CVZ, college voor zorg verzekeringen voor Nederlanders in het buitenland.
In mijn geval in Spanje.
Ik ben Nederlander en Canadees.
krijg AOW van Nederland, mijn ziekenfonds in Spanje wordt via formulier 121 betaald uit mijn AOW in Holland. Ik ben 68 jaar. krijg 1/3 for maximum credit jaren 15.5 jaren. CVZ mag maximum Nederlandse inkomen van mijn AOW gebruiken om de Spaanse ziekenfonds te betalen. Service is echter veel lager dan de NL en Canada en doctors spreken geen Engels.Ik ben het daar niet mee eens en vecht dit dus aan via Ombudsman etc. Canada heeft treaty met NL, om geen DOUBLE TAX te betalen, maar CVZ gebruikt woorden als "Bijdrage,Toeslag, extra en verplichting.
graag uw advies
bert kampers