BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Misleid door BL Zonnepanelen, contract getekend zonder financiële duidelijkheid

Bijdrage door gebruiker
01-09-2025
414 keer bekeken
8 reacties

Ik wil graag de negatieve ervaring van vrienden van mij delen met BL Zonnepanelen, omdat ik vermoed dat zij niet de enigen zijn die dit meemaken.

Op social media zagen zij een advertentie waarin de indruk werd gewekt dat zonnepanelen gratis konden worden geplaatst. Dat leek aantrekkelijk en er is een formulier ingevuld.

Kort daarna kwam er een dame van het bedrijf langs. Nog vóór er financiële duidelijkheid was, moest er direct een contract worden ondertekend “om de aanvraag te starten”. Dit gebeurde op een iPad.

Pas ná het tekenen kwam een financieringsvoorstel via Qander. Dat bleek extreem duur: een aanschaf van ca. €7.800 zou bijna €14.000 kosten door hoge rente en bijkomende voorwaarden.

Toen mijn vrienden aangaven niet akkoord te gaan, kwam het bedrijf met een forse claim: zij zouden 40% van de aanneemsom moeten betalen (ruim €3.000), ondanks dat er nog niets geleverd of geplaatst is. Er kwamen zelfs tegenstrijdige facturen (één voor 40%, één voor 100%).

Zij voelen zich misleid: de volgorde klopt niet (eerst tekenen, dan pas financiële duidelijkheid). De annuleringsclausules van 20–40% zijn disproportioneel en voelen juridisch onhoudbaar. De werkwijze lijkt op druk zetten en consumenten in een val lokken.

Zijn er meer mensen die dit op dezelfde manier hebben meegemaakt?

Welke juridische stappen kunnen consumenten in zo’n geval ondernemen?

Delen:

Reageer

Laat een antwoord achter. Je kunt ook reageren op anderen. Lees onze spelregels.