Sfeerfoto van De Wereld Draait Door

De Wereld Draait Door

De Wereld Draait Door is gestopt. De talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had op 27 maart 2020 de allerlaatste uitzending. 15 seizoenen lang is DWDD op de buis geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.
De Wereld Draait Door

Interview Paul Verhoeven: Achter de Oscars

3 mrt 2018
  •  
leestijd 5 minuten
Paul_verhoeven_achter_de_schermen
Regisseur Paul Verhoeven is één van de leden van de Academy of Motion Pictures, Arts and Sciences, de organisatie achter de uitreiking van de Oscars. De leden hiervan bepalen wie er met de Oscar naar huis gaat. Wij vroegen Paul Verhoeven na de uitzending wat zijn ervaringen zijn met de Academy, hoe hij lid werd van deze exclusieve club en wat er gebeurt achter de schermen. 

Hoe word je lid van de Academy?

"Dat wordt gedaan door je  agent . Die maakt dat in orde, maar dat kan niet zomaar. Je moet een paar keer bewijzen dat je wat waard bent. Ik geloof dat dat gelukt is na  Total Recall  (1990). Ik had  RoboCop  (1987) gemaakt, daarna  Total Recall  met (Arnold) Schwarzenegger en toen ik de derde film ging maken,  Basic Instinct  (1992), hebben ze me aangeboden om lid te worden. En toen ben ik dus  Academy Member  geworden. En dat loopt automatisch door. Ik heb het nooit opgezocht, het werd gewoon aangeboden. Dat is heel natuurlijk. Als je een paar Amerikaanse films maakt die succes hebben, dan vragen ze je wel of je lid van de vereniging wilt worden. Dat doen ze bij voetbal ook natuurlijk. Als ze zien dat je een beetje aardig voetbalt, dan komen ze naar je toe. Je moet het niet te hoog aanslaan.”
Kijk hier hoe de Amerikaanse talkshowhost Conan O'Brien, samen met één van de hoofdfiguren, de iconische scene uit Paul Verhoevens film  Basic Instinct  uit 1992 bespreekt.
En hoe gaat dat precies in zijn werk? Krijgt u elk jaar alle films die genomineerd zijn opgestuurd?
“Ja, dat is wel zo. Dat is geloof ik het enige voordeel dat je hebt, dat je elk jaar veertig of vijftig films krijgt toegestuurd. Van al die mensen die dan voor de prijzen van die Oscars meedingen. En dat kan ook voor camera zijn, of voor muziek. Dus je krijgt al die dvd’s binnen, van alles dat maar meedoet met de Oscars.”
Als u wat zou mogen veranderen aan de Oscars, wat zou dat dan zijn?
“Ik zou dat met name willen doen ten aanzien van de  foreign film , dat is een prijs voor de beste buitenlandse film. Dat is een exclusieve groep eigenlijk, die wel met de Academy gelinkt is, maar dat wordt niet beslist in algemene zin. Dat wordt door een subgroep beslist. Ik heb dat altijd zeer merkwaardig gevonden. Alsof die buitenlandse films zo oninteressant zijn en de rest van de mensen daar niet over na hoeft te denken. Nou, dat zou ik willen veranderen, ja. Lijkt mij eerlijker ten aanzien van al die andere buitenlandse films van mensen die ook iets goeds proberen te maken. Dat het altijd als een afgezonderde categorie wordt beschouwd. Je zou zeggen: zoek er dan veertig uit, als het zo slecht bekeken wordt. dan kunnen ze daar naar kijken. Maar dat doen ze dus niet.”
Kijk naar deze korte video om precies erachter te komen wie en hoe bepaald wordt wie het felbegeerde beeldje mag ontvangen. 
Verschilt uw stem vaak van die van andere leden van de Academy?
"Nou ja, dat weet je niet. Het is niet zo dat je later kunt lezen hoeveel stemmen een bepaalde film gekregen heeft. Je merkt gewoon wie er wint." 
Maar zit u vaak op één lijn met de film waar u op heeft gestemd en de uiteindelijke winnaar?  
"De ene keer wel en de andere keer niet. Als bijvoorbeeld  Lawrence of Arabia  (1962) of The Godfather (1972) wint, dan zit je natuurlijk allemaal op dezelfde lijn; want dat zit gewoon goed. Maar er zijn ook films die door de omstandigheden gedurende enige tijd gepusht worden. En als je dan later terugkijkt naar al de winnaars van de beste film over de laatste bijna zeventig jaar, dan zijn er heel veel films waarvan je denkt: ‘Nou, nou, hoe hebben ze dat in godsnaam kunnen doen?’. Dus er spelen allerlei politieke dingen mee, er spelen emotionele dingen, zoals wie er binnen de kennissenkring hoort. De ene keer denk je: ‘Ja!’ En de andere keer denk je: ‘Nou, nou…’"
Voor de échte filmfanaat: kijk naar dit filmpje om erachter te komen wat de film The Godfather uit 1972 zo uniek en succesvol maakt.
Er wordt regelmatig gespeculeerd dat mensen die lid zijn van de Academy vaak van de studio’s allerlei cadeautjes krijgen om zodoende een stem voor hun film te winnen. Klopt dat?
“Dat doen ze, natuurlijk! Afgezien van, en dat is nog maar een kleinigheid, de hoeveelheid advertenties die over je heen wordt geworpen. In de kranten, op de televisie, enzovoort. Dus het is heel lastig om daar doorheen te kijken en zelf je oordeel te vellen. Voordat je de film ziet, heb je vaak al zoveel over je heen gekregen, dat je denkt ‘Dit is een meesterwerk’."
Er werd gezegd dat u La La Land (2016) een overgewaardeerde film vond?
“Ik had nou niet het gevoel dat het de beste film was, nee. Voor mijn gevoel is het absoluut niet het equivalent van  Singin' in the Rain  (1952) of  West Side Story  (1962). Ook omdat de muziek van die twee films zoveel interessanter is dan de muziek van  La La Land . Maar goed, aan de andere kant denk ik: ‘Nou, de mensen vinden het echt geweldig!’ Omdat het óók een ode aan Hollywood is. Maar het is goed gemaakt. Hoe de mensen bewegen en de camera heel veel beweegt. Dus er is niet iets negatiefs te zeggen over de film, maar of het nou de beste is… Misschien niet."
Neem hier een kijkje achter de schermen bij de opnames van La La Land. De film die het recordaantal van maar liefst veertien keer genomineerd is voor een Oscar! 
Als u een favoriete film moest kiezen die dit jaar -naast uw eigen film Elle- genomineerd is voor een Oscar. Welke zou dat zijn?
“Ik ben eigenlijk wel akkoord met de selectie. Ik vind bijvoorbeeld  Nocturnal Animals (2016) een interessante film. Een beetje gevaarlijke en een beetje dreigende film, maar dat soort speelfilms komen in de regel niet zo ver."
Kijk hier de trailer van de film  Nocturnal Animals.
Tot slot: zou u als member van de Academy op uw eigen film Elle kunnen stemmen?
“Ja, absoluut! Ik moet het gewoon invullen. Ik kan gewoon op mezelf stemmen.”
Bekijk hier het gesprek dat Paul Verhoeven had over zijn voor een Oscar genomineerde en Golden Globe winnende film: Elle

Meer over:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,