Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Albert Heijn statiegeldbon ongeldig

Geplaatst door: datzegtieniet op: 15-11-2012 03:33
Goedenavond, Wij hebben ruim drie maanden geleden na een feestje een groot aantal kratten bier en petflessen teruggebracht naar de Albert Heijn in ruil voor een paar statiegeldbonnen (het ging uiteraard niet in één keer goed bij het inleverapparaat). Bonnen goed bewaard. Drie weken geleden wilden we de laatste bon a € 42,80 verzilveren. De bon werd gescand bij de kassa, maar was volgens het systeem ongeldig. Afgerekend en naar de servicebalie gegaan. Dat schoot niets op: precies dezelfde melding. Verder kon er niet gekeken worden. De bon werd ingenomen zodat ze even uit konden zoeken wat er aan de hand was. Enkele dagen later konden we terugkomen. De assistent-manager verklaarde dat ze niet konden inzien of de bon al gescand is. Uiteraard wilden wij graag verder geholpen worden. Dat kon hij helaas niet. De procedure is: geen geld uitkeren. Uiteindelijk deed hij ons een aanbod van 20 euro om ons tegemoet te komen. Wij voelden ons afgescheept en zijn niet akkoord gegaan. Afspraak gemaakt met de storemanager. Daar konden wij op enkele dagen later langskomen. Zo gezegd zo gedaan. Echter: de manager kwam met hetzelfde verhaal. Bovendien was hij het niet eens met het aanbod van 20 euro. Het enige wat hij kon doen is ons doorverwijzen naar het hoofdkantoor. Mailtje gestuurd naar de klantenservice, kreeg snel antwoord: "Emballagebonnen kennen een juridische verjaringstermijn van 5 jaar. Dit betekent dat bonnen met een datum ouder dan 5 jaar niet mogen worden geaccepteerd en uitbetaald. Mocht dit korter zijn vernemen wij graag van u in welke winkel dit is geweest, zodat wij contact kunnen opnemen met de supermarktmanager van deze winkel. Om het probleem met hem te bespreken." Uiteraard doorgegeven om welke winkel het gaat. Op 5 november kreeg ik het bericht: "U wordt binnen vijf werkdagen gebeld door de supermarktmanager van AH Marinus Bolkplein in Rotterdam". Dit is niet gebeurd. Gisteren (woensdag) heb ik zelf de klantenservice gebeld met het verzoek duidelijkheid te scheppen. Ging allemaal niet zo snel, er moest veel overlegd worden. Maar uiteindelijk was de conclusie dat ik het beste akkoord kon gaan met het aanbod van 20 euro omdat ze op het hoofdkantoor ook niet kunnen nagaan of de bon al dan niet geldig is. Ik kon lullen als brugman, mevrouw bleef volhouden dat dit nergens wordt opgeslagen. Aha. Ik geloof er vrij weinig van. Ik zou ik het belachelijk vinden om als klant de dupe te worden van een systeem dat kennelijk niet goed genoeg is. Wat ik niet had verwacht is dat de dames bij de klantenservice mij ook zouden afschepen, beetje jammer. Wat kunnen we het beste doen? Zijn er meer mensen die dit weleens hebben ondervonden?
Reactie door ew op 15-11-2012 08:12
Probeer eens een kar boodschappen ter waarden van de bon te betalen.. Blijf staan bij de kassa als de bon niet word geaccepteerd. Misschien moet u het zelfs een beetje op de spits drijven door de boodschappen mee te nemen met het achterlaten van de bon.
Reactie door ew op 15-11-2012 08:13
Ter aanvulling: Ik wil u zeker niet aansporen tot diefstal. Maar als uw verhaal klopt staat u naar mijn idee in het recht. U geeft immers een geldig betaalmiddel.
Reactie door zwemmer op 15-11-2012 11:14
Als een bon ter teruggave van statiegeld al gescand is dan krijg je deze toch niet terug?? De bon wordt dan ingenomen bij de kassa en blijft daar. Tenminste zo heb ik het steeds ervaren. Is mij iets ontgaan? Ik breng altijd hooguit maar een paar flessen terug en na het verwerken van het bedrag bij het betalen van mijn boodschappen wordt het emballagebonnetje ingenomen. Wellicht is hier iets anders aan de hand en heb je misschien maar een deel van het tegoed gebruikt om je boodschappen mee te betalen? Zwemmer
Reactie door van leyden op 15-11-2012 13:14
Hoe kan een bon nu ongeldig zijn? De procedure is toch dat ze de bon innemen na uitbetaling?
Reactie door van leyden op 15-11-2012 13:25
Of heeft TS soms NA uitbetaling de bon uit de kassa gegrepen? Rammelt aan alle kanten, ben blij dat ik er nooit meer kom>> appie is een meester is vieze dingen te verkopen, ze belazeren al hun klanten door het misbruiken van vooral de zogenaamde luxe artikelen om meer winst te maken. Voorbeeld >> Sushi..niets meer of minder dan een hap kots. Biefstuk>> aan elkaar gelijmde restjes vlees die zo taai als een schoenzool zijn en niet goed te bakken zijn door het hoge vochtgehalte. But who cares, het is biefstuk, tenminste...je mag het biefstuk noemen en het ook voor die prijs verkopen>> Kassa! Maar ze komen er mee weg, niet bij mij, wel bij het grote publiek. Jammer, zo n toko verdient een faillessement.
Reactie door zwemmer op 15-11-2012 13:45
Wat ik zei, na scannen en uitbetaling verdrwijnt de bon in de kassa. Hier is dus iets speciaals aan de hand.
Reactie door datzegtieniet op 15-11-2012 14:01
Thanks voor het meedenken! @ew: ik wilde mij niet verlagen tot het arrogantieniveau van AH zelf. Maar mocht niets helpen, kunnen we dit wellicht nog proberen. @zwemmer: dit was ook mijn eerste reactie. Echter, volgens de storemanager worden bonnen niet altijd ingenomen. Bovendien komen ze in een prullenbak terecht waar ze eventueel weer uitgevist kunnen worden.. Ik begreep dat er weleens zwervers met een gebruikt bonnetje bij de kassa staan. Echter, dunkt mij dan dat het de taak van AH is om goed bij te houden welke barcodes al gescand zijn. Het feit dat ze niet eens intern vast kunnen stellen of de bon is gebruikt, werpt bij mij grote vraagtekens op. Dit wordt ook op geen enkele manier verklaard. @van leyden: ik heb het idee dat AH inderdaad overal mee weg denkt te komen. Ik vrees ook dat de meeste mensen allang hun schouders op hadden gehaald.
Reactie door zwemmer op 15-11-2012 14:23
Ik denk eerder dat AH er alleen maar goed aan doet om er op toe te zien dat cassìères emballagebonnen niét in de prullenbak doen, doch in de kassa te bewaren ofzo. Daarmee is het gevaar voor een deel geweken. Je hebt wel een bijzondere kwestie aan de hand. Mijn werkwijze: de kwestie aan de directie voorleggen dan kan men zich er daar over buigen en de nodige maatregelen nemen. Zwemmer
Reactie door datzegtieniet op 15-11-2012 14:41
@Zwemmer: inderdaad. Je zou toch denken dat het ook gewoon procedure is om de bonnen in te nemen.
Reactie door van leyden op 15-11-2012 15:09
Heb net gebeld met 0800- 0305 ( gratis klantenservice van Albert Heijn) Ze beweren dat de bonnetjes helemaal niet in de kassa gaan, hoogstens (tijdelijk) in een la. Daarna worden de bonnetje weggeggooid in de afvalbak, is geen probleem volgens hun, want alle bonnetjes zijn al gescand en er kan nooit een dubbele uitbetaling plaatsvinden. Mijn ervaring is en was dat de embalagebonnetjes altijd de kassa ingaan... Wordt vervolgd (?)
Reactie door zwemmer op 15-11-2012 15:17
Ik vind het maar een raar gepriegel met veronderstellingen en zou er korte metten mee maken door het schriftelijk aan directie voor te leggen. Weten ze ook weer wat er op de werkvloer speelt. Zwemmer
Reactie door wolkie op 15-11-2012 15:18
Voor wat betreft het inneme van de statiegeldbonnen...bij veel AH's kan je boodschappen doen met een zelfscanner. Dan scan je ook zelf je embalagebon en die wordt ook niet ingenomen. En inderdaad 2x scannen gaat niet. Maar wat ik niet helemaal begrijp is waarom u niet meteen alle bonnen heeft ingeleverd en uit laten betalen. Kan het niet zo zijn dat de bon nu beschadigd is (te lang in daglicht bijv) en dat de kassa daarom zegt dat de bon niet meer geldig is? Ik heb altijd begrepen dat de bonnen op dag van inleveren ook uitbetaald moeten worden maar dat schijnt dus niet waar te zijn.
Reactie door van leyden op 15-11-2012 15:23
Embalagebonnetjes blijven 5 jaar geldig. Weet het zeker, zelf gelezen en ook gehoord van appies klantenservice.
Reactie door datzegtieniet op 15-11-2012 15:39
@van leyden: dat bevestigt het verhaal van de supermarktmanager. Als het een waterdicht systeem zou zijn is er ook niets mis mee. Kennelijk leeft het personeel in de illusie dat de systemen altijd kloppen of weet men niet wat er moet gebeuren als een probleem niet opgelost kan worden. Heb de internetklantenservice van AH op de hoogte gesteld van de boodschap die ik gisteren van hun collega's aan de telefoon te horen kreeg. Met het verzoek dit probleem z.s.m. voor te leggen aan een collega die nog enigszins klantvriendelijk kan denken. @Zwemmer: helemaal mee eens, wordt de volgende stap. Ik wacht het antwoord op mijn laatste mail naar de klantenservice nog heel even af. @Wolkie: Direct verzilveren, gaan we voortaan uiteraard doen. Echter, op het moment van inleveren gingen we ervan uit dat deze bonnen minstens een jaar lang ingeleverd kunnen worden (blijkt 5 jaar te zijn). De bonnen gingen dus in onze "bierpot". De bon is nog goed leesbaar en scanbaar. Bij de servicebalie hebben ze ook de barcode handmatig ingevoerd: zelfde verhaal natuurlijk. Dat is het probleem dus niet. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte!
Reactie door sweeterlake op 15-11-2012 16:22
De bon is na uitgifte maximaal 3 maanden geldig!
Reactie door datzegtieniet op 15-11-2012 16:31
@sweeterlake: waar baseer je dit op? AH zegt zelf dat de bonnen 5 jaar geldig zijn.
Reactie door van leyden op 15-11-2012 17:28
Quote: sweeterlake schreef op donderdag 15 nov 2012, 16:22: De bon is na uitgifte maximaal 3 maanden geldig!einde Quote Ach man. sjek ff internet. Te lui om iets na te trekken, maar wel van alles beweren. En dan nog met een uitroepteken...de minkukel van de dag.
Reactie door sweeterlake op 16-11-2012 10:36
Quote: datzegtieniet schreef op donderdag 15 nov 2012, 16:31: @sweeterlake: waar baseer je dit op? AH zegt zelf dat de bonnen 5 jaar geldig zijn.einde Quote Het staat zelf op hun statiegeldbon gedrukt.
Reactie door sweeterlake op 16-11-2012 10:38
Quote: van leyden schreef op donderdag 15 nov 2012, 17:28: Quote: sweeterlake schreef op donderdag 15 nov 2012, 16:22: De bon is na uitgifte maximaal 3 maanden geldig!einde Quote Ach man. sjek ff internet. Te lui om iets na te trekken, maar wel van alles beweren. En dan nog met een uitroepteken...de minkukel van de dag.einde Quote De bon is na uitgifte maximaal 3 maanden geldig! Staat zwart op wit gedrukt op hun statiegeldbon.
Reactie door datzegtieniet op 16-11-2012 11:59
Ok sweeterlake, niet op mijn bon in ieder geval. Nogmaals: AH geeft zelf aan dat de bonnen 5 jaar geldig zijn. Heb een paar soortgelijke klachten gevonden: http://www.klacht.nl/2011/01/emballagebon-wordt-niet-geind/ http://mannekes.hyves.nl/blog/25210504/AH_BLIJFT_OP_DE_KLEINTJES_LETTEN/wGNa/ http://forum.fok.nl/topic/558488 http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/emballagebonnenlege-flessenbon/
Reactie door jpm op 16-11-2012 15:35
De vraag luidde ergens hier: "Wat kunnen we er met zijn allen aan doen?" Welnu, laten we met zijn allen eens besluiten niet meer naar AH te gaan om te winkelen. Gewoon allemaal daar wegblijven. Ik ben er al heel lang geleden mee gestart: ik ging sowieo nooit naar deze grootgrutter die zichzelf schromeloos overschat. Je dagelijkse boodschappen kan je ook gewoon bij andere winkels krijgen hoor.
Reactie door sweeterlake op 18-11-2012 01:38
Quote: jpm schreef op vrijdag 16 nov 2012, 15:35: De vraag luidde ergens hier: "Wat kunnen we er met zijn allen aan doen?" Welnu, laten we met zijn allen eens besluiten niet meer naar AH te gaan om te winkelen. Gewoon allemaal daar wegblijven. Ik ben er al heel lang geleden mee gestart: ik ging sowieo nooit naar deze grootgrutter die zichzelf schromeloos overschat. Je dagelijkse boodschappen kan je ook gewoon bij andere winkels krijgen hoor.einde Quote Eerst was de fustbon slechts geldig op de dag van uitgifte, uit coulance werd dan weleens een dag later of na het weekend nog wel vergoed met een betuttelende opmerking dit nimmer meer te doen. Verruiming naar drie maanden is natuurlijk al een vooruitgang wat het ooit was. Fustbon is een tegoedbon die ten gelde wordt gemaakt met een beperkte geldigheidstermijn van drie maanden na uitgifte datum.
Reactie door jpm op 18-11-2012 07:22
Het is en blijft niet eerlijk, bovendien erg kleingeestig. Je hebt dat glaswerk toch ingeleverd en daarmee toch gewoon recht op statiegeld? Als AH op deze manier geld moet verdienen is het een zielige club. Waarom ben ik zo fel? Ik heb vroeger de armoe gekend dat, als het geld op was, je soms gelukkig nog wel een paar jampotten of ander statiegeld gevend glas had staan om in te leveren. Een half brood was dan toch weer even voorhanden.
Reactie door datzegtieniet op 18-11-2012 16:20
@sweeterlake: Als dit zo zou zijn, waarom communiceert AH dan dat de bonnen 5 jaar geldig zijn..?
Reactie door sweeterlake op 18-11-2012 16:57
Quote: jpm schreef op zondag 18 nov 2012, 07:22: Het is en blijft niet eerlijk, bovendien erg kleingeestig. Je hebt dat glaswerk toch ingeleverd en daarmee toch gewoon recht op statiegeld? Als AH op deze manier geld moet verdienen is het een zielige club. Waarom ben ik zo fel? Ik heb vroeger de armoe gekend dat, als het geld op was, je soms gelukkig nog wel een paar jampotten of ander statiegeld gevend glas had staan om in te leveren. Een half brood was dan toch weer even voorhanden.einde Quote Als je de fustbon kijkt staat er duidelijk 3 maanden geldig tot na uitgifte. Regels zijn nou eenmaal om nageleefd te worden. Als ik een bezwaarschrift 1 minuut te laat indien: is mijn bezwaar niet-ontvankelijk. Hoe zielig je dat ook vindt.
Reactie door sweeterlake op 18-11-2012 17:01
Quote: datzegtieniet schreef op zondag 18 nov 2012, 16:20: @sweeterlake: Als dit zo zou zijn, waarom communiceert AH dan dat de bonnen 5 jaar geldig zijn..?einde Quote Misschien wel een antwoord geweest van juffrouw Kanniewaarzijn, blond en vrouw!
Reactie door datzegtieniet op 18-11-2012 17:31
Quote: sweeterlake schreef op zondag 18 nov 2012, 17:01: Misschien wel een antwoord geweest van juffrouw Kanniewaarzijn, blond en vrouw!einde Quote Ik heb echter meerdere mensen telefonisch gesproken. Klonk redelijk intelligent (de laatste dan). Ook per mail is 5 jaar gecommuniceerd, zoals in mijn eerste post te lezen.. Heb je misschien een bron?
Reactie door jpm op 18-11-2012 20:37
@sweeterlake. U zegt 'regels zijn regels' en dan moet iedereen zich dan daaraan maar houden. Wat is dit nu voor kletskoek. Zodra de mensen er voor de regels moeten zijn, in plaats van andersom, is dat niet goed. Regels stel je op voor het handhaven van de wet, zoals in het verkeer. Om nu regels op te stellen voor het inleveren van je statiegeldbonnetje gaat echt te ver. Dat glas was geld waard, nu lijkt het alsof AH hiermee zegt: dat bonnetje is nu bedorven, daar kunnen we nu niet meer omwisselen voor geld. Mensen of organisaties die zo redeneren zijn in mijn ogen slecht en bedorven.
Reactie door sweeterlake op 19-11-2012 02:16
Quote: jpm schreef op zondag 18 nov 2012, 20:37: @sweeterlake. U zegt 'regels zijn regels' en dan moet iedereen zich dan daaraan maar houden. Wat is dit nu voor kletskoek. Zodra de mensen er voor de regels moeten zijn, in plaats van andersom, is dat niet goed. Regels stel je op voor het handhaven van de wet, zoals in het verkeer. Om nu regels op te stellen voor het inleveren van je statiegeldbonnetje gaat echt te ver. Dat glas was geld waard, nu lijkt het alsof AH hiermee zegt: dat bonnetje is nu bedorven, daar kunnen we nu niet meer omwisselen voor geld. Mensen of organisaties die zo redeneren zijn in mijn ogen slecht en bedorven. einde Quote Behoort wel tot de algemene (leverings)voorwaarden met betrekking tot de fustbon of statiegeldbon en daar kan de detaillist voorwaarden voor stellen.
Reactie door sweeterlake op 19-11-2012 02:17
Quote: datzegtieniet schreef op zondag 18 nov 2012, 17:31: Quote: sweeterlake schreef op zondag 18 nov 2012, 17:01: Misschien wel een antwoord geweest van juffrouw Kanniewaarzijn, blond en vrouw!einde Quote Ik heb echter meerdere mensen telefonisch gesproken. Klonk redelijk intelligent (de laatste dan). Ook per mail is 5 jaar gecommuniceerd, zoals in mijn eerste post te lezen.. Heb je misschien een bron?einde Quote Op hun website is hierover niets terug te vinden: uiterste geldigheidsdatum!
Reactie door datzegtieniet op 19-11-2012 16:08
Nog steeds geen duidelijkheid. Huidige stand van zaken: gemeld aan consumentenbond en gepost op klachtenkompas.nl
Reactie door bakkersveld op 01-01-2013 21:26
Bij 'mijn' supermarkt zetten ze na het scannen een kras of krul door de barcode. Bewijs dat hij gescand is en tevens onbruikbaar voor iemand die hem uit de prullenmand zou vissen. Lijkt mij een simpele oplossing om deze problemen te voorkomen.
Reactie door sweeterlake op 02-01-2013 02:09
Quote: bakkersveld schreef op dinsdag 1 jan 2013, 21:26: Bij 'mijn' supermarkt zetten ze na het scannen een kras of krul door de barcode. Bewijs dat hij gescand is en tevens onbruikbaar voor iemand die hem uit de prullenmand zou vissen. Lijkt mij een simpele oplossing om deze problemen te voorkomen.einde Quote Ik doe zelfscan van mijn boodschappen en scan dan de fustbon met de scanner. Mocht ik dit vergeten zijn dan heb ik daar drie manden de tijd voor. Zonder enig krulletje er door heen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!