BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hebben reizigers rechten wanneer het bagagebeleid van KLM tot hoge kosten leidt?

Bijdrage door gebruiker
06-01-2017
9 reacties
Afbeelding bij deze post - Hebben reizigers rechten wanneer het bagagebeleid van KLM tot hoge kosten leidt?
Wij hebben onlangs een reis gemaakt met KLM, waarvan 3 van de 4 vluchten werden uitgevoerd door Alitalia.
Wij wisten niet dat er voor ruimbagage moest worden betaald, daarom moesten wij op de luchthaven 2x €35,- Euro bijbetalen.
Dat is jammer, maar als dat de regels zijn, dan kunnen wij daar mee leven.
Echter:
1a. Als Flying Blue Members hadden wij recht op bagage voor €15,- per stuk.
1b. Wij werden echter pas geinformeerd op het vliegveld, waar de kosten dus een stuk hoger zijn.
1c. Dit was echter niet onze schuld, want door een fout van KLM konden wij niet online inchecken en dus ook geen bagage bijboeken.
Vervolgens dachten wij dus op de terugreis wél vooraf bagage te kopen voor €15,- per stuk. Echter:
2a. Doordat dit een zogenaamde 'codesharing' boeking was, kon er vooraf door mensen die met KLM geboekt hadden, op een traject waar ook een vlucht van Alitalia tussen zat, geen extra bagage bijboeken.
2b. En werden wij dus weer veroordeeld om voor €35,- bagage op de luchthaven te kopen.
2c. Waar in dit geval ook nog eens 20% extra luchthavenbelasting over gerekend werd.

Nu zijn we dus €156,- verder, voor iets wat eigenlijk maar €60,- had hoeven kosten.

Als ik dit voorleg aan de KLM 'customer care', krijg ik steevast een paar links naar de voorwaarden van KLM terug.
Wederom; ik begrijp dat er tegenwoordig betaald moet worden voor ruimbagage, en dat dit in de voorwaarden staat.
Echter:
I. Wij hebben extra veel kosten gemaakt, door oorzaken buiten onze schuld.
En verder:
II. Dit overkomt heel erg veel mensen. Ter illustratie:
a. de beoordelingspagina's van KLM vluchten (deels) uitgevoerd door Alitalia staan vol met exact dezelfde klachten
b. wij zijn op het vliegveld tal van mensen tegengekomen met dezelfde klachten
c. veel van onze (Italiaanse) vrienden maakten exact hetzelfde mee
d. de baliemedewerkster van Alitalia wist zelfs te melden dat praktisch iedereen die met ruimbagage reist en via KLM boekt, tegen hoge kosten oploopt.

Nu vraag ik mij af:
KLM zegt haar klanten duidelijk te informeren, en als je niet op de hoogte was van het bagagebeleid, dan: "Eigen schuld, dikke bult".
Maar.. als er op een gegeven moment zoveel mensen zijn die toch niet weten waar ze aan toe zijn, en links en rechts geld uit de zakken wordt geschud, moet er dan geen grens zijn aan het "Eigen schuld, dikke bult" argument? Is er niet een omslagpunt waarop men zich op een zeker recht kan beroepen misgeinformeerd te zijn, schier vanwege het aantal gedupeerden?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.