije eigen keuze een andere auto aanschaft. Als dat een impuls is van het laatste moment, dan heb je pech gehad.
Als je er al langer over na hebt lopen denken, dan heb je het zelf slecht geregeld door niet op tijd op te zeggen.
Vladja
Reactie door mahadma op 05-03-2011 18:46
Met betreking tot de vraag van pieter gijbels zie [url=http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/anwb-opzeggen-2/?vHash=c749c73j&cHash=e0c1239b362b876b0395d4020c4bbadb: hier...[/url: .
Reactie door vladja op 05-03-2011 19:35
pieter gijbels,
Gewoon stoppen met de ANWB items te vervuilen met jouw te late opzegging.
Vladja
Reactie door rjw op 05-03-2011 19:54
Quote: daniellevanuden schreef op donderdag 14 okt 2010, 18:48: Plus dat ze na 7 keer ( in 1 jaar ) helemaal niet meer komen, en dan? Waar betaal ik dan de rest van het jaar voor?einde Quote
Een auto die zo onbetrouwbaar is moet je of eens goed laten nakijken bij een goede garage, of weg doen. Een wegenwacht abonnement is niet bedoeld om dit soort auto's aan de gang te houden.
Reactie door read op 05-03-2011 20:38
rjw
In dit geval, ben ik het niet met je oneens.
Pedro
Reactie door raapsteel op 07-03-2011 17:01
Ik concludeer na jouw verhaal dat de ANWB nogal een proletische organisatie is.
Elders op dit forum, in een andere discussie, word ook al een ander probleem uiteengezet. Blijkbaar zijn ze erg commercieel geworden en staat de klant op de 2e plaats. 30 jaar geleden was de ANWB nog een goed bedrijf.
Het vooraf niet informeren van wijzigingen is buitengewoon slechte zaak!
Blijkbaar zitter er nogal wat addertjes onder het gras.
De ANWB is er om je te helpen, van je geld af dan ;-)
Reactie door pieter gijbels op 08-03-2011 21:25
Quote: vladja schreef op donderdag 14 okt 2010, 20:37: Ik vind het onzinnig dat iemand verwacht/eist dat hij onbeperkt pechhulp krijgt voor een bepaald bedrag.
Ik vind het onzinnig dat iemand z'n pech-aankoop wil afwentelen op de rest van de leden van de vereniging door onbeperkte pechhulp te verwachten/eisen.
Ik vind het onzinnig dat één lid vindt dat de rest van de leden dit dan maar voor hun rekening moeten nemen (verhoogde premie) en dan iemand, die dat niet accepteert, voor dom uit te maken.
Ik vind het onzinnig om dan te roepen, dat die persoon niet weet waar hij/zij het over heeft en wel veel zal fietsen, het getuigt wel van een levendige fantasie of ontkenning van het probleem.
Ik vind het onzinnig dat één lid niet zijn verantwoording wil nemen voor z'n eigen miskoop/gammele auto.
Vladja ook met een splinter nieuwe auto kan je dus heel veel pech krijgen en dan ik heb nu een half elektro en half benzine een toyota auris 1.8 full hybrid dynamic zouden ze daar ook al hulp aan kunnen bieden jij weet al zo veel van de anwb het lijkt wel of je aandelen heb bij de anwb.
einde Quote
Reactie door read op 09-03-2011 10:38
raapsteel
Pakweg 15 jaar geleden was de ANWB best een goed bedrijf, maar helaas, na 1996 is het grote graaien begonnen in dit kikkerland.
Pedro.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!