Tijdens de aankoop van een matras, werd ik aardig geholpen door een medewerker in de winkel in Harderwijk. Er werd mij voor mijn slechte rug een hard matras aangeraden en er werd duidelijk vermeld dat er geen enkel risico aan zat, omdat ze 90 dagen omruilgarantie hadden. Toen ik naar huis ging zag ik de volgende text in de papieren staan;
Blijkt dat het (lig-)comfort niet aan uw verwachting voldoet, dan kunt u eenmalig gebruikt maken van onze omruilgarantie en alsnog een andere keuze maken. Tegen betaling van € 50,- (1-persoons (top)matras) of € 100,- (2-persoons (top)matras) bezorgen wij een nieuw (top)matras en nemen uw eerste aankoop weer mee.
Omdat de mevrouw (Astrid) die mij geholpen had keurig was en ook duidelijk had aangegeven dat er geen risico was omdat je 90 dagen alles kan omruilen, ging ik er niet van uit dat er kosten in rekening gebracht zouden worden. En zoals ik de text in de papieren lees, kon dit weleens gaan over het afleveren en omruilen thuis in plaats van het ophalen van de matras. Hoe dan ook Ik had mijn matras al, dus kon er op dat moment toch weinig mee.
Nu na een week of 10, ben ik erachter gekomen dat een harde matras echt niets voor mij is. Tevens heb ik mij laten vertellen dat het sowieso niet het beste advies is bij een slechte rug, maar dat maakt verder niet uit, want ik mocht toch omruilen. In de winkel bleek dat er dus inderdaad gewoon 50 euro in rekening gebracht worden voor de omruil.
Ik gaf aan Astrid aan dat ik het niet netjes vond dat dit niet gemeld was. Ze gaf daarop aan mij aan dat ze ook niet had gemeld dat het gratis was om om te ruilen en dat ze ook de rest van de voorwaarden niet met mij heeft overlegd, dus dat dat onzin was. Ik ben echter van mening dat je wanneer je het verkoopargument gebruikt dat er geen enkel risico is, omdat je toch 90 dagen omruilgarantie hebt, je daar ook eventuele kosten bij moet aangeven.