Wij hebben vorige maand, na enig vergelijken,een electriciteits- en gascontract afgeslotenbij Essent. Doorslaggevend voor onze keuze was datEssent een grote,groene en toch betaalbare energieleverancieris.Om hetcontract af te sluiten hebben we zelf naar Essent gebeld,het contract is dus telefonisch afgesloten. Op de bevestigingsbrief die wijenkele wekenlater ontvingen stond opeens vermeld dat wij een contract voor bepaalde tijd (1 jaar) hadden afgesloten. Dit was niet onze intentie entijdens het telefoongesprekwerd hierover niets vermeld. Nu isde energieprijsgelukkig niet vastgezet en alleen de contractperiode, maar wij voelden ons wel enigzins bedonderd. Wewilden immers een flexibel contract.Volgens een medewerker van de klantenservice "[worden] contracten telefonisch standaard meteen looptijd van 1 jaar afgesloten. Wij kunnen uw contract welwijzigen naar een flexibelelooptijd maar pas vanaf de einddatum van uw huidige contract [...]in 2010". Wij hebben het dus per volgend jaarom laten zetten naar een flexibel contract.Normaliterworden deze jaarcontracten stilzwijgend steeds weer met een jaar verlengd. Het isderhalve niet mogelijk om tussentijds eventueel naar een andere aanbieder over te stappen.Het is wel degelijk mogelijk om bij Essent een flexibel contract af te sluiten, met een opzegtermijn van 30 dagen, maar als je niets zegt zit je voordat je er erg in hebt opgescheept met een jaarcontract. Hopelijk kunnen wij andere mensen hiervoor behoeden. Vraag dus altijd specifiek om een contract met flexibele looptijd, als dat is wat je wilt hebben. Veel succes!