Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

1 cent pinnen ter identificatie

Geplaatst door: arthur13 op: 14-10-2015 11:34
Waarom moet ik 1 cent pinnen ter identificatie en waarom kan deze cent niet worden teruggestort? Afgelopen zaterdag was ik in een KPN winkel voor een nieuwe SIM kaart.. Aan het abonnement veranderde niets. Nu moest ik mij uiteraard legitimeren met mijn ID en bankpas (deze werden ook gescand). Ook werden er nog de nodige vragen gesteld ter controle op basis van het computerscherm. Dit vind ik allemaal vrij logisch. Maar ik moest ook 1 cent pinnen. Waarom is mij niet duidelijk. Het lijkt mij dat de eerdere controles toch voldoende moeten zijn. Maar nee, de PIN actie was echt noodzakelijk volgens de verkoper. Op mijn vraag of ik de cent teruggestort kreeg, moest hij lachen en zij hij: "Nee, dat gebeurt niet. het is maar 1 cent." Ik was erg verbaast. De KPN is echt niet de enige die deze controle hanteert. Er zijn vele bedrijven die het doen. Ik vermoed dat deze controle op jaarbasis miljoenen keren wordt toegepast en zo verdwijnt er onnodig geld van de consument naar de grote bedrijven. Onlangs moest ik me ook legitimeren bij de ING bank. Ook hier met ID, bankpas en PIN controle. Alleen hier was het niet noodzakelijk om 1 cent te pinnen. Het invoeren van de PIN code was voldoende ter controle. Dit moet dan toch ook bij de KPN kunnen. KPN en andere bedrijven: "Kom in actie en pas uw controle beleid aan."
Reactie door valerius-2 op 14-10-2015 11:40
Die cent is gewoon alleen maar nodig om controle uit te voeren. Om daar nu heibel over te maken vergezocht is mijn mening. Het pinnen kost al meer voor de eigenaar van het apparaat, dus hem kost het meer dan 1cent dacht ik.
Reactie door edrick3 op 14-10-2015 12:25
Hallo arthur13, Dat is ter controle om zeker te weten dat het rekeningnummer bij jou hoort en niet vals is en dat daar geld vanaf gehaald kan worden.
Reactie door tijger1 op 14-10-2015 15:35
Die bijschrijving van € 0,01 kost het ontvangende bedrijf geld. Is een extra controle. En miljoenen keren? Het zal wel meevallen. Bij de ING hebt u een rekening, dan is pin voldoende.
Reactie door tondh op 14-10-2015 16:40
Is inderdaad voor extra controle kan het wel begrijpen vanuit KPN. Ik hoefde dit trouwens niet te doen afgelopen maand bij T-Mobile. Weet niet of dit dan per provider verschilt.
Reactie door 1953 op 14-10-2015 17:43
Kende dit fenomeen ook van KPN uit 2014. Controleert dan de IBAN van de klant. Als u per website zich aanmeldt, dan wordt er geen € 0,01 afgeschreven. x maal € 0,01 per dag = € ?
Reactie door pieterwolters op 14-10-2015 18:27
Gewoon afschaffen die controles. Maar dan niet gaan mekkeren over misbruik. KPN doet dit echt niet om de klanten te pesten maar gewoon omdat er in het verleden teveel fraude is gepleegd.
Reactie door diumenge op 14-10-2015 19:50
Waar mensen zich druk om kunnen maken zeg.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor