BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Eerst haar ernstig verpest, daarna bedreigd. Wat zijn mijn rechten?

Bijdrage door gebruiker
  •  
  •  
26-07-2023
  •  
7 antwoorden
  •  
Beste BNN Vara Kassa,

Door ziekte ben ik helaas niet meer in staat om naar de kapper te gaan. Ik ging online op zoek naar een geregistreerde thuiskapper en kwam 'Thuiskapster en Bruidsstyliste Den Haag' tegen. Na het lezen van enkele positieve reviews en zelfs een artikel op de website van de kappersakademie, durfde ik mijn lange haar uit handen te geven aan mevrouw [edit - redactie].

Ik had mijn haar op één lengte en vroeg om de voorkant licht in laagjes te knippen en de achterkant met rust te laten. Ik hoefde niet gestyled, maar vroeg wel of ze niet een beetje wilde föhnen om de kleur te bekijken (deed mijn kapper altijd wel). Dit was niet nodig; sterker nog, de meeste klanten spoelen hun eigen haar uit vertelde mevrouw. De schaar werd ingewisseld voor een mes en nadat ik vroeg of dit wel geschikt was, stelde mevrouw me gerust dat het geen probleem is om in dun (en net geblondeerd) haar te snijden. Het resultaat is dat mijn haar vanaf de oren kapot is gesneden, ik eigenlijk geen voorkant meer heb en mijn achterkant volledig is uitgedund. Ook loopt er een grote inkeping rondom mijn hele hoofd, ter hoogte van mijn nek, waar duidelijk het snijden begonnen is. Vanaf daar is mijn haar beschadigd en/of uitgedund en heb veel afgebroken haren. Toen ik de eerste keer mijn haar ging wassen, nadat mevrouw [edit - redactie] langs was geweest, schrok ik me rot. Het haar wat ik in mijn handen had, was nog de helft van wat het moest zijn en had veel last van haaruitval.

Ook vroeg ik om asblonde highlights gemixt met lowlights in de kleur van mijn eigen haar, maar eindigde met banen in een warm kleurenpalet bovenop en een doodgeblondeerde voorkant. De bovenste laag bleek ook het enige stuk wat geverfd was; het lag als een soort dekentje op de rest van mijn haar. Omdat het mij opviel dat het inzetten van de folies wel erg snel klaar was (vergeleken met wat ik normaal gewend ben), vroeg ik tijdens het intrekken van de ‘kleur’ of de onderkant ook was meegenomen. Mevrouw zei toen dat ze dit maar niet gedaan had, omdat het er wat droog uit zag (dat was het zeker niet). Tijdens het wachten was mevrouw heel druk op haar telefoon bezig, om zoveel mogelijk andere klanten te beantwoorden (vertelde ze zelf); een normaal gesprek was daardoor niet mogelijk.

Het uitspoelen ging erg haastig en hardhandig, waardoor m'n ogen vol met waterstofperoxide liepen (ik moest naar de badkamer rennen om de lenzen uit m'n hevig brandende ogen te halen). Het percentage van de peroxide was ook heel hoog, omdat mevrouw zo snel mogelijk klaar wilde zijn; hierdoor is mijn haar broos geworden en zijn er op meerdere plekken stukken haar afgebroken. Ze vertelde nog doodleuk tijdens het uitspoelen, dat er vroeger geen regels waren voor de maximaal toegestane peroxide en er daardoor grote plukken haar bij vrouwen afbraken..

Ik nam contact op met mevrouw, maar ze was niet bereid om langs te komen. Ondanks dat ze weg is gegaan toen mijn haar nog nat was, was ze ervan overtuigd dat de kleur goed zou moeten zijn; assig zelfs (door het natte haar had ik ook niet meteen door wat er aan de hand was, anders had ik er meteen wat van gezegd). Na het plaatsen van een review op Google waarin ik mijn verhaal deed en foto’s heb gedeeld, werd ik door mevrouw [edit - redactie] opgebeld en op een agressieve manier benaderd. Ze vroeg wat mijn probleem met haar was en ontkende in haren te snijden (er zat nota bene een getuige bij). Ik heb haar een leugenaar genoemd, opgehangen en haar nummer geblokkeerd. Mijn voicemail bleek nog wel ingesproken te kunnen worden en hier heeft mevrouw dan ook gretig gebruik van gemaakt om mij te kunnen bedreigen. Ik zou een probleem hebben met mezelf en als ik de review niet zou verwijderen, dan kwam mevrouw mij opzoeken om me kapot maken (heb de voicemail bewaard).

Mijn lange gezonde haar, waar ik jaren voor gespaard heb, is door mevrouw [edit - redactie] in een halfuur tijd geruïneerd. Het is zowel van onder, in het midden als van boven beschadigd en heb een groot deel af moeten laten knippen (helft rug naar schouders). Desondanks gaat het nog zeker een jaar duren voordat alle schade eruit is gegroeid. Ik vroeg om extra voorzichtig te zijn, maar heb nog nooit zo’n slechte ervaring gehad met een kapper en mijn vertrouwen is ook beschaamd.Dit zou bij een kundige kapper nooit gebeurd zijn en vraag me oprecht af wat mevrouw bezielt heeft om mijn haar op deze manier te bewerken..

Mevrouw [edit - redactie] wil ik uiteraard nooit meer in de buurt van mijn haar hebben, maar wel graag de betaalde €75 terug. Wat zijn mijn rechten?
Afbeelding bij de vraag Eerst haar ernstig verpest, daarna bedreigd. Wat zijn mijn rechten?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.