BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Health City concept wijzigt maar kan niet per direct opzeggen

Bijdrage door gebruiker
22-04-2012
31 reacties
Ik heb een vraag over een Europees bedrijf. Het gaat hier om de fitnessketen Health City. Ik sport al jaren bij het filiaal in Arnhem. De sportschool heeft een All Inclusive beleid. Dat wil zeggen dat de faciliteiten aangeboden worden voor een ‘all-in’ prijs van variërend van €35,- tot €55,- afhankelijk van het type abonnement wat je afsluit (voor hoeveel maanden) en of je in aanmerking komt voor studentenkorting. De volgende faciliteiten worden aangeboden in dit all in pakket: gebruik van alle fitnessapparatuur, fitnessbegeleiding, groepslessen, gebruik maken van sauna en hammam (stoomsauna), zonnebank, douchen, koffie/thee en frisdranken en kinderopvang. Ik sport hier al jaren met veel plezier en was erg tevreden over de sportschool. Ik heb sinds 2009 een contract afgesloten. Ik ben nu al uit mijn contractsperiode en zou nu maandelijks mogen opzeggen.
Nu kreeg ik begin april een brief (zie onder in dit document) waarin staat dat het all in concept per 1 mei a.s. verandert in ‘basic fit’. Dit wil zeggen dat er veel minder groepslessen gegeven worden, de sauna en hamman, zonnebank en drankjes en kinderopvang verdwijnen. Nu maak ik naast het sporten veel gebruik van de sauna’s om even lekker te ontspannen. Dit is per 1 mei dus niet meer mogelijk. Dus voor mij een reden om een andere sportschool te zoeken.
Nu kregen we vorige week te horen dat elk lid de maand mei niet hoefde te betalen. Dit werd 2 dagen later weer teruggedraaid en de maand mei moet gewoon betaald worden.
Ik ben zojuist naar de sportschool gegaan om mijn abonnement per 1 mei op te zeggen, maar nu kan dat pas per 1 juni. Dus zou het betekenen dat ik 1 maand opzegtermijn heb, wat normaal gesproken ook geldt natuurlijk. Maar kan dit juridisch gezien wel als de sportschool zijn hele concept wijzigt en een heel ander aanbod aanbiedt dan waar ik voor getekend heb? Het lijkt me van niet. Diezelfde vraag heb ik daar gesteld aan een medewerker en die vertelde me dat Health City een groot concept is met vele vestigingen in Europa en dat ze ervan uit ging dat dit wettelijk gezien dus wel mocht en ervan uitging dat Health City wel werkt volgens de regels. Maar ik heb hier mijn twijfels over. Het abonnement wordt per 1 mei vanzelf omgezet van all in naar basic fit. Ik betaal dan natuurlijk wel minder voor mijn abonnement. Maar het lijkt mij dat als een heel concept verandert, ik per direct mag opzeggen, toch? Ik ben erg benieuwd naar de meningen van anderen.

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.