In februari 2007 ga ik bij Oxxio een contract aan voor de levering van gas voor een bepaalde tijd, nl. 3 jaren. Na het verstrijken van deze termijn (febr. 2010) krijg ik geen melding van een nieuw te betalen tarief. Uiteindelijk komt er dan in december 2010 een brief met de mededeling dat mijn nieuwe gastarief per d.d. 1 januari € 0,5986 bedraagt. Verder geen informatie tot wanneer ik een contract heb, dus ga ik ervan uit dat dit dus een variabele prijs is en mijn contract op ieder gewenst moment kan opzeggen. Ik denk op dat moment, dat vind ik prima.
In oktober 2011 valt er weer een nieuw gastarief op de mat, nl. € 0,6583. Wat ik toen niet goed heb gelezen is dat er ook in staat dat ze mijn leveringsovereenkomst verlengen tot en met 31 december 2012. Dat stond dus niet in de vorige brief. Bij de vorige tariefwijziging wordt hier met geen woord over gerept en nu moet ik dat ineens zelf maar in de gaten houden?
Ik kwam daar dus achter toen ik twee weken geleden wilde switchen van energieleverancier. Moet ik een boete betalen wegens het voortijdig ontbinden van de leveringsovereenkomst. Een leveringsovereenkomst voor bepaalde tijd, waar ik zelf niet om heb gevraagd.
Ik heb hierop telefonisch contact gehad met de klantenservice. Deze wijzen mij simpelweg op mijn eigen verantwoordelijkheid om alle post die ik ontvang goed te lezen en te begrijpen.
Ik vind dit de wereld op zijn kop en kan niet begrijpen dat een energiebedrijf dit simpelweg denkt te kunnen maken.
Ik heb een klacht gestuurd en ze gewezen op een zin in artikel 19 (wijziging van de voorwaarden en de tarieven) van de algemene voorwaarden: "In de kennisgeving wijst de leverancier de contractant op de mogelijkheid de overeenkomst op te zeggen".
Dat doen ze dus niet in die twee brieven die ik heb gehad omtrent tariefwijziging.
Ik voel de bui al hangen en verwacht dat ze daar ook nog wel een mooie smoes voor hebben.
Bij Oxxio lijkt het uithalen van dit soort trucjes meer prioriteit te hebben dan het leveren van energie en scoren ze wat mij betreft een dikke onvoldoende voor het behandelen van (ex) trouwe klanten.