Hallo,
Ik heb al een poos problemen met de energiemaatschappij Essent, waarbij ik niet de indruk krijg dat mijn inspanningen ook maar ergens toe leiden. Momenteel weet ik niet meer wat ik nog kan doen om mijn geld terug te krijgen.
Waar het om gaat is hoofdzakelijk de jaarafrekening van 2010 die Essent mij stuurde, waarop een bedrag stond dat ik terug zou krijgen. Het werd echter niet uitbetaald, omdat ik niet alle rekeningen betaald zou hebben. Dit bleek uiteindelijk (na eigen controle) niet het geval, omdat ik wel degelijk aan alles heb voldaan. Achteraf bleek dat een gedeelte van de betalingen zijn overgemaakt naar een oud rekeningnummer van Essent. Zij kunnen deze echter niet meer terugvinden (terwijl deze wel op mijn bankafschriften zichtbaar zijn). Ik lees hier wel meer over van klanten van Essent. Bewijs hiervan is uiteraard opgestuurd, maar hiervoor sluiten zij hun ogen (ofzo).
Ten tweede heb ik een afrekening van 2011 (in november 2011) ontvangen, waarin meterstanden berekend werden die pas in juli 2012 werden bereikt. Dit was dus gewoon een ontzettend ruwe schatting, terwijl ik de juiste meterstanden destijds gewoon heb doorgegeven. Ondertussen ben ik allang weg bij Essent (zie volgende alinea), dus die meterstanden zijn hoe dan ook niet bij hun bereikt. Betalen moet ik echter wel, want Essent geeft aan de klacht af te wijzen & de eindafrekening dus niet te willen corrigeren (tenzij Enexis bewijzen aanleverd ipv de consument). Ondertussen heeft enexis bewijzen aangeleverd, maar ook hier hoor ik niets meer van terug. Dit is ondertussen ongeveer 7 maanden geleden.
Vanwege deze opstapeling van vreemde rekensommen door Essent en de aparte (uitblijvende) manier van oplossen, heb ik de laatste rekening niet willen betalen & wilde ik dit laten verekenen met de bedragen die ik nog hoor terug te krijgen van 2010.
Door dit besluit moest ik weg bij Essent ( beslissing van Essent zelf) & dus overstappen naar een andere leverancier. Hier moest ik echter een behoorlijk bedrag aan borg betalen, aangezien ik nu te boek sta als 'wanbetaler'. Kromme wereld, want volgens mij is Essent in eerste instantie de wanbetaler in mijn beleving.
Ik word telkens van het kastje naar de muur gestuurd en vice versa. Aanmaningskosten, herinneringskosten, rentes e.d. worden leuk doorberekend nu. Ze verwachten van mij de betaling te voldoen, voordat ze überhaupt mijn klachten willen behandelen. Dit was ook de uitspraak van de geschillencommissie.
Zijn er andere (juridische?) stappen mogelijk om mijn gelijk te krijgen & mijn geld terug te krijgen? Ik wil heus wel betalen voor wat ik verbruik, maar niet op deze manier.
Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet