Sfeerfoto van Groen Licht

Groen Licht

Was elke maandag om 19.20 uur te zien opnpo2

Tips, tricks en nog veel meer groens!

VOLG ONS

Groen Licht

Tandpasta verpakt in tube én doosje

14 mrt 2016
  •  
leestijd 2 minuten
Tandpasta verpakt in tube én doosje
Tandpasta wordt steeds vaker verpakt in een tube én in een doosje. Dan kun je later dus twéé verpakkingen weggooien. Waarom doen fabrikanten dat? En waarom kopen wij het?
Glimmende verpakkingen, reliëfletters, plaatjes met poetsinstructie: de doosjes van de grote tandpastamerken verdringen elkaar in de supermarkt. De eenzame tubes zónder verpakking liggen helemaal onderin het schap. “Er komen steeds meer soorten tandpasta op de markt en de producenten willen zich onderscheiden,” zegt verpakkingsdeskundige Cathrien Ruoff. “Producenten willen ons verleiden om hún tandpasta te kopen. Vandaar dat doosje.”
 Maar een doosje om de tandpastatube is helemaal niet nodig. “Je mond wordt er niet schoner en frisser door.”
 Daar denken de fabrikanten echter heel anders over. Groen Licht sprak met Ronald van Welie van de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Dat is de brancheorganisatie van fabrikanten van cosmetica zoals tandpasta. Van Welie: “Een doosje om de tube is nodig om de tube te beschermen.” Volgens Van Welie zijn de tubes namelijk kwetsbaarder geworden. Marketingexpert Max Kohnstamm bekeek in een supermarkt allerlei tandpasta’s. Hij voelde geen verschil tussen de tubes mét of zónder doosje. “Ze voelen hetzelfde aan,” zegt hij over een tube van Elmex. De redactie van Groen Licht vroeg de grote fabrikanten Unilever, GlaxoSmithKline en Procter & Gamble wat er anders is aan de tandpastatubes die in een doosje zitten. Geen van de fabrikanten gaf een precieze uitleg. Colgate-Palmolive liet ons weten: “Waar mogelijk bieden wij stand-up tubes aan zonder kartonnen doosje, maar dit vereist het gebruik van meer plastic in het maken van de tube om de kwaliteit en integriteit van het product te garanderen.” Procter & Gamble (Oral-B) mailde het volgende antwoord: “Het kartonnen doosje zorgt ervoor dat de tube intact blijft en dat de kwaliteit van de tandpasta in de tube onaangetast blijft.” Volgens Ronald van Welie van de Nederlandse Cosmetica Vereniging is de tandpasta gevoeliger geworden. “Sommige ingrediënten zijn erg luchtgevoelig. Er zijn daarom tubes nodig met een coating die erg deukgevoelig is.”
 Verpakkingsdeskundige Cathrien Ruoff reageert: “De doosjes zitten eromheen om de tandpasta een professionele uitstraling te geven. Voor het product hoeft het niet, het heeft geen functie.” Ronald van Welie noemt nog een reden om een tandpastatube te verpakken: op een doosje kun je ook veel meer informatie geven dan op de tube. Cathrien Ruoff is het daar niet mee eens: op de tube kun je ook veel informatie kwijt, vindt zij. Consumenten lezen graag over de werking van een product, zegt Van Welie. Marketingexpert Kohnstamm herkent dat niet: 99% van de consumenten leest dat helemaal niet, zegt hij. “Je koopt wat je kent, je gaat niet lezen wat er allemaal in zit.” In 1992 werd een convenant gesloten met de verpakkingsindustrie om overbodige verpakkingen terug te dringen. Maar er zit een gat in de wet, zegt Ruoff. “Er mag nog steeds verpakt worden om een product commercieel interessant te maken. Dat moet veranderen.”
Sfeerbeeld BNNVARA programma's