Wij hebben een paar maanden geleden een huisje in de Ardennen (marche en famenne) geboekt voor 18 personen. Nu werden wij twee weken geleden gebeld door heerlijkehuisjes.nl dat de eigenaar van het pand ons er niet in kan laten en derhalve de boeking gaat annuleren, omdat i.v.m. Corona er maximaal 10 personen in één gehuurd huis mogen zitten. Belangrijk is hier dat zij het annuleren. Restitutie is niet mogelijk, omboeken naar een ander huis in NL of bijvoorbeeld 2 huizen van 9 in België is ook niet mogelijk. De enige optie die we hebben, is hetzelfde huis te huren binnen nu en 1 jaar. De kans dat wij nog een keer met zijn allen kunnen gaan is ontzettend klein, daarom hebben wij gevraagd om terugbetaling van onze aanbetaling (ca. 2000 euro). Heerlijke huisjes zegt dat het niet hun probleem is, aangezien de eigenaar van het huis ons annuleert.
Ik heb vervolgens de algemene voorwaarden doorgelezen en hierin wordt het volgende gemeld :” Indien Heerlijkehuisjes.nl door overmacht gedwongen is een huurcontract te annuleren, is Heerlijkehuisjes.nl op generlei wijze aansprakelijk te stellen. In een dergelijke situatie zal volledige restitutie van het aan Heerlijkehuisjes.nl betaalde bedrag plaatsvinden.” Nu zien wij het annuleren door de eigenaar van het pand i.v.m. Aanscherping van de regelen omtrent corona als overmacht. Na enkele e-mails heen en weer maar telefonisch contact opgenomen, maar dit contact was waardeloos: het lijkt wel alsof je tegen de muur praat. Ze konden niet uitleggen wat gevallen van overmacht zijn, of wat overmacht überhaupt was, maar meenden wel dat dit geen geval van overmacht is. Daarnaast zeggen ze dat de eigenaar van het pand 'eigenlijk niet geannuleerd heeft, hij moest wel omdat wij Belgie niet inmogen'. Dit lijkt mij toch precies een geval wat zij specificeren in hun algemene voorwaarden : "eigenaar gedwongen door overmacht te annuleren"? Samengevat blijkt dus dat heerlijkehuisjes.nl compleet in strijd met hun algemene voorwaarden handelt. Ook volgens de site van de Consumentenbond hebben wij recht op restitutie van het volledige aanbetaalde bedrag.
Nu is de vraag: staan wij in ons recht, en zo ja, wat kunnen wij hiertegen doen? Is er een instantie die we in kunnen schakelen, die restitutie zou kunnen afdwingen?
(bijgevoegd het relevante stuk uit de algemene voorwaarden)