Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Acer computer negeert regelgeving garantie

Geplaatst door: cheviie op: 23-01-2011 16:31
Op 10 juli 2007 heb ik bij een dealer van Acer computers te Nieuwerkerk aan den IJssel, een Acer Aspire 5610Z| gekocht. In december 2009 is mij duidelijk geworden dat het gekochte gebreken vertoonde. Ik had toen de volgende klachten over Acer Aspire 5610Z notebook: Tijdens het werken viel de computer totaal stil en schakelde zich abrupt uit. Werk ging daardoor verloren en gaf veel ergernis. De computer is daarvoor verschillende keren terug gegaan naar voornoemde leverancier van de computer. Dit gaf niet het gewenste resultaat, n.l. zorgeloos kunnen werken daarmee. Deze reparatie pogingen hebben mij zo’n 210,00 euro gekost. (Wist toen niet van de nieuwe wettelijke garantie voorwaarden) Omdat ik toch door moest met deze computer heeft men de laatste keer getracht het besturingssysteem volledig opnieuw te installeren. Dit resulteerde in het feit dat de computer het nu helemaal niet meer doet. De leverancier neemt geen enkele verantwoordelijkheid in deze en verwees mij door naar Acer computer zelfu voor het repareren van de machine. Ook deze niet thuis. Wel stuurde zij mij een opgaaf voor de vervanging van het moederboard voor de prijs van 371,28 euro. Met de vorige reparatie kosten daarbij had een betere laptop kunnen kopen. Zijn er meer mensen met problemen met Acer??? Graag uw reactie.
Reactie door tp op 23-01-2011 20:12
Aangezien je dit topic ook al hebt geplaats op de site van Tros radar krijg je hier nogmaals dezelfde reactie: Laptop is 3 1/2 jaar. Waarop baseer jij het recht dat je nog enigerlei vorm van garantie hebt. de gebruikelijke garantietermijn bedraagt 2 jaar, daar zit je ruimschoots overheen. In december 2009,ook al ruim over de garantieperiode heen, meldt je problemen. Die worden niet tot tevredenheid opgelost en dat laat je dan maar zo? Vreemd... Dan je opmerking over nieuwe wettelijk garantievoorwaarden. Die zijn volgens mij sinds die tijd niet gewijzigd...
Reactie door druifje01 op 23-01-2011 22:29
Ik heb hele goede ervaringen met Acer. Mijn laptop is ca. 5 jaar oud en alleen in het begin had ik een keer reparatiehulp nodig. Na de garantieperiode kun je geen gratis service meer verwachten. Ik begrijp niet dat je geen prijsopgaaf van de te verwachten reparatie gevraagd hebt. Dat doen ze wel en daarmee kun je nog beslissen of je de reparatie wilt laten uitvoeren.
Reactie door cheviie op 24-01-2011 11:22
De bovenstaande reactie lijken verdacht veel op de antwoorden welke ik heb gekregen op mijn schrijven aan Acer computer en verwacht dan ook met groete zekerheid dat deze iut dat kamp komen. Voor alle duidelijkheid: Ik heb de regel en wetgeving welke in Nederland geldt voor producten zoals laptops en andere zaken maar onze overheden. Deze stellen duidelijk dat in tegenstelling tot andere Europese landen in Nederland als garantie termijn voor bv. een Acer laptop, de technische levensduur geldt. Zie hiervoor o.a. de site van Economische Zaken consumentenautoriteit.nl, ictwaarborg.nl en zoek.officielebekendmakingen.nl. Daar kunt u alles vinden betreffende garantie. Ook julliue bij Acer computer.
Reactie door cheviie op 24-01-2011 11:26
De bovenstaande reacties lijken verdacht veel op de antwoorden welke ik heb gekregen op mijn schrijven aan Acer computer en verwacht dan ook met grote zekerheid dat deze uit dat kamp komen. Voor alle duidelijkheid: Ik heb de regel en wetgeving welke in Nederland geldt voor producten zoals laptops en andere zaken niet geschreven of verzonnen maar onze overheden. Deze stellen duidelijk dat in tegenstelling tot andere Europese landen in Nederland als garantie termijn voor bv. een Acer laptop, de technische levensduur geldt. Zie hiervoor o.a. de site van Economische Zaken consumentenautoriteit.nl, ictwaarborg.nl en zoek.officielebekendmakingen.nl. Daar kunt u alles vinden betreffende garantie. Ook julliue bij Acer computer. P.s. hierbij nogmaals deze post ivm met de taalfouten in de vorige.
Reactie door stacey op 24-01-2011 12:56
--de technische levensduur geldt-- Ja en ? Die is min.3-max.5 jaar Levensduur en de jouwe is dan met 3,5 jaar al op z`n retour en vrijwel afgeschreven. En een gebrek dat zich na 3,5 `openbaart` op een laptop ? Grote kans dat dat een zelfveroorzaakt probleem is als het 3,5 jaar probleemloos gefunctioneerd heeft en dat valt nooit/nergens onder garantie.Levensduur
Reactie door tp op 24-01-2011 14:26
Quote: cheviie schreef op maandag 24 jan 2011, 11:26: De bovenstaande reacties lijken verdacht veel op de antwoorden welke ik heb gekregen op mijn schrijven aan Acer computer en verwacht dan ook met grote zekerheid dat deze uit dat kamp komen. Voor alle duidelijkheid: Ik heb de regel en wetgeving welke in Nederland geldt voor producten zoals laptops en andere zaken niet geschreven of verzonnen maar onze overheden. Deze stellen duidelijk dat in tegenstelling tot andere Europese landen in Nederland als garantie termijn voor bv. een Acer laptop, de technische levensduur geldt. Zie hiervoor o.a. de site van Economische Zaken consumentenautoriteit.nl, ictwaarborg.nl en zoek.officielebekendmakingen.nl. Daar kunt u alles vinden betreffende garantie. Ook julliue bij Acer computer. P.s. hierbij nogmaals deze post ivm met de taalfouten in de vorige.einde Quote Goedkoop argument om forumleden maar weer eens te "beschuldigen" van connecties met voornoemd bedrijf. Typerend gedrag voor iemand die geen argumenten meer heeft... En verder: kennelijk heb je onderzoek verricht, deze kennis had je dus al kunnen toepassen ten tijde van je klacht. Als laatste; je interpretiatie van wetten, voorwaarden klopt niet. Succes verder.
Reactie door cheviie op 24-01-2011 16:35
Quote: tp schreef op maandag 24 jan 2011, 14:26: Quote: cheviie schreef op maandag 24 jan 2011, 11:26: De bovenstaande reacties lijken verdacht veel op de antwoorden welke ik heb gekregen op mijn schrijven aan Acer computer en verwacht dan ook met grote zekerheid dat deze uit dat kamp komen. Voor alle duidelijkheid: Ik heb de regel en wetgeving welke in Nederland geldt voor producten zoals laptops en andere zaken niet geschreven of verzonnen maar onze overheden. Deze stellen duidelijk dat in tegenstelling tot andere Europese landen in Nederland als garantie termijn voor bv. een Acer laptop, de technische levensduur geldt. Zie hiervoor o.a. de site van Economische Zaken consumentenautoriteit.nl, ictwaarborg.nl en zoek.officielebekendmakingen.nl. Daar kunt u alles vinden betreffende garantie. Ook julliue bij Acer computer. P.s. hierbij nogmaals deze post ivm met de taalfouten in de vorige.einde Quote Goedkoop argument om forumleden maar weer eens te "beschuldigen" van connecties met voornoemd bedrijf. Typerend gedrag voor iemand die geen argumenten meer heeft... En verder: kennelijk heb je onderzoek verricht, deze kennis had je dus al kunnen toepassen ten tijde van je klacht. Als laatste; je interpretiatie van wetten, voorwaarden klopt niet. Succes verder. einde Quote Dan kan u het mij en alle anderen het naar alle waarschijnlijkheid haarfijn uitleggen hoe de wet en regelgeving geinterpreteerd moet worden. Misschien zou u zelf daarbij voor een ieder meer duidelijkheid kunnen scheppen. Gaarne onderbouwd aan de hand van art 17 Burgelijkwetboek boek 7, en de site van het Ministerie van Economische zaken. Bij voorbaat onze dank.
Reactie door cheviie op 24-01-2011 16:42
Quote: stacey schreef op maandag 24 jan 2011, 12:56: --de technische levensduur geldt-- Ja en ? Die is min.3-max.5 jaar Levensduur en de jouwe is dan met 3,5 jaar al op z`n retour en vrijwel afgeschreven. En een gebrek dat zich na 3,5 `openbaart` op een laptop ? Grote kans dat dat een zelfveroorzaakt probleem is als het 3,5 jaar probleemloos gefunctioneerd heeft en dat valt nooit/nergens onder garantie.einde Quote Zo eenvoudig als u het voorsteld ligt het niet. Iedere consument heeft recht op de aanschaf van een kwalitatief goed product dat een zekere technische levensduur heeft. Voor laptop computers is deze door de branche vereniging I.C.T. Waarborg gesteld op 5 jaar. Dat is direct de garantie duur welke een consument mag verwachten voor een dergelijk apparaat. Dit geldt dus ook voor een was automaat enz. In Europa geldt over het algemeen een perioda van 1 jaar zo genaamde non conformiteit. Dus bovenop de garantie van de fabrikant van bv 1 jaar nogmaal eens jaar. Nederland heeft deze non conformiteits duur aangepast voor de Nederlandse markt. Hier geldt de technische levensduur, Dus in het geval van een latop 5 jaar. Ook voor u.
Reactie door tp op 24-01-2011 16:58
Jij stelt dat de technische levensduur synoniem is aan de garantieperiode. Da's niet correct en van jou een verkeerde interpretatie. Garantietermijn in Nederland is meestal één jaar. veel producenten hanteren een termijn van twee jaar. Daarna houdt het op. Maar ja, als jij eigenwijs wil zijn, best. Succes ermee.
Reactie door cheviie op 24-01-2011 17:05
Quote: tp schreef op maandag 24 jan 2011, 16:58: Jij stelt dat de technische levensduur synoniem is aan de garantieperiode. Da's niet correct en van jou een verkeerde interpretatie. Garantietermijn in Nederland is meestal één jaar. veel producenten hanteren een termijn van twee jaar. Daarna houdt het op. Maar ja, als jij eigenwijs wil zijn, best. Succes ermee.einde Quote Om ons een betere uitleg te geven zou het misschien goed zijn om de volgende websites eens te bezoeken want ik mis toch de onderbouwing van je relaas: zoek.officielebekendmakingen.nl ictwaarborg.nl consumentenautoriteit.nl Maar misschien heb je dat al gedaan.
Reactie door redacteur op 24-01-2011 17:27
U heeft uw vraag in de rubriek Discussies geplaatst. Dit topic wordt daarom gesloten. Heeft u een vraag? Plaats deze in de rubriek Vraag & Beantwoord. Wilt u een consumentendiscussie starten, dan kan dat hier. De redactie

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor