Filmmaker Roy Dames volgt Mano tijdens zoektocht naar erkenning, succes en roem.
Mano Bouzamour schrijft op zijn 22ste De belofte van Pisa, dat binnen korte
tijd de bestverkochte debuutroman van 2014 wordt. De film-, theater- en
hoorspelrechten van het boek werden verkocht en het kreeg zinderende recensies
in alle kranten. Maar zijn roman wordt niet door iedereen warm ontvangen. De
Marokkaans-Nederlandse schrijver Mano Bouzamour (Amsterdam, 1991) ervaart op
jonge leeftijd een groot succes in binnen- en buitenland, maar wordt verstoten
door een deel van zijn familie en ook vanuit de Marokkaanse gemeenschap is er
flinke kritiek. Het boek vertelt het verhaal van een jongen die opgroeit in De
Pijp in Amsterdam. Terwijl vooroordelen, sluimerende criminaliteit en onbegrip
van zijn familie de hoofdpersoon Samir blijven achtervolgen, ontvouwt zich een
coming of age-verhaal vol drama, humor en seks.
Tijdens het gehele proces voor, tijdens en na het schrijven is Mano gevolgd door filmmaker Roy Dames.
In de film zien we dat Mano Bouzamour vastberaden is om vóór z’n 25e een
bestseller te schrijven.
‘Ik heb er zoveel tijd ingestoken! Ik word soms gebeld door drie, vier, vijf vrienden en vriendinnen tegelijk: kom je mee, leuke dingen doen, ik heb zin om je te zien, ik mis je… En daar zeg ik gewoon nee tegen. Omdat ik wil gaan schrijven.’
Bij zijn boekpresentatie, waar schrijver Robert Vuijsje zijn eerste boek ontvangt, is broer Sol als enige familielid aanwezig. Samen met deze broer reist Mano naar Colombia ter promotie van zijn boek.
Regisseur Roy Dames (1953) laat in deze film zien hoe een Marokkaanse jongen
met veel doorzettingsvermogen zich naar de top van de Nederlandse literatuur
vecht door een controversieel boek te schrijven. Roy legt het leven van Mano
vast in de stijl zoals we die van hem kennen uit eerdere films als ‘Foute
Vrienden’ en ‘Meiden van de Keileweg’. Onversneden, dicht op de huid en
onthullend.