NPO
Sfeerfoto van De Wereld Draait Door

De Wereld Draait Door

De Wereld Draait Door is gestopt. De talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had op 27 maart 2020 de allerlaatste uitzending. 15 seizoenen lang is DWDD op de buis geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.
De Wereld Draait Door

Succes shorttrackers mede te danken aan slim pak?

26 feb 2018
  •  
leestijd 2 minuten
smartsuit
Vanavond is Suzanne Schulting te gast; trotse bezitter van een gouden olympische medaille. Ze zegevierde op de 1000 meter en werd daarmee de eerste Nederlandse winnaar van een gouden medaille in het shorttrack. Daarbij won ze brons met de relayploeg op de 3000 meter in een wereldrecordtijd. Ook mede-shorttracker Sjinkie Knegt was succesvol: hij behaalde zilver op de 1500 meter.
Het kan geen toeval zijn dat beide schaatsers hebben getraind met een speciaal pak: het SmartSuit. Een innovatief pak met sensoren.

Afstand tot het ijs

Het SmartSuit is een op maat gemaakt shorttrackpak dat de exacte lichaamshouding in kaart brengt en zo de afstand van de heupen tot het ijs berekent. Het pak staat in verbinding met de smartphone van bondscoach Jeroen Otter, waarop hij via een app in realtime de gegevens ontvangt. Zo zien wetenschappelijk adviseur Bjorn de Laat en hij tot op de millimeter nauwkeurig of Sjinkie en Suzanne diep genoeg zitten. Indien hun houding niet optimaal is, kan de bondscoach met één druk op de knop een trilling versturen, die de rijder direct voelt op de pols. Zo kan de schaatser zijn houding onmiddellijk aanpassen. In het filmpje hieronder zie je hoe dat gaat:
Bondscoach Jeroen Otter: “In topsport gaat het om details. De trainingen met het SmartSuit en de directe feedback via de smartphone kunnen het verschil maken tussen zilver of goud.” Meervoudig wereld- en Europees kampioen Sjinkie Knegt vult aan: “Ik schaatste altijd op gevoel en schatte zelf in of ik diep genoeg zat. Nu kan mijn coach precies zien of ik nog iets dieper moet zitten voor mijn ideale houding.” 
Het pak is gemaakt door Samsung. Het bedrijf wilde meer doen dan een standaard sponsorcampagne en vroeg creatief bureau Cheil Amsterdam met een concept te komen. Het SmartSuit is het concrete resultaat. 

Meer over:

, , , , , , ,