De Wereld Draait Door is gestopt. De talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had op 27 maart 2020 de allerlaatste uitzending. 15 seizoenen lang is DWDD op de buis geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.

Kunstwerk van 108.000 euro opgegeten

09-12-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
643 keer bekeken
  •  
Cattelan banaan

Is het een grapje? Is het kunst? Dat is de vraag die veel mensen zich stellen als ze een werk van Maurizio Cattelan zien. En dat is ook precies wat de Italiaanse kunstenaar wil: hij zet humor en satire in als strategie. Goede kunst hoeft niet altijd bloedserieus te zijn. Denk aan het legendarische urinoir dat door Duchamp ( Fountain, 1917) tot kunst werd bestempeld. Of de ingeblikte kunstenaarspoep van Piero Manzoni (Merda d'artista) uit 1961. Ergens grappig, maar het maakte wel de weg vrij voor een nieuwe blik op wat kunst kon zijn.



Fountain - Duchamp
Foto: Het urinoir van Duchamp

Het laatste werk van Cattelans hand was te zien op de prestigieuze kunstbeurs Art Basel Miami Beach: Een echte banaan die met een stukje tape aan de wand was bevestigd. Titel: ‘Comedian’. Prijs: 108.000 euro. Ja echt. Waanzin ten top,  of is dat juist wat Cattelan aan wil tonen? Of wil hij juist zijn gelijk halen en laten zien dat humor ons veel waard is? Het werk, in oplage, was een hit. Er zijn al enkele edities verkocht.
Selfie
Foto: mensen nemen een selfie met de banaan.

Maar er ontstond een probleem. Performancekunstenaar David Datuna trok de banaan van de muur. En at ‘m op. De dader gaf zijn illegale actie de titel “Hungry Artist”. Hij stelde groot fan te zijn van Cattelan en de installatie: ‘It’s very delicious 🙂’. Het is onduidelijk wat de gevolgen zijn, Datuna zit in ieder geval niet in de cel.

Wel is het zo dat de niet heel beroemde Datuna behoorlijk wat media-aandacht heeft gekregen. En de banaan van Cattelan ook. Gaan we voor marketingdoeleinden nu kunstwerken vernietigen, zodat het concept meer waard wordt? Guerrilla-kunstenaar Banksy vernietigde tijdens een veiling een kunstwerk van zichzelf, waardoor het direct nog beroemder werd. 
Het leidde tot zoveel belangstelling dat het kunstwerk verwijderd moest worden. Vervolgens kalkte iemand 'Epstien didn't kill himself' op de plek van de banaan.
Cattelan zal waarschijnlijk wel om alle ophef kunnen lachen. Misschien maakt hij er een nieuw werk over. Werk dat past in zijn heerlijk ontregelende oeuvre:

Zonder titel (2001)

Untitled 2001
In Museum Voorlinden in Wassenaar is het werk onderdeel van de vaste collectie. Volgens het museum 'speelt Cattelan met zijn miniatuurlift een kopieer- en verkleinspel dat je met andere ogen naar de realiteit laat kijken. Herkenning en vervreemding gaan hand in hand.'

La Nona Ora (The Ninth Hour, 1999)

Cattelan Nona Ora
Paus Johannes Paulus II geraakt door een (goddelijke?) meteoriet. 

Him (2001)

Cattelan Him 2001
Eerder provocerend dan grappig: dit beeld van Hitler als kleine schooljongen. Het kleine knaapje zit geknield en lijkt om vergeving te vragen. Iets wat bij zo'n duivels karakter natuurlijk verontwaardigde reacties oproept. Maar ergens is het toch een kind?

America (2016)

installation-maurizio-cattelan-america-ph003
Een toiletpot helemaal gemaakt van 18-karaats goud. Aanvankelijk te zien in het Guggenheim in New York. De pot stond daadwerkelijk in de WC-ruimte, bezoekers werden uitgenodigd om hun behoefte erop te doen. Het werk werd in 2019 gestolen tijdens een expositie in het Blenheim Palace in Engeland. Sommigen zien het als een kritiek op Trump; is het de troon van de President? Of is het een kunsthistorisch antwoord op eerdergenoemd urinoir van Duchamp? 

Bidibidobidiboo (1996)

Cattelan  Bidibidobidiboo
Een heel klein schattig eekhoorntje. Dat zichzelf van het leven heeft beroofd. Volgens de beschrijving van Cattelans galerie een 'surrealistisch en symbolisch beeld van wanhoop: als dieren al geen hoop meer hebben, waar moeten we dan nog van dromen?'

Zonder titel (2001)

Cattelan Zelfportret
Cattelan kan gelukkig ook om zichzelf lachen. Kijk maar naar dit 'zelfportret'; de kunstenaar, uitgebeeld door een ietwat knullig ogende pop, kijkt in het Boijmans een zaal vol kunstwerken in. Hij staat niet als een held tussen de werken in de zaal, maar lijkt zich stiekem een weg naar binnen gebaand te hebben om heel heimelijk naar de kunstgeschiedenis te gluren. Het lijkt ons een bescheiden man. 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.