De moeder van mijn vriendin heeft een ongeneeslijke ziekte. Toen haar moeder hoorde dat zij niet lang meer zou leven, heeft ze besloten naar haar geboorteland Curacao te gaan om afscheid te nemen van familie. Mijn vriendin en haar zusje wilden ook graag gaan, maar zouden een tijd later vertrekken, i.v.m examen van haar zusje.
Ongeveer 4 weken voor vertrek heeft mijn vriendin tickets gekocht voor 3 juli, retourtickets. Hiervoor was ze rond de 2000 euro kwijt.
Afgelopen weekend kwam er een belletje uit Curacao, het gaat niet goed met haar moeder, haar toestand was achteruit gegaan. Ze was in het ziekenhuis terecht gekomen met een longontsteking. Mijn vriendin en zusje wilde niet langer wachten, en zijn gelijk de dag daarna vertrokken naar Curacao.
Ze konden de tickets van 3 juli niet annuleren, niet wijzigen/omboeken, niet op een familienaam zetten (zodat familie in Nederland nog de mogelijkheid heeft om te gaan).
Dit betekent dat ze opnieuw tickets moest kopen en weer zoveel geld kwijt was, rond 1700 euro.
Mijn vriendin heeft dus 4 vliegtuigstoelen moeten betalen, terwijl ze er maar 2 gebruikt.
Het is toch belachelijk dat KLM daar niet wat aan kan doen? Ze heeft geen annuleringsverzekering afgesloten voor de tickets van 3 juli, omdat ze in de veronderstelling was dat ze toch zou gaan.
KLM kan die stoelen van 3 juli toch opnieuw verkopen of op zijn minst op de naam van een familielid zetten?
Is er tegen zulke situaties helemaal niks te doen?
Mijn vriendin heeft al zo'n verdriet met een moeder die ze gaat verliezen, een zusje die ze moet gaan onderhouden en dan komt deze ellende er ook nog bij.
Kan iemand mij hiermee helpen? Wat voor rechten heb je in zo'n onverwachtse situatie?