Er kwam do.middag 22 jan.jl. een jonge vrouw aan de deur die aan mij vroeg van welk energiebedrijf ik mijn gas en electra betrok. Ik antwoordde van Eneco en dat ik daar bij bleef en geen interesse had voor een ander energiebedrijf. Wel dat kwam goed uit want zij werkten samen met Eneco en leverden n.l. groene stroom en groen gas aan Eneco en wilden de consument ervan op de hoogte brengen dat de energieprijzen waren verlaagd en dit aan het eind van het jaar op de jaarnota in mindering zou worden gebracht. Op mijn vraag waarom ik hierover niet door Eneco was ingelicht, kwam er een verhaal dat veel mensen niet hadden gereageerd op de verlaging en dat hun bedrijf van Minister Kramer van Milieu de opdracht had gekregen om persoonlijk de bevolking hiervan op de hoogte te brengen. Ze vertelde ook nog dat het in mijn geval ± 120 euro per jaar zou schelen. Daarna vroeg zij mijn naam en adres en gironummer. Dit was nodig als bewijs dat ze bij mij langs was geweest. en ter controle van mijn gegevens.Zij schreef dit op een formuliertje dat er NIET uitzag als een overeenkomst of een contract en vroeg mij om een handtekening te zetten. Nou zet ik nooit ergens mijn handtekening onder vóór ik iets gelezen heb, dus kwam er direct achter dat dit wel een overeenkomst was. Totaal verbijsterd zei ik haar dat ik niet tekende, de doorslag/kopie van de ovreenkomst wilde en contact op zou nemen met Eneco, waarop zij vertrok. Bij nadere bestudering bleek dat er een machtiging voor automatische incasso was aangevinkt en een machtiging voor Greenchoice om dit met mijn netbeheerder af te handelen. In het voorafgaande gesprekje was de naam Greenchoice geen enkele keer gevallen en al helemaal niet dat het ging over overstappen naar Greenchoice. Dit was dus een staaltje van misleiding in optima forma!! Ik wil dit onder de aandacht brengen omdat ik denk dat veel m.n. oudere mensen van deze werkwijze de dupe worden en om aan mensen te laten weten dat ,ondanks de aandacht die een aantal consumentenprogramma's en diverse forums hieraan hebben besteed, en ondanks dat Greenchoice van deze praktijken afweet, dit nog steeds ongestraft kan doorgaan. Ik heb Eneco ingelicht, een klacht bij Greenchoice en het NMA ingediend en geprobeerd om aangifte te doen. Dat laatste is achteraf niet mogelijk. Dat moet je doen als iemand nog bij je in de gang staat, maar die blijft daar natuurlijk niet op staan wachten. Mocht dit wel lukken dan wordt de colporteur meegenomen naar het bureau, krijgt een procesverbaal en kan weer gaan.