Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

AIRBAG in de auto

Geplaatst door: börgemeister op: 18-01-2011 15:55
TROS RADAR besteedde gisteravond aandacht aan de 'AIRBAG' in de auto. AIRBAG in de auto kunnen letselschade veroorzaken, waaronder: 1º graad brandwond(en); fractuur/fracturen; schouder uit kom. Kortom de airbag lijkt meer schade te veroorzaken dan noodzakelijk is. Er zou voor de toekomst een oplossing zijn door de airbag in de autogordel te implementeren. Wat is uw ervaring met de airbag?
Reactie door rjw op 18-01-2011 16:12
Misschien meer schade dan noodzakelijk maar ook meer veiligheid dan zonder airbag. Zolang er niks beters is, dan toch maar de airbag.
Reactie door börgemeister op 18-01-2011 16:17
Quote: rjw schreef op dinsdag 18 jan 2011, 16:12: Misschien meer schade dan noodzakelijk maar ook meer veiligheid dan zonder airbag. Zolang er niks beters is, dan toch maar de airbag.einde Quote De meeste letselschade zou ontstaan als de inzittende geen autogordel gebruikt, de inzittende van bepaalde lengte (w.o. kinderen).
Reactie door freya op 18-01-2011 16:55
Je stelling "de airbag lijkt meer schade te veroorzaken dan noodzakelijk is" is wel een beetje kort door de bocht. Er is in Radar alleen gesproken over het 'ongewenst' activeren van de airbag in geval van slechts een klein ongelukje. In een dergelijk geval zou een airbag méér schade aan kunnen richten dan wanneer de airbag niet geactiveerd zou zijn. Wanneer er een ongeluk op grote(re) snelheid plaatsvindt, biedt een airbag natuurlijk véél meer bescherming en je moet er dan niet aan denken dat je géén airbag hebt.... Freya
Reactie door invalide op 22-01-2011 22:29
Sinds de invoering van de Airbag zie ik op de sloop dat een wrak met airbag minder bloed heeft dan die zonder! Niet leuk maar als je voor relatief kleine schade of hobbel de airbag moet vervangen, hierdoor zijn de voertuigen van meer dan 6 jaar oud sneller total loss dus ik vind dat als je herstel van alleen maar plastic en geen nieuwe monteren mogelijk moet zijn. Die van passagier is meestal uit te zetten, en in de stoel en zij airbags geven nauwelijks verwondingen, meestal zijn dat die voorin zitten. Wel is afgelopen 25 jaar dat deze nu leverbaar is het aantal dat door drempels en kleine tikken geploft is sterk gedaald en ik verwacht dat ze komende jaren nog beter worden. Maar ook de sensoren en de kosten spelen mee, want een goede niet op drempels knallende is duurder als een die wel eens fout gaat en goedkoper gemaakt is.... Op www.problemcar.nl kun je de merken en modellen vinden die wel eens vaker knallen zonder noodzaak.
Reactie door pino123 op 23-01-2011 00:59
Liever een brandwond op mijn hoofd door de airbag, als helemaal geen hoofd meer. Ik denk dat er wel zeker een risico invenatriatie gemaakt is geworden waaruit blijkt dat er zonder airbag meer gevolgschade is als met...... Daarnaast heb ik gelukkig nog geen ervaring gehad met een airbag, ik wil het ook niet graag!
Reactie door invalide op 23-01-2011 10:37
Aanvulling; Er is nu een ontwikkeling met andere zachtere zakken en ander gas die minder brandwonden zou moeten geven. En ook de plastic afdek kappen willen ze aanpassen maar het probleem daar mee is dat ze geen kleur of materiaal verschil met rest Dashboard willen....
Reactie door smellycat op 23-01-2011 13:08
N.a.v. de uitzending zit ik met de volgende vraag: Ik ben brildragend, drukt de airbag de glazen stuk (en in mijn ogen)?
Reactie door pino123 op 23-01-2011 15:08
Natuurlijk zal je extra schade in gezicht krijgen door een bril. Wel betwijfel ik of bijv. de glazen zullen barsten. Ligt er natuurlijk ook aan of het kunstof glazen zijn en waar de montuur uit gemaakt is.
Reactie door jollebol op 10-02-2011 14:21
Heb er ervaring mee,niet alleen plofte hij in me gezicht bij een hobbel met 20 km p/u was ook nog eens 10.000 gulden kwijt.Stuur kapot,nieuwe gordel,nieuwe sensoren enz.Ik ben 1.56 zit bijna op me stuur anders kan ik niet bij me pedalen en ja als hij dan uitploft was ik helemaal geschaaft in me gezicht buiten de stofwolk in je auto dus ik ben er niet echt blij mee.
Reactie door rjw op 10-02-2011 16:08
Quote: jollebol schreef op donderdag 10 feb 2011, 14:21: Heb er ervaring mee,niet alleen plofte hij in me gezicht bij een hobbel met 20 km p/u was ook nog eens 10.000 gulden kwijt.Stuur kapot,nieuwe gordel,nieuwe sensoren enz.Ik ben 1.56 zit bijna op me stuur anders kan ik niet bij me pedalen en ja als hij dan uitploft was ik helemaal geschaaft in me gezicht buiten de stofwolk in je auto dus ik ben er niet echt blij mee.einde Quote Dan nog kan je beter een airbag in je gezicht krijgen dan dat het stuurwiel je hoofd en/of hals doorboort.....
Reactie door grindweg op 11-02-2011 21:33
daarom moet het stuur niet meer op 10 voor 2 vast gehouden worden. de meeste letsels ontstaan aan de armen. dus stuur vast op kwart voor drie. andere airbags zijn minder problematisch. bij de nieuwere auto's gaan ook de airbags niet allemaal tegelijk meer maar selctief door crasch sensoren aangestuurd. deze sensoren detecteren het geschreeuw van het materiaal
Reactie door moeder56 op 11-02-2011 22:42
Mijn zoon heeft een keer een aanrijding gehad, zonder de airbag zou zijn hele gezicht in elkaar hebben gelegen. Dus bij een ongeluk met een grote impact biedt deze wel degelijk goede bescherming.
Reactie door redacteur op 12-04-2011 14:42
Beste experts, Wij hebben diverse off-topic reactie verwijderd. Graag alleen reageren op het aan de orde gestelde. Met vriendelijke groet, Redactie Kassa-online
Reactie door read op 12-04-2011 16:59
@@@ Tot nu toe, zijn mijn ervaringen positief. Ook in mijn netwerk is dit tot nu toe nooit een gespreksonderwerp geweest. Zelf schat ik in dat het niet aandoen van de gordel niet zo verstandig is. Pedro.
Reactie door read op 14-04-2011 17:15
@@@ Overigens zijn de boetes niet misselijk. Het rijden zonder gordel aan, kost dacht ik momenteel 120 euro plus 6 euro administratiekosten. Pedro
Reactie door jftm op 26-04-2011 19:57
Ik ben voorstander van een vrije keuze in de hoeveelheid airbags in een auto. Van mij hoeft het allemaal niet zo. Je kunt overal wel rekening mee houden. In mijn VW Golf zitten welgeteld 10 airbags die je niet weg kunt laten bij het bestellen. "Min-opties" lijken een scheldwoord te worden in autoland. Nu sleep ik tientallen kilo's airbag mee die hoogstwaarschijnlijk nooit (zeker niet allemaal) gebruikt worden. Het verbruik wordt hierdoor hoger en de aanschafkosten. Ook het zicht opzij is dermate verminderd door de middenstijl-airbag dat er een fractie van een seconde volledige auto's achter verdwijnen. John

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor