Via Vakantieveilingen.nl hebben wij als gezin al diverse veilingen gewonnen en met succes en plezier aan deelgenomen. Dit is echter voor het eerst dat ik er niet uitkom met een aanbieder via deze website. Van diverse anderen heb ik tevens dezelfde klacht(en) vernomen.
Op 5 september 2011 won ik via Vakantieveilingen de veiling ‘Haaien vangen op de Oosterschelde’ bij J. Smits Sport- & Zeebaarsvisserij voor 2 personen, kosten € 61,-. Samen met een vriend zou ik de voucher gaan verzilveren en we maakten een boeking voor 6 september 2012. Beide hadden we er ontzettend veel zin in, maar een dag voor de afgesproken datum belde men af. Het zou te hard waaien de dag erop. Er was windkracht 2-3 opgegeven voor die dag en men voer met de, inmiddels voormalige, boot tot windkracht 4-5, niets aan de hand dus zou je zeggen. De bewuste dag bleek het dan ook schitterend weer en windstil te zijn. Maar goed, één maal afzeggen kan gebeuren, geen probleem.
Vervolgens een nieuwe afspraak gemaakt en die datum was dan eindelijk zover, 18 april 2013. Helaas, men gaf de dag ervoor al windkracht 8-9 (stormachtig - storm) op. Om die reden de heer Smits maar even gebeld met de vraag of het vissen daadwerkelijk door zou gaan. ‘Ja, natuurlijk was het antwoord’. De volgende dag bleek het inderdaad ontzettend gevaarlijk weer te zijn. Enorme windstoten, etc. Voor de zekerheid op de ochtend van de dag zelf nóg maar eens met de heer Smits gebeld die wederom bevestigde dat er gewoon gevaren en gevist zou gaan worden. En alhoewel wij ons niet konden voorstellen dat de tocht door zou gaan, zijn we vanwege de bevestiging toch richting Zeeland gereden om te voorkomen dat onze voucher zou vervallen bij het niet komen opdagen. Dit betrof een rit van 100 km x 2 (= 3 uur en € 38,-). Eenmaal bijna op de plaats van bestemming belden we de heer Smits in verband met navigatie naar de exacte ligplaats van de boot. Toen hij hoorde dat we al op de plaats van bestemming waren gearriveerd zei hij ‘het is jammer, maar we kunnen echt niet gaan varen met dit weer, het is onverantwoord’. Dat is iets wat wij een dag van tevoren ook al vermoedden en wat de schipper zeker op die bewuste ochtend tijdig had kunnen weten met enige ervaring. Twee uur voor een afspraak moet je mensen toch met zekerheid kunnen zeggen of iets wel/niet doorgaat, zeker wanneer mensen van verder weg moeten komen moet je dit incalculeren. We werden gevraagd om even naar de boot te komen en konden na een broodje weer huiswaarts keren. Ons werd toegezegd dat we de keer daarop gratis eten en drinken zouden krijgen aan boord. We waren het hier niet helemaal mee eens, maar hopende op die volgende afspraak mét eten en drinken zijn we dan toch maar vertrokken.
Uiteindelijk de derde afspraak gemaakt voor vrijdag 26 juli 2013 (drie keer is scheepsrecht zou je zeggen). Zou het nu dan doorgaan? De donderdag ervoor werd ik gebeld door het boekingskantoor van de heer Smits. ‘De tocht morgen kan helaas niet doorgaan meneer in verband met een defecte koppeling van het schip’. Ik ben iemand met ontzettend veel coulance en geduld, maar ditmaal brak dan toch echt een keer mijn klomp en heb mijn ongenoegen ditmaal uitgesproken.
Over de voorvallen/redenen van de eerste twee afspraken had ik al zeer mijn twijfels en nu door de derde afzegging is mijn vertrouwen in dit bedrijf helemaal weg, ondanks het feit dat de laatste afzegging legitiem zou kunnen zijn, heb ik toch mijn twijfels. Zie volgende bericht voor vervolg.