BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Energieverbruik al jarenlang absurd hoog?

Bijdrage door gebruiker
09-03-2016
9 reacties
Hallo allemaal,

Na voor het achste jaar opeenvolgend een hoog (te hoog?) energeiverbruik te hebben zou ik graag wat adviezen inwinnen voordat ik een electricien laat komen, of een ijking van de meter laat uitvoeren. We dachten eigenlijk altijd dat dit 'normaal' was voor ons huis en onze leefwijze maar na meerdere gesprekjes te hebben gehad met bekenden die en een groter huishouden hebben en meer luxe apparaten (jacuzi etc) maar nog steeds minder betalen werden we (na 8 jaar) achterdochtig....
Ik zal onze woonsituatie even schetsen:
We wonen met 3 personen (man, vrouw, kind) in onze 2 onder 1 kap woning. Deze woning is uit 1980 en niet super geisoleerd. Deels dubbel glas beneden en wel dubbel glas boven (rieten geisoleerde kap). De woning heeft ongeveer een vloeroppervlak van 200m2 welke verwarmd wordt door een HR ketel.
We hadden tot 2 jaar geleden een garage aan huis, wat inhield dat mijn man en zijn partner 's avonds en in het weekend aan auto's werkten (dus redelijk sterke verlichting en wat gebruik van apparaten). Sinds januari 2014 hebben zij een eigen pand elders, dus het verbruik zou qua energie enigszins omlaag dienen te gaan? Maar dit is niet het geval.

Verder hebben we (zoals zoveel huishoudens tegenwoordig) : 3 TV's (staan bijna niet tegelijkertijd aan) 2 koelkasten/vriezers waarvan 1 Amerikaans, computer dag en nacht aan (na 5 minuten springt deze op standby, ik heb nml. kantoor aan huis) een wasmachine en droger (gemiddeld 8x per week gebruikt, in de zomer hangt de was buiten..) een inbouw koffiemachine (na 1 uur op standby) en verder dus gewoon verlichting. Ik heb online al een beetje berekend en dan ons huishouden als 5 persoons aangegeven (omdat we absoluut niet energiezuinig leven), dan nog zou ik qua elektriciteit rond de 5000 kwh moeten zitten, maar al sinds wij de woning betrokken ligt dat rond de 10000 Kwh!! Het gasverbruik ligt rond de 3000m3 en dat zou misschien kunnen kloppen omdat we niet overal dubbel glas hebben en de thermostaat continue op 21ºC staat (ik werk thuis en als ik hem 's avonds op 17 ºC zet is de ketel de volgende ochtend tot 12.00 bezig om de temperatuur weer op 21ºC te zetten). Zou het kunnen dat de meter niet klopt, of er ergens stroom wordt afgetapt of iets dergelijks? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik neem aan dat de kosten gemaakt in de voorgaande jaren niet meer te verhalen zijn (op wie?) maar ik kan wellicht wel mijn nieuwe maandbedrag van €425 (Essent ditmaal, maar ook bij Nuon, Oxxio en Nederlandse Energiemaatschappij waren de bedrag om en nabij die koers) kan laten aanpassen? Alvast hartelijk dank voor het meedenken groetjes Rekha




Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.