BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onze slimme meter hangt in de schuur bij de buren

Bijdrage door gebruiker
18-11-2019
13 reacties
Wij wonen sinds kort vrijstaand in een buitengebied van Katwijk (zh) en nemen electriciteit af van Vattenfall via Liander (gas gaat via een tank). In 2016 heeft Liander hier een slimme meter geplaatst, maar helaas niet op eigen terrein; deze hangt op een onmogelijke plek in een schuur bij een buurman op ± 100 meter afstand van ons huis.Ondanks het feit dat wij 16 zonnenpanelen hebben (op zich genoeg voor een gemiddeld rijtjeshuis) en geen overmatige verbruikers zijn, koersen wij deze maand af op een electriciteits-rekening van ± €180,-.
Ik heb meerdere malen met Liander contact gehad over deze situatie. Los van het feit dat ik niet of nauweljks bij mijn eigen meter kan komen (en ik dus niet kan checken of er na de meter nog illegale aftap plaatsvindt) blijkt nu ook nog dat de afstand van een slimme meter tot de zonnenpanelenniet te groot mag zijn, omdat dat de registratie van het terugleveren negatief beïnvloedt.
Helaas komt Liander niet verder dan: "belt u nog eens met de verkopende makelaar", of: "U kunt uw meter laten ijken tegen betaling".
Als een doorsnee middenstander zo met zijn klanten zou omgaan, was hij/zij binnen de kortste keren failliet, maar Liander misbruikt hier doodrustig haar monopolie-positie.
Deze situatie is om gek van te worden. Heeft iemand nog een tip?
Vriendelijk dank, Alex

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.