De Vooravond is gestopt. De talkshow met Fidan Ekiz en Renze Klamer is twee seizoenen op NPO 1 te zien geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.

Het VoorBeeld: Elmer van der Marel

21-04-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
950 keer bekeken
  •  
Thumbnail_ELMER
In ‘Het VoorBeeld’ vragen wij Nederlandse fotografen drie favoriete foto’s uit eigen oeuvre te belichten. Hoe kwam de foto tot stand? Wat is het verhaal achter de foto? En waarom is juist deze een favoriet van de fotograaf?


Deze editie: fotograaf Elmer van der Marel. Elmer werkt veel op de Amsterdamse straten, waarbij hij zowel het bijzondere als het alledaagse wat aan hem voorbijgaat vastlegt. Jarenlang maakte hij foto's voor de Stadsbeeld-pagina van Het Parool en nog altijd verschijnen zijn beelden zo nu en dan in Het Parool. Momenteel is hij druk bezig met de jaarlijkse Documentaire Opdracht van het Stadsarchief Amsterdam.

1) De Paoskaerls!

ElmervanderMarel_Paoskaerls
'Een aantal keer bezocht ik deze paastraditie in het Twentse Ootmarsum, maar het is me nooit gelukt een betere foto dan deze te maken. Het was de eerste dag van een kleine week vol traditionele activiteiten zoals het met paard en wagen dennenhout uit het bos halen, het ‘kinderen werpen’, de rondgang door het stadje en het Paasvuur. Ik arriveerde iets na zeven uur uit de mist bij het ouderwetse hotel waar ze verzamelden. Acht ongehuwde, in Oostmarsum geboren mannen zaten aan een grote tafel tussen de bar en de ingang. Kleine glaasjes bier wiebelden op viltjes op het dikke tapijtkleed wat op de tafels lag. Na de versnapering gingen de regenjassen aan en de hoeden op en maakten de jonge mannen gevolgd door pakweg vijftig voormalige Paoskaerls aanstalten om naar buiten te gaan en te beginnen aan de Wheme: een tocht door de straten van het stadje waarbij men samen christelijke liederen zingt.


Met enkel een 50mm lens op mijn Leica met filmrolletje haastte ik me voor de groep uit om de mannen met hun regenjassen te zien opdoemen uit de mist, een goede afstand was belangrijk! Vlak voor het moment van afdrukken ging er een gevoel van sensatie door me heen; ik wist dat dit een bijzondere foto zou worden. Als het scherp was en de belichting goed… Gelukkig was dit ook zo, ondanks dat het licht op zo een mistige ochtend ineens kan veranderen.'

2) Pistooljongetje op de Dam.

ElmervanderMarel_Pistooljongetje
'Jarenlang was ik elke dag op straat te vinden, vooral in de oude binnenstad van Amsterdam. Met de nauwe steegjes waar zonlicht op onvoorspelbare plekken weerkaatst wordt en de meest uiteenlopende types rondlopen. Toeristen waren nog niet zo extreem overheersend aanwezig.


Volgens de beroemde straatfotografen moet je minimaal elk jaar een paar schoenen verslijten, anders ben je geen goede straatfotograaf. Dus dat probeerde ik dan ook!

Ik maakte in die tijd deel uit van het vijf man sterke straatfotografie-collectief ‘Amsterdam Streets’ waarbij we ons best deden betere foto’s dan de anderen te maken. Op de Dam stuitte ik op een jongetje en zijn opa die van de kermis kwamen. Ik had vriendelijk oogcontact met de opa die geen Nederlands sprak; ik ben fotograaf en ik maak nu foto’s van jullie, sprak ik woordeloos. Een paar jaar geleden ging dit overigens een stuk makkelijker. Nu hoor je meteen: “waar is het voor?”


Het jongetje schoot met een speelgoedpistooltje kleine plastic balletjes op de tram en vermaakte zich prima met opa. Ik kroop op mijn knieën zo dicht mogelijk naar de actie en zag het stel afkeurend kijken, wat het beeld compleet maakt.'

3) Landjuweel

ElmervanderMarel_Ruigoord-2lr
'In de tijd dat ik veel voor Het Parool werkte –deze krant plaatste naast nieuwsbeeld nog regelmatig sfeerbeeld uit de stad– ging ik dagelijks op jacht om de talloze onderwerpen die zich gewoon aandienden in de stad, te vangen. Ik stapte  ’s ochtends op de scooter om me voor eventjes bijna buiten de stadsgrenzen te wagen.

Het jaarlijkse Landjuweel festival op Ruigoord werd voorbereid en het kampement eromheen was al in volle gang. Ik zou hier een dag en misschien ook een avond rondhangen en me mengen tussen de bezoekers en bewoners, om zo onzichtbaar de sfeer op de achtergrond te fotograferen. Het was broeierig warm en de zware olieachtige geuren van de oprukkende Vopak-industrie waren bijna tastbaar. De tentjes en voertuigen grensden aan het water van de haven en velen namen alvast een duik. Wat dieper in het water lagen een paar naakte mannen op een luchtbedje te genieten van de zon. Dit surrealistische beeld met de grote schepen op de achtergrond moest ik hebben!

Schoenen uit, broek uit en het water in. Ik was net op tijd met waden met de camera om een van de twee zich als een hond te zien uitrekken op het luchtbedje. Een fijn kleurenbeeld waar zowel ik als de mensen die het aan de muur hebben hangen nog steeds van genieten.'

Wil je meer van Elmers werk zien? Check het op zijn op website en Instagram-pagina!
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.