BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Heb ik recht op teruggave van mijn aanbetaling?

Bijdrage door gebruiker
  •  
  •  
06-01-2007
  •  
13 antwoorden
  •  

Heb ik recht op teruggave van mijn aanbetaling?

11 oktober 2006 hebben mijn ouders bij Beddenreus te Barendrecht een ledikant met toebehoren besteld ter waarde van € 637,=.De afgesproken levertijd zou 4 weken bedragen, de aanbetaling bedroeg € 30,=.Mijn ouders hadden na 6 weken nog steeds geen bericht gekregen van de Beddenreusen zijn gaan informeren hoe het er voor stond met de levering van de bestelde materialen.Zij zijn aan het lijntje gehouden tot 4 januari 2007 j.l., toen was de maat vol voor hun, die dag zijn zij gezamenlijk naar de Beddenreus gegaan in Barendrecht om opheldering te vragen.

De verkoopster zij dat er nog niets bekend was, daarop hebben mijn ouders met elkaar overlegd en zijn tot de conclusie gekomen dat zij van de order af wilden zien omdat het nu wel erg lang ging duren.De verkoopster ging hiermee akkoord waarop mijn vader de aanbetaling terug wilde zien, dit was volgens de verkoopster geen optie, de aanbetaling kregen zij niet terug, die waren zij nu kwijt. De verkoopster heeft onderaan de aankoopovereenkomst het volgende geschreven:

Meneer wil afzien van order, bed niet op tijd geleverd, aanbetaling kwijt, € 30,=

Mijn ouders waren totaal overrompeld door dit gebeuren en zijn toen weggegaan, ik heb hun erop gewezen dat er volgens mij door de verkoopster van de winkel niet correct is gehandeld door te weigeren hun de aanbetaling terug te geven, de winkel is hun deel van de aankoopovereenkomst niet nagekomen en is in gebreke gebleven door het ledikant niet op tijd te leveren.Mijn inziens hebben mijn ouders het recht op teruggave van het door hun als aanbetaling gedane bedrag van € 30,= desnoods met vermindering van administratiekosten die dan ook zwart op wit dienen gespecificeerd te zijn. Het kan toch niet zo zijn dat een winkel een aanbetaling kan weigeren terug te geven terwijl tenslotte de winkel in gebreke is gebleven en niet de klant, dit is toch te gek voor woorden.

Nu is het mijn ouders totaal niet om het bedrag van € 30,= te doen, na teruggave willen zij dit naar een goed doel overmaken maar stel nu eens dat zij twee of driehonderd euro hadden aanbetaald, zou de winkel dit dan ook kunnen weigeren terug te geven aan de klant? Dit is in mijn ogen pure diefstal en is hier de klant onrecht aangedaan. Wat kan ik doen om dit onrecht ongedaan te maken?

Bij voorbaat dank voor uw aandacht en genomen moeite,

Met vriendelijke groetJ.Bek

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.