
Het gevaar van online verkoop van designerdrugs en medicijnen is een maatschappelijk probleem. De inspectie Gezondheidzorg & Jeugd ziet dat het aantal meldingen van illegale verkoop van onder andere medicijnen snel stijgt. In 2023 kregen ze meer dan honderd meldingen, en in 2024 waren het er al tweehonderd. Ook dit jaar loopt het aantal meldingen verder op. Om dit aan te pakken heeft BNNVARA de campagne 'Weet wat je klikt & slikt' uitgevoerd. En met succes: tijdens een effectmeting is gezien dat de helft van alle Nederlandse jongeren tussen de 20 en 35 jaar bewuster is geworden over de gevaren van online designerdrugs en medicijnen.
De campagne heeft zich gericht op twee doelgroepen, jongeren (20-35 jaar) en ouderen (50-65 jaar), en heeft daarbij een onderscheid gemaakt tussen het product wat zij vaker online bestellen: designerdrugs of medicijnen. Bij jongeren is gebleken dat zij vaker designerdrugs bestellen en dat ze het met elkaar hierover hebben. Daarom is 'Weet wat je klikt & slikt' ook bezig geweest met het op gang brengen van gesprekken onder de doelgroep over de gevaren. Uit de effectmeting is gebleken dat door deze inspanningen twee op de vijf jongeren met anderen heeft gesproken over de campagne. Bij de ouderen die de campagne hebben gezien is gemerkt dat twee op de drie bewuster is geworden van de gevaren van het online bestellen van medicijnen.
In de nasleep van de campagne heeft de NVWA-IOD op woensdag zes augustus drie mannen aangehouden voor illegale handel in geneesmiddelen. Zij worden ook verdacht van het beheren van een onder jongeren populaire website voor het bestellen van designerdrugs. Dit heeft te maken met het verhaal van de overleden Mathias dat aan het licht kwam in het BNNVARA-programma ‘Van De Wereld’. Op 26-jarige leeftijd bestelde hij kalmeringsmiddelen die niet langer zijn toegestaan in de reguliere handel, maar wel nog online worden verkocht. Toen Mathias deze nam raakte hij gedesoriënteerd, waardoor hij de snelweg op liep en verongelukte.
In het najaar van 2025 is te zien dat steeds meer webshops voor designerdrugs en medicijnen stop worden gezet. Vaak zetten eigenaren deze webshops zelf stop, zonder hier een duidelijke verklaring bij te geven. Andere webshops worden na aandringen uit de lucht gehaald, zoals de bekende website Funcaps. Tientallen sterfgevallen worden onderzocht omdat ze mogelijk zijn veroorzaakt door de producten die werden geleverd en te koop waren op deze website. Door dit soort gevaren, en met name vanuit het verhaal van Mathias dat aan bod kwam in ‘Van de Wereld’, is de campagne 'Weet wat je klikt & slikt' uitgevoerd. De campagne is erin geslaagd om bewustwording te creëren over de risico’s van het online bestellen van designerdrugs en medicijnen.
Video's
Meer over:
#uitgelicht