Sfeerfoto van Groen Licht

Groen Licht

Was elke maandag om 19.20 uur te zien opnpo2

Tips, tricks en nog veel meer groens!
Groen Licht

Parfum in de wasmachine: onnodig maar niet schadelijk

18 sep 2017
  •  
leestijd 3 minuten
parfum in de was
Wat zit er in de nieuwe parfumproducten van grote wasmiddelfabrikanten? Milouska Meulens gaat op onderzoek uit.
Het wasmiddelschap in de supermarkt ziet er ineens anders uit: er staan allerlei geurproducten op de planken. Parfumkralen van Lenor en parfumbooster van Robijn bijvoorbeeld. Die voeg je toe aan je gewone wasmiddel en wasverzachter om je was wekenlang ‘lekker’ te laten ruiken.

Milouska Meulens kreeg deze zomer een proefverpakking van ‘Unstoppables’, de parfumkralen van Lenor. Op het etiket staat ‘schadelijk voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.’ Dat klinkt gevaarlijk - maar wat betekent het nou precies?

Henny Bron is senior zuiveringstechnoloog bij waterzuivering Nieuwveer in Breda. Die melding is een Europese verplichting, legt zij uit. Maar die schadelijkheid geldt alleen als het wasmiddel in het open water terechtkomt. Je moet het niet in de sloot gooien, want daar kunnen waterorganismen niet tegen. Maar als je het middel gewoon gedoseerd gebruikt, in de wasmachine, dan komt het afvalwater via het riool terecht bij de waterzuivering.

Henny Bron: “Wasmiddelen en geurstoffen zitten altijd in afvalwater van huishoudens. En dat is precies waar de waterzuivering voor bedoeld is.” De parfumproducten kunnen dus geen kwaad.

In de waterzuivering wordt het water gefilterd op zand, drollen en andere stukjes. Vervolgens eten bacteriën de vervuiling uit het afvalwater, in grote bassins. De vervuiling die overblijft bezinkt in het slib. Het schone water wordt vervolgens gestort als oppervlaktewater.

Maar in het bezonken slib zitten afvalstoffen die de bacteriën in de waterzuivering niet kunnen schoonmaken. Daarom wordt jaarlijks 1,4 miljoen ton slib van de waterzuiveringsbedrijven afgevoerd naar slibverwerkingsbedrijven. SNB (slibverwerking Noord-Brabant) is zo’n slibverwerkingsbedrijf. Luc Sijstermans is manager Proces & Milieu. Hij laat Milouska zien hoe de slib verder verwerkt wordt.

Het slib wordt gedroogd en daarna verbrand op hoge temperaturen. De verontreinigingen in het slib (van wasmiddelen en schoonmaakmiddelen, maar ook bijvoorbeeld medicijnresten) verbranden dan. De rookgassen die worden uitgestoten bij dat proces worden schoongemaakt. De verbranding van het slib levert energie op, die SNB terug levert aan het elektriciteitsnet. De stoom van de rookgassen wordt gebruikt om de fabriek te laten draaien. SNB is op die manier een klimaatneutraal bedrijf. 

Na het verbranden is er van de hoeveelheid slib nog 9% as over, jaarlijks zo’n 36.000 ton. Die as wordt nu onder andere gebruikt als vulmiddel in asfalt en stoeptegels. Maar de hoeveelheid fosfaat in de as maakt ‘m ook geschikt als kunstmest. SNB wil daarom op termijn as gaan leveren aan een Belgische kunstmestfabriek.

Bij SNB blijft uiteindelijk ongeveer 1% materiaal over dat niet wordt hergebruikt. Maar, daar is wel een hele fabriek voor nodig. Voorkomen is altijd beter, zegt Sijstermans. Dus spoel niet door het riool wat niet echt nodig is.  

Dat vindt ook Henny Bron van de waterzuivering Nieuwveer. “Er komen steeds meer kunstmatige stoffen bij. We zijn daarom allemaal aan zet. De waterschappen die innovatiever kunnen gaan zuiveren. Bedrijven die zo min mogelijk kunstmatige stoffen in producten moeten stoppen. En consumenten: denk goed na of je een kunstmatig product echt nodig hebt.

Volgens Procter &Gamble, moederbedrijf van Lenor dat de parfumkralen verkoopt, willen consumenten deze geurproducten graag kopen. “Er is een grote groep mensen die graag kleren willen kopen die een prettige, waarneembare geur hebben.” Volgens het bedrijf zijn de Unstoppables een groot succes: “dat laat zien dat dit segment goed aansluit op de wensen van de Nederlandse consument.”

Maar heb je het nodig, die nieuwe parfumtoevoegingen voor de was? Marketingexpert Max Kohnstamm denk van niet. “Het is geslaagde marketing:  zegt hij. “Alle wasmiddelen wassen even goed, maar de A-merken zijn veel duurder. De A-merken hebben dus een probleem. Ze moesten dus iets bedenken om producten te blijven verkopen. En daarom proberen ze ons nu te verkopen dat we extra parfum moeten toevoegen aan de was.”