Beste lezer,
Enige tijd terug heb ik een enorme naheffing gekregen voor gas op mijn oude adres. Omdat het verbruik zo'n zes keer hoger ligt dan mijn normale verbruik, wil ik precies weten wat er aan de hand is. Omdat de rekening van de energieleverancier komt, en het behoorlijk ondoorzichtig is wie voor welk deel van het gasnet verantwoordelijk is, heb ik de naheffing terug laten storten en eerst om een verklaring gevraagd.
EnergieDirect heeft die vraag niet naar behoren kunnen beantwoorden en zonder enigoverleg (hoe dit uit te zoeken, wat de mogelijkheden zijn, wat er zolang met het openstaande bedrag moet gebeuren), hebben ze de opdracht doorgespeeld naar een incassobureau, overigens ook buiten mijn weten om.
De betrokken bedrijven zien alleenmijn centen, dus het kan niemand iets interesseren of er sprake is van een gaslek, of de meter niet deugd, dat er illegaal wordt afgetapt of dat er iets anders vreemds aan de hand is.
Zijn er bepaalde omgangsnormen voor de energieleveranciers naar de klanten toe, of kunnen zij om het minste of geringste naar een incassobedrijf toe stappen? Is er iemand in de gasbranche die verantwoordelijkheid moet nemen als ergens twijfel over is, of staat de afnemer er helemaal alleen voor, als hij vermoed dat er iets niet klopt? Staat er naast de levering van gas/ energie ook een bepaalde mate van sevice tegenover het betaalde bedrag, m.a.w. mag ik voor die €569 die nog openstaat eendeugdelijke verantwoording vragen van EnergieDirect, of moet ik mij er maar bij neerleggen dat ik dittoch waarschijnlijkzelfverstookt zal hebben?