De supermarkt betaald statiegeld aan SRN (Stichting Retourverpakkingen Nederland).
De SRN betaald de supermarkten weer bij het inleveren van deze flessen en blikjes.
Zoals de supermarkt dat ook doet bij de consument.
Als de consument deze niet inlevert/weggooit, is het verlies voor de consument. Dat houdt dus in dat de winst is voor de SRN.
Uitgaande van dat ongeveer jaarlijks 50 miljoen flessen niet worden geretourneerd(min. €0.15,-), betekend dat de SRN jaarlijks minimaal €7.500.000,-. Winst boekt.
Wat gebeurd er met deze winst? En is de consument hier niet de grootste dupe van terwijl de SRN in zijn vuistje lacht?