Mag een luchtvaartmaatschappij zelf de regels opstellen voor het reizne met medische baggage? Vanwege apneu (OSAS) reis ik al jaren met een CPAP. Het apparaat it in een kleine reistas die makkelijk onder de stoek in de cabine kan. Bij geen enkele maatschappij, ook niet de budgetmaatschappijen, was dit ooit een probleem en kon ik mijn tasje met de CPAP naast mijn kleine koffertje mee de cabine in nemen. Maar vorige week op een vlucht van Transavia van Rotterdam naar Lissabon werd er opeens moeilijk gedaan en wilde een grondstewardess dat ik mijn koffertje (tegen betaling) zou inchecken in het ruim omdat ik ook al medische baggage had. Ik heb geweigerd en na veel discussie mochten koffertje en tasje met de CPAP alsnog toch mee de cabine in. Omdat ik dacht dat hier sprake was van een slecht ingewerkte en geinformeerde individuele grondstewardess, heb ik contact met Transavia opgenomen. Daar werd mij gemeld dat ik het reizen met een CPAP vooraf moet melden. Dat wil ik nog best doen. Maar ook werd gemeld dat ik een medische verklaring nodig heb en dat deze niet ouder dan zeven dagen voor de vlucht mag zijn. Dat zou inhouden dat ik voor elke vlucht mijn longarts moet gaan lastigvallen voor een nieuwe medische verklaring die natuurlijk ook niet gratis is. Dat is zeer administratief belastend en bureaucratisch. Terwijl Transavia toch ook wel zal begrijpen dat niemand voor de lol met medische apparatuur op reis gaat. Mag Transavia opeens een heel andere beleid introduceren rondom het reizen met medische apparatuur dat afwijkt van het beleid van alle andere luchtvaartmaatschappijen?