Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

AEGON hypotheek

Geplaatst door: rbdk op: 06-08-2013 21:10
Reeds 10 jaar hebben wij onze hypotheek lopen bij AEGON. Na 10 jaar vaste rente was het begin dit jaar tijd een nieuwe periode vast te zetten. AEGON kwam met verschillende percentages on basis waarvan we hen verzochten om de percentages door te rekenen naar vaste nominale bedragen. AEGO kwam op bedrag x per maand uit en zette er bij dat het bijnadering was. Nu blijkt dat we 30% meer betalen dan de "bij benadering" calculatie die AEGON ons voorspiegelde. In onze wereld heet dat een significante afwijking en "bij benadering" is zeker niet op zijn plaats in deze. - Heeft iemand dezelfde ervaring? - Kunnen wij met terugwerkende kracht onder de nieuwe overeenkomst voor 19 jaar uitkomen? Alvast bedankt voor constructieve reacties!
Reactie door valerius-2 op 06-08-2013 21:48
Als u het % weet en de hoogte van de hypotheek is het toch niet zo moeilijk om uit te rekenen wat u moet betalen, daar heeft u de verstrekker toch niet voor nodig?
Reactie door tijger1 op 07-08-2013 00:19
Zit het verschil wellicht in de aflossing? Of in de risicopremie? Van een hypotheek met een bepaalde rente het nominaal te betalen bedrag uitrekenen is natuurlijk niet moeilijk. Dat hebt u op de lagere school al gehad.
Reactie door rbdk op 07-08-2013 12:22
Bedankt voor de snelle reacties. Natuurlijk een rentepercentage berekenen is niet zo moeilijk. Ik was wellicht onduidelijk in mijn eerste post. Over de nominale rente en het %age is geen discussie. Wij betalen ook een premie welke deels voorziet in de aflossing en deels in de levensverzekering. Deze constructie is allesbehalve transparent en heeft tot deze discussie geleid. De in het advies aangegeven nominale bedragen (quote Aegon: "bij benadering") wijken significant (>30%) af van de voorgestelde calculatie. Op basis van deze berekening hebben wij de hypotheekafspraken verlengd. Nu is de vraag: is "bij benadering" aanvechtbaar en hebben anderen ervaringen of adviezen in deze?
Reactie door tijger1 op 07-08-2013 13:11
Als u een spaarhypotheek hebt, wordt over het te sparen bedrag dezelfde rente vergoed als de hypotheekrente. Dus als u veel minder hypotheekrente bent gaan betalen, volgt daaruit dat u (veel) meer premie moet gaan betalen voor het spaardeel. Vaak wordt ook de premie voor de risicoverzekering herzien. U bent 10 jaar ouder, daaruit volgt dat die premie (veel) hoger wordt. Als u een gewone gemengde (ouderwetse) verzekering hebt, die bijvoorbeeld voor 30 jaar is afgesloten, dan is het tweede deel van mijn antwoord, dus verhoging van de premies, niet van toepassing. Maar dat laat onverlet dat de Aegon u redelijk eenvoudig een opgave moet kunnen verstrekken van bijvoorbeeld een rentepercentage van 5% bij een nieuwe looptijd van 10 jaar en eenzelfde opgave van alle andere mogelijkheden die zij u aangeboden hebben. Ik neem aan dat u de calculaties op papier hebt ontvangen. Een verschil van 30% in de nominale bedragen is natuurlijk niet "bij benadering". Dit is een grove fout. Hebt u al schriftelijk geklaagd bij Aegon? Zo nee, alsnog doen. Als zij u niet tegemoet komen, dan een klacht indienen bij het KIFID en de AFM, zie Google voor de adressen en de klachtenformulieren, denk aan de termijnen.
Reactie door valerius-2 op 07-08-2013 13:14
Quote: rbdk schreef op woensdag 7 aug 2013, 12:22: Nu is de vraag: is "bij benadering" aanvechtbaar en hebben anderen ervaringen of adviezen in deze?einde Quote Hoe men het beestje noemt maakt niet veel uit er kon ook staan ongeveer en nog van die mistige aanduidingen. Zij doen dit om als er fouten zijn gemaakt in de berekening eraltijd een uitweg is om het te herstellenHoeveel is benadering? Dat is moeilijk om daar een uitleg aan te geven,en dat zal dan waarschijnlijk gebruikt worden, omdat het geen vaste normen zijn.
Reactie door rbdk op 07-08-2013 16:12
Dank Tijger en Valerius. We zijn via email in gesprek met Aegon en wachten nog op hun formele reactie. Voorlalsnog is het "dit is wat het is en val ons aub niet meer lastig met deze vervelende vragen". Maar ja, we kunnen niet allemaal hypotheekspecialist zijn :)
Reactie door tijger1 op 07-08-2013 16:43
Bewaar wel alle correspondentie zorgvuldig en laat u niet te lang aan het lijntje houden en doe alles schriftelijk. Begin in ieder geval met een formele klacht in te dienen en geeft hun bv 14 dagen de tijd om daar officieel schriftelijk op te reageren. U kunt ook aangeven, dat u overweegt een klacht in te dienen bij het KIFID. Wellicht helpt dat een beetje. Te vriendelijk naar hen blijven, heeft echt geen zin, want ze leunen achterover en denken, die klanten, ach laat maar. Ze hebben de afgelopen jaren al heel wat klachten op allerlei gebied gehad en elke afwikkeling blijven ze traineren. Ben zelf met hen bezig over een stukje pensioen vanaf midden 2010. Als het goed is, gaan ze die aanvulling nu eindelijk eind van deze maand uitbetalen. Dus u begrijpt, het is niet mijn favoriete maatschappij.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor