AEG LAAT JE NIET IN DE STEEK???!!!!???
Geplaatst door: leonie31 op: 26-10-2012 13:33
2 machines in 8 jaar tijd overleden .
"AEG laat je niet in de steek..." het lijkt mij goed dat die slogan eens een metamorfose krijgt.
Mijn wasmachine is, met zijn 34 maanden, dit keer wéér overleden aan code E52. Dit vertelde mijn monteur die vanmorgen bij de wasmachine de diagnose stelde. Veel wasjes draaide hij niet per week. Dit waren er gemiddeld 2.
Ik baal flink! Kosten voor reparatie? 252,- Euro, zo vertelde de dame van de klantenservice van AEG.
Máár dan heb ik wel weer 1 jaar garantie op de vervangende onderdelen. Het is ge-wel-dig!!! :-s
252,- Euro + de kosten voor onze monteur van vanmorgen. Volgens mij kan ik beter een nieuwe wasmachine kopen. Dit keer een ander merk!!!
Mag en kan het zo zijn dat de wasmachine van een gerenommeerd merk maar 34 maanden leeft?
Of mag ik als consument zijnde er van uit gaan dat zo'n wasmachine, waarvoor ik een halve maand moet werken!!! wat langer mee gaat dan 34 maanden!
Reactie door valerius-2 op 26-10-2012 14:01
TS hoort deze vraag niet thuis bij vraag en beantwword, lijk mij wel. Daar heb u meer kans dat u reactie's krijgt.
Reactie door tot15karakters op 26-10-2012 15:21
E52? Als je nu eens in Normaal Nederlands schreef wat deze code betekende en wat er stuk was....
Ik weet dat een ander merk diverse schakelklokken had die niet vocht bestendig waren.
Die mocht dus niet in de Badkamer en elders in huis bleven ze heel.
Als je alle klanten dit meld mag dit en nu zijn die ook aangepast en mogen ze er wel weer staan.
Dus wat is het echte probleem?
Reactie door zoekster op 26-10-2012 16:48
En als je nu ook eens erbij vertelde hoeveel je voor die laatste wasmachine hebt betaald die minder dan 3 jaar is meegegaan, want ik heb echt geen idee hoeveel jij verdient per maand.
En als je dan ook nog eens wist dat je met je klachten altijd eerst bij de verkoper moet zijn, omdat je daar de koopovereenkomst hebt en niet met de fabrikant (ook al kan de verkoper je daar wel naar doorverwijzen), dan ben je al weer een stapje verder.
E52 schijnt dit "Motor storing blokkade / Tachogenerator (rotatiemeter) onderbreking / motor bandkabel defect." te zijn.
Reactie door leonie31 op 26-10-2012 17:04
E52 is motordefect + vervaging printplaat. Kosten van de wasmachine waren 650,-.
Verder staat de wasmachine op een geïsoleerde zolderkamer (= slaapkamer). En idd. de verkoper gaf aan melden bij fabrikant.
Reactie door zoekster op 26-10-2012 18:13
Oké, bedankt voor de informatie. Het is heel goed dat de verkoper is geïnformeerd over de klachten van de wasmachine. Met hem heb je nl de overeenkomst en als je wat wilt verhalen van de kosten van de reparatie moet je bij hem zijn. De verkoper moet dan later weer proberen wat terug te halen bij de fabrikant (AEG), maar daar heb jij niets mee te maken.
Wat je zou kunnen doen is maandag eens bellen met het juridisch loket 0900 8020, want misschien kun je een beroep doen op non-conformiteit, dat is een wet die er vanuit gaat dat je van een product bepaalde verwachtingen mag hebben. Het is wel zaak dat de fout bij de machine ligt en niet aan hoe jij de machine hebt gebruikt. Hoop ook dat je de rekening nog niet hebt betaald.
Ga je recht zoeken, je hebt niets te verliezen!juridisch loket
Reactie door ikbenik op 26-10-2012 22:30
Quote: zoekster schreef op vrijdag 26 okt 2012, 18:13: Oké, bedankt voor de informatie. Het is heel goed dat de verkoper is geïnformeerd over de klachten van de wasmachine. Met hem heb je nl de overeenkomst en als je wat wilt verhalen van de kosten van de reparatie moet je bij hem zijn. De verkoper moet dan later weer proberen wat terug te halen bij de fabrikant (AEG), maar daar heb jij niets mee te maken.einde Quote
Dan moet er wel sprake zijn van non-conformiteit: dus dat de machine niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten.
Quote: zoekster schreef op vrijdag 26 okt 2012, 18:13: Ga je recht zoeken, je hebt niets te verliezen!einde Quote
Bla, bla, bla.
Altijd weer dat geneuzel dat een product gedurende de x tijd probleemloos mee moet gaan.
Als de fabrikant en verkopende partij niet hebben aangegeven dat die machine een x tijd probleemloos mee dient te gaan, zie ik niet welk recht je op kunt beroepen.
Je recht zoeken! Waarop dan? Waar dan? En vooral: Welk recht?
Vaak gehoord: "Kom op voor je rechten." Het punt is: welke rechten en heeft die dan ook?
Reactie door valerius-2 op 26-10-2012 23:41
Quote: ikbenik schreef op vrijdag 26 okt 2012, 22:30: Quote: zoekster schreef op vrijdag 26 okt 2012, 18:13: Oké, bedankt voor de informatie. Het is heel goed dat de verkoper is geïnformeerd over de klachten van de wasmachine. Met hem heb je nl de overeenkomst en als je wat wilt verhalen van de kosten van de reparatie moet je bij hem zijn. De verkoper moet dan later weer proberen wat terug te halen bij de fabrikant (AEG), maar daar heb jij niets mee te maken.einde Quote
Dan moet er wel sprake zijn van non-conformiteit: dus dat de machine niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten.
Quote: zoekster schreef op vrijdag 26 okt 2012, 18:13: Ga je recht zoeken, je hebt niets te verliezen!einde Quote
Bla, bla, bla.
Altijd weer dat geneuzel dat een product gedurende de x tijd probleemloos mee moet gaan.
Als de fabrikant en verkopende partij niet hebben aangegeven dat die machine een x tijd probleemloos mee dient te gaan, zie ik niet welk recht je op kunt beroepen.
Je recht zoeken! Waarop dan? Waar dan? En vooral: Welk recht?
Vaak gehoord: "Kom op voor je rechten." Het punt is: welke rechten en heeft die dan ook?einde Quote
ER zijn altijd meer zaken die belangrijk zijn voor tijdsduur 1 = Onderhoud, en 2 is hoe vaak is het gebruik en 3 wat gebruik b.v. hoeveel heid en welke wasmiddelen.
Reactie door tot15karakters op 26-10-2012 23:49
Voor €650,- en zo snel een duur defect, hoewel je geen extra garantie kocht moeten dit soort duurdere apparaten langer mee gaan.
Ik vind zelf dat ze tenminste 10 jaar mee moeten gaan bij normaal gebruik en ik vermoed dat U onder het landelijk gemiddelde zit.
Als ik reken €650,- = over 10 jaar €65,- x3 jaren oud dus moet deze in theorie nog €450,-
Dus kun je met korting een andere kopen en dan €200,- bijbetalen?
Het mag een ander merk zijn want Siemens of Bosch lijkt mijn beter.
Probeer het eens in de winkel en gebruik de reeds geschreven bovenstaande en kijk of er iets te regelen is.
Succes.
Reactie door zoekster op 27-10-2012 08:57
Quote: ikbenik schreef op vrijdag 26 okt 2012, 22:30:
Altijd weer dat geneuzel dat een product gedurende de x tijd probleemloos mee moet gaan.
Als de fabrikant en verkopende partij niet hebben aangegeven dat die machine een x tijd probleemloos mee dient te gaan, zie ik niet welk recht je op kunt beroepen.
Je recht zoeken! Waarop dan? Waar dan? En vooral: Welk recht?
Vaak gehoord: "Kom op voor je rechten." Het punt is: welke rechten en heeft die dan ook?einde Quote
Waarom moet ik steeds weer aan jou uitleggen hoe de wet in elkaar steekt? Iedere keer zit je hier weer je mening te verkondigen. En iedere keer blijkt weer dat je geen bal van de wet begrijpt. Kan ik dat helpen?
Gelukkig hebben we het juridisch loket en daar kunnen ze het Leonie31 haarfijn uitleggen.
En dat is maar goed ook, want als mensen naar jou zouden luisteren, zouden ze net zo onwetend blijven als jij al jaren bent.
En verder ga ik niet meer op jouw geneuzel in, want het is zonde van mijn tijd met jou. Je wilt toch niet luisteren.
Leonie31 moet zelf maar weten wat hij/zij doet met de informatie. Je hebt tenslotte ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Sommige mensen gooien om het minste geringste het hoofd in de schoot. Anderen hebben meer pit en zoeken hun recht.
Reactie door ikbenik op 27-10-2012 10:54
Quote: zoekster schreef op zaterdag 27 okt 2012, 08:57:
Waarom moet ik steeds weer aan jou uitleggen hoe de wet in elkaar steekt? Iedere keer zit je hier weer je mening te verkondigen.einde Quote
Ik verkondig mijn mening niet.
Quote: zoekster schreef op zaterdag 27 okt 2012, 08:57:
En iedere keer blijkt weer dat je geen bal van de wet begrijpt. Kan ik dat helpen?einde Quote
Jij hebt er zelf geen moer van begrepen.
Het is niet zo dat een product gedurende de x tijd probleemloos mee dient te gaan.
Ook is het niet zo dat als organisatie X aangeeft dat het product zes jaar probleemloos mee dient te gaan, dat je daar rechten aan kan ontlenen.
Trouwens, in een topic schrijf je eerst A en later B. Behoorlijk wispelturig.
Jij beroept je op de teksten van Consuwijzer. Ik heb niks met Consuwijzer en diens teksten te maken!
Ik ken de wetgeving verrektes goed, kan ik van jou niet zeggen.
Quote: zoekster schreef op zaterdag 27 okt 2012, 08:57: En dat is maar goed ook, want als mensen naar jou zouden luisteren, zouden ze net zo onwetend blijven als jij al jaren bent.
En verder ga ik niet meer op jouw geneuzel in, want het is zonde van mijn tijd met jou. Je wilt toch niet luisteren.einde Quote
Met alle respect, consuwijzer kent niet het verschil tussen conformiteit en garantie. Beweren keihard dat "wettelijke garantie" die garantie periode is die de verkopende partij wettelijk verplicht is om minimaal te verstrekken. Dan kan ik die vogels totaal niet serieus nemen. En star "deugdelijk" blijven gebruiken, terwijl "deugdelijk" helemaal niet dezelfde betekenis heeft als "beantwoorden", "conform", "volgens".
En jij houdt een dergelijke organisatie de hand boven het hoofd?
Nergens, maar dan ook nergens in de wetgeving staat dat bij normaal gebruik een product een x jaar probleemloos mee dient te gaan.
De wetgeving kent wel bepalingen waarin aangegeven wordt dat het product gedurende de langere tijd volgens de koopovereenkomst dient te zijn.
Maarja, als je in plaats van "beantwoorden" dus "deugdelijk" of "goed" gebruikt en dan aangeeft dat het product gedurende de langere tijd "deugdelijk" moet zijn, kom je er wel op uit dat het product gedurende de langere periode bij normaal gebruik geen gebreken mag vertonen. Maar zo staat het niet in de wetgeving. Het is een verzinsel van die consuwijzer.
Dat jij nog steeds niet door hebt dat "deugdelijk" een totaal andere betekenis heeft dan "beantwoorden", maakt het allemaal wel heel triest.
Heel kort: "deugdelijk" of "goed" mag en kan niet in de plaats van "beantwoorden" worden gebruikt.
PUNT.
Reactie door ikbenik op 27-10-2012 11:03
Quote: valerius-2 schreef op vrijdag 26 okt 2012, 23:41: ER zijn altijd meer zaken die belangrijk zijn voor tijdsduur 1 = Onderhoud, en 2 is hoe vaak is het gebruik en 3 wat gebruik b.v. hoeveel heid en welke wasmiddelen.einde Quote
Klopt ook wel.
Gebruiksintensiteit, gebruiksfrequentie en gebruiksduur bepalen ook de levensduur.
Echter wilt dat niet zeggen dat gedurende de gemiddelde levensduur (welke bepaald zijn door de consumentenorganisaties) dat dan de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek die buiten de schuld om van de consument ontstaat bij normaal gebruik. Iets wat diverse organisaties ons doen willen laten geloven.
Ik heb hier een machine staan van meer dan 25 jaar, die het nog perfect doet.
Het punt is: ieder product kan kapot gaan. Of je het wilt of niet, of je het er mee eens bent of niet.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!