Op 8 december 2019 heb ik voor onze familie bij Belvilla een 14-persoons huis in Cochem, Duitsland, geboekt voor de herfstvakantie van 9-16 oktober 2020.
Het huurbedrag hiervoor was 931 euro. Omdat het een accommodatie van Roompot was heb ik tevens aan hen 493 euro voor de borgsom, toeristenbelasting, bedlinnen en eindschoonmaak betaald.
Toen ik hoorde dat de Duitse regering mensen uit Noord- en Zuid-Holland als rood bestempelt en dat we daarom bij de grens een Covid-19 test, niet ouder dan 48 uur, moeten overleggen en we streng worden verzocht om aldaar 14 dagen in quarantaine te gaan, wilde ik omboeken of annuleren.
Op donderdag 17 september belde ik eerst naar Roompot.
Op de website van Roompot staat dat er kostenloos aanpassingen kunnen worden gedaan, ook qua locatie.
Ik had al een ander huis van Roompot uitgezocht, zodat de omboeking makkelijk kon worden geregeld. Roompot verwees mij door naar Belvilla. Immers, ik had daar de boeking gedaan. Door Belvilla werd mij verteld, dat ik niet kon omboeken en de annuleringskosten zouden 660 euro bedragen. Er was totaal geen begrip voor de bijzondere situatie. Immers, de RIVM bestempelde Duitsland gewoon als “geel gebied”.
Het annuleringsbedrag zou hetzelfde blijven, ook als ik pas later wilde annuleren. Ik vroeg daarom of ik dan een optie op een ander huis in Nederland kon krijgen, omdat ik nog even bedenktijd wilde voor als de situatie in Duitsland slechter (rood) zou worden en ik dan misschien wel kostenloos kon annuleren.
Dat was niet mogelijk, maar de dame gaf mij het advies om alvast een ander huis te huren en dan niet te betalen (een soort optie) en ze heeft zelfs een huis voor mij in Hooghalen geboekt, dat nu inmiddels (door niet te betalen) is geannuleerd.
Ik belde ik 24 september naar Belvilla om toch maar definitief te annuleren, maar nu bleek het bedrag tot mijn grote verbazing en ergernis 836 euro te zijn en dezelfde mevrouw (ik hoorde het aan haar stem) beweerde dat het niet waar was dat het verhoogd was.
Later werd ik teruggebeld door dhr. Teun van Belvilla, die mij vertelde dat het bedrag van 660 euro is om om te boeken en dat dat geen annuleringskosten zijn.
Inmiddels heeft mijn dochter contact gehad met Kevin van Belvilla en de service en het begrip bleven eerst helaas beneden peil. Na aandringen meldde Kevin:
“Goedemorgen mevrouw, ik denk dat er wat verwarring is ontstaan.
Een omboeking is alleen kosteloos als het park daar akkoord mee gaat. De annuleringskosten zijn echter 837,15 euro. Ik heb al gevraagd of ik dit mocht verlagen naar de omboekingskosten van 660,22 euro maar hier heb ik geen akkoord voor gekregen.
De annuleringskosten zijn nooit van 660,22 euro naar 837,16 euro gegaan. De annuleringskosten waren 837,16 euro maar de 660,22 euro waren de omboekingskosten. Aangezien er voor een annulering is gekozen zijn de kosten 837,16 euro. Je moeder mocht dus absoluut omboeken, maar niet kosteloos zonder toestemming van het park.
Dit betekent dat ik 2 opties aan kan bieden:
1. We kunnen de annulering laten staan zoals deze is. Ik kan dan de overgebleven 94,69 euro terugstorten.
2. Ik kan het park benaderen voor een kosteloze omboeking. Indien ze daar mee akkoord gaan dan heeft je moeder in ieder geval een maand te tijd een andere periode en/of woning te boeken op een Roompot park.
Dit zijn de beste opties die ik je moeder aan kunnen bieden.”
Helaas was het inmiddels 10 dagen voor vertrek en hebben we al iets anders geboekt. Optie 2 was een prima aanbod geweest toen mijn moeder op 17 september belde. Waarom nu pas dit aanbod???
Ik vind dat ik verkeerd ben ingelicht en ik hoop, dat jullie hier misschien iets aan kunnen doen. Sowieso, een bedrag van 660 euro voor een OMBOEKING onder deze bijzondere omstandigheden???
Bij voorbaat mijn hartelijke dank,Wil