BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NUVEMA heeft geen recht van bestaan

Bijdrage door gebruiker
01-03-2013
3 reacties
Toen mijn vader eind 2013 na een kort ziektebed onverwachts overleed zaten wij (vrouw en 2 kinderen) niet alleen met het verdriet, maar ook met de kosten en het regelen van de crematie.
Hoewel mijn vader een ‘sommen uitvaartverzekering’ had bij NUVEMA werd al snel duidelijk dat we hier niet op hoefden te rekenen.

Conform mijn vader zijn wens is hij in beperkte kring en zonder toeters en bellen gecremeerd. De plechtigheid was waardig en ingetogen, en erg goed geregeld door de uitvaartverzorger (PC Hooft/Uitvaart Compact). Een dergelijke uitvaart kost nml. minder dan de helft dan een standaarduitvaart kost. Dit komt o.a. omdat deze rechtstreeks via het web of telefonisch wordt geregeld en on-line betaald wordt. Kortom eenvoudig, voordelig en transparant dus, zoals het anno 2013 hoort en conform onze wensen en budget. Echter liet Nuvema mij weten dat zij uitsluitend achteraf en alleen aan uitvaartondernemingen uitkeren. Probleem dus: zonder betaling vooraf geen betaalbare uitvaart en ik zou het dus zelf moeten betalen, maar hoe kan ik het dan declareren? Ik wendde mij met deze kwestie tot NUVEMA.

De meneer die mij telefonisch te woord stond liet duidelijk merken dat hij totaal niet bereid was om mee te denken of op welke andere wijze dan ook zijn medewerking te verlenen. Hij was bot, kortaf en ontnam mij iedere hoop op een beetje medewerking. Hij herhaalde alleen keer op keer zijn standpunt: ‘uitsluitend achteraf en alleen aan uitvaartondernemingen’ wordt uitgekeerd.

Ik heb dus uiteindelijk zelf de gewenste uitvaart geregeld en betaald. Met veel creativiteit en het nodige mail- en telefoonverkeer hebben we uiteindelijk, na 3 maanden, de kosten via de uitvaartonderneming kunnen terugkrijgen, waarbij NUVEMA als lachende derde nog het resterende bedrag (ruim €300) in zijn zak heeft weten te houden.

Als nabestaanden voelden we ons behoorlijk in de kou staan. Aanvankelijk verdriet, daarna boosheid en nu vooral verontwaardiging: je kunt als uitvaartverzekeringsmaatschappij toch niet juist op zo’n moment mensen laten stikken na eerst al die jaren premie op te strijken!?!

Tot mijn verbijstering durfden ze mijn moeder nog een brief te sturen:
Natuurlijk kunnen wij uw verdriet niet wegnemen. Wel kunnen wij u helpen met praktische ondersteuning [..] Wellicht heeft u nog vragen? Vanzelfsprekend kunnen we u ook hierbij van dienst zijn[..]

Ze hadden nog geen eens de moeite genomen om de spelling te controleren waardoor haar naam volledig onleesbaar is afgedrukt, maar staan wel meteen klaar om een sales-gesprekje aan te gaan.

Mijn advies: zet geld opzij voor het laatste afscheid of regel de uitvaart vooraf met een uitvaartondernemer. Maar vertrouw vooral NIET op NUVEMA!
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.