BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vraag over Essent maandbedrag

Bijdrage door gebruiker
07-09-2022
4 reacties
Beste mensen,

Ik heb gas en elektra van Essent.
In januari 2022 liep mijn contract af. Moest gelijk 200 euro per maand gaan betalen.
Voorheen 68 euro per maand.
Gelukkig kreeg ik in februari 2022 de kans om een contract af te sluiten voor 1 jaar dus tot1 maart 2023nog een vast contract.
Moest wel 99 euro per maand gaan betalen, maar dat was de helft van wat ik in januari en februari betaalde.

Ik zette mijn maandbedrag op 150 euro altijd fijn om eventueel iets terug te krijgen; zeker na een koude winter.
In april kreeg ik mijn jaarafrekening en kreeg geld terug, zoals elk jaar.
Mijn verbruik is elk jaar ongeveer hetzelfde: 477 kub en 480 kub.
Ook de elektra is ongeveer hetzelfde: 1217 kwh en 1233 kwh

Toch moest ik in mei al 119 euro gaan betalen per maand.
Ik heb hierover gebeld, maar de vriendelijke medewerker begreep het ook niet.
Nou oké, dan kreeg ik het teveel betaalde wel terug.

Maar wie schetst mijn verbazing dat ik nu ineens 195,00 per maand moet gaan betalen, anders moet ik 360
Waarom? Oke, mijn contract loopt28 februari 2023af en in mei 2023 ontvang ik pas mijn jaarafrekening.
De gasprijs is enorm gestegen dat begrijp ik, maar waarom moet ik dan ineens 195 euro per maand betalen?
Mijn daadwerkelijk verbruik is minder dan vorig jaar. Bovendien is de btw per 1 juli van 21% naar 9% gegaan en krijgen we korting van de regering.

Ik zou dan mei t/m augustus 2022 4 x 150 euro betalen = 600 euro en september 2022 t/m april 2023 8 x 195 euro = 1560 = totaal 2160 euro.
Ik zou gezien mijn contract van 100 euro per maand ad 10 maanden op 1000 euro komen en dan nog de twee maanden waarin mijn
contract is gestopt.2160 - 1000euro = 1160 euro gedeeld door 2 maanden = 580 euro per maand. En dit terwijl mijn verbruik tot nu toe niet meer is geworden.

Ik heb het uitgezocht:

Essent gaat er vanuit volgens het energierapport van februari 2022, dat ik 540 kub gas verbruik
in maart was dit 562 kub, in april ook 562en in juli 548 kub en dit terwijl ik tot nu toe minder verbruik dan vorig jaar en ik nog nooit boven
de 500 kub heb verbruik. Ik ben er 40 jaar klant en woon 28 jaar in dezelfde woning.
We hebben sinds een paar jaar een slimme meter, die de metersstanden automatisch uitdraait, dit gaf al elke maand een klein nadelig verschil aan.
Maar om nu ineens te gaan rekenen met 562 kub ipv 480 kub is wel een heel erg groot verschil.
Waarschijnlijk zal ik het teveel betaalde wel terugkrijgen, maar het is niet zoals het hoort.

Misschien gebeurt dit bij meer mensen en betalen ze nu veel te veel gezien hun daadwerkelijk verbruik.
Zeker voor gezinnen kan dit behoorlijk oplopen.

Iemand die dit ook heeft?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.