Als wij bij onze Franse schoonfamilie kwamen, en zo tegen 11 uur wat onrustig werden en voorzichtig naar de koffie informeerden, keken ze vreemd op; koffie dronk je bij het ontbijt, of na het diner, anders niet. Maar natuurlijk kwam er dan koffie, voor die gekke 'Ollanders.
Maar sinds wanneer is dat koffie drinken eind van de morgen in ons land gebruikelijk? Ik herinner mij nog van voor de oorlog dat mijn moeder in die bruin aardewerk potjes heet water schonk op de zelf gemalen koffie, maar ik vermoed dat het al veel langer teruggaat. Wie kan hier iets over zeggen?